AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.678

Manuell v-låda snart dyr extrautrustning

Sida 1 av 2
BCR
I moderna bilar integreras motor och växellåda alltmer och elektroniken styr mappningen på både motor och låda.
Om 10 år tror jag att manuell v-låda är en detalj man får fylla i på tillvalslistan...

Det blir en exklusiv option som blir undantag, antagligen ganska dyr sådan eftersom automatlådor snart är "standard" på det löpande bandet på bilfabrikerna.

Synd för morgondagens konsumenter som aldrig kommer att få uppleva hur det är att lägga i ettan snett ner till vänster;-)

Vad tror forumet? Diskutera !

/Håkan
Zuffenhausen
Du har helt rätt, detta, trenden gäller även tyngre bilar, då produktions kapaciteten ökar på dessa lådor så blir de billigare och billigare att tillverka, och man kan väl säga att trenden för manuella växellådor blir tvärtom då kan de i princip bli dyrare att tillverka för fordons tillverkarna,då volymerna minskar, för att som du precis säger att tas bort.

Jag personligen föredrar manuell växellåda för att jag gillar samspelet mellan människa och maskin.

O.T roligt med en Golf GTI va ;-), mkt trevlig bil för inga pengar jmf om du hade köpt en BMW.
Idag går det väl inte att köpa en M5 med riktig manuell låda ens som tillval? Bara automatik som gäller där... räknar paddlar på ratten med DKG etc som automat.

En äkta sann manuell låda är ju lite mer kul särskilt på en M-bil.

Med dagens utveckling är det risk att somna bakom ratten även i en M-bil då allt är så elektroniskt frånkopplat föraren (styrningens utväxling, gaspedalens koppling till spjället och nu växellådan, allt är elektroniskt styrt/kontrollerat).

Tror att dom (BMW) måste gå tillbaka till rötterna snart, så det blir mer som E30 M3 för dom som vill ha riktigt kul, det är vad jag tror!
Tyvärr är det nog att hoppas på för mycket om man vill ha mer manuella funktioner tillbaka, tvärtom kommer fler och fler funktioner tas över av automatik. V i får vara glada så länge vi har en ratt och gaspedal som vi själva påverkar. Tveksamt om BMW ensamt kan stoppa sådan utveckling . Kommer nog tider där ingen längre kan köra manuella bilar, jfr. amerikaner idag./ Freude am fahren, snart ett minne?
Det är i Nordamerika marknaden för stora bilar med manuella lådor finns. Där såldes M6 E63/E64 och M5 E60 med 6vxl låda och där finns 550i/6 F10. Cadillac säljer CTS-V med 564hk och 6vxl låda medan övriga har automat eller DSG. M5 F10 kanske kommer som 6vxl.

Stephan
Manuella vxllådor är stenåldersteknik, bara bra ju fortare det försvinner helt och hållet.
Lika stenålder som förbränningsmotorn... men i framtiden när den är utrotad och ersatt med elmotorer finns ju inga lådor alls så så är det problemet ur världen :) Oj vad kul det blir att köra bil då (om det ens går att köra själv)!
BCR
Zuffenhausen: Jo, GTI,n är riktigt kul och jag trivs bra med den. Valde manuell låda på den trots att VW har en utmärkt dubbelkopplingslåda (DSG).
Väntar med spänning på nya 1-serien och M-paketet som förväntas dyka upp nästa år. Förhoppningsvis kommer det också lite roligare motorer till 1-serien, då riskerar GTI,n att bli utbytt...

/Håkan
flashg: Förbränningsmotorn har utvecklats och effektiviserats mycket under dess livstid, dessutom är den inte på något sätt färdigutvecklad utan fortsatt utveckling sker fortlöpande. Jämför med manuella växellådors utveckling så är skillnaden stor. Det som har skett på manuella växellådor under samma period är synkronisering för smidigare växling, och snedskurna drev för tystare gång, thats it.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
det är väl bara 1M som var ett litet steg i rätt riktning som endast kunde fås med manuell låda...

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej,

Jag har svårt att förstå hur man kan vilja byta bort en väl avstämd koppling tillsammans med att smeka, alt. knycka i växlarna i en skön låda mot att trycka på en knapp... Eller i värsta fall inte göra något alls. Fy så tråkigt!!!

För övrigt börjar jag undra vad BMW håller på med nuförtiden, 1M undantaget. Förr framhöll man alltid Körglädjen i nya BMW, idag har det reducerats till enbart Glädje.

Jag provkörde en 650 cab för lite sedan (tack Petter!) och den var förståss snygg, snabb och väldigt stabil, men den levererade snudd på ingen körglädje alls. Den var kall och intetsägande.

Körmässigt väljer jag min gamla 635:a alla dagar i veckan i en jämförelse. Skillnaden är enorm! En e34 520i med 15" hjul är faktiskt roligare att köra än 650:n, jättetråkigt, men sant...

/Fredrik
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Jag har alltid förespråkat automatlådor framför just 'stenålders' tekniken i de manuella dito'n. Men, nu sitter man här med en fet V8 och en helt mekanisk manuell låda, skön känsla..;-)

Man måste helt enkelt ha minst två bilar, så man kan alternera beroende på humör... eller kanske tre, eller...

//PB
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Den manuella versionen av min bil är törstigare, långsammare och tyngre (!), så jag ser inga skäl till att behöva hålla på o vispa själv fn.. :)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Säger som hajen, man måste minst ha två bilar för att kunna uppsatta både manuell och automat. På en riktigt sportig bil är en bra manuell att föredra men S-tronic-lådan i S4an är riktig bra den med, mycket snabba växlingar och med lägre förbrukning som bonus.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Exakt, både manuell och automat har sina fördelar.

Håller med 635 CSI, äldre bilar är överlägsna när det gäller körglädje. Överlag en köttigare mer direkt känsla som nya bilar saknar. Möjligtvis finns där viss känsla men den känns artificiell på något vis.

Jag tycker manuella lådor tappade sin charm när dubbelmassesvänghulet och dämpning av kopplingsrörelsen (CDV) gjorde entré i transmissionen. Ytterligare ett lager av isolation mellan förare och mekanik.

mvh/ Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Frågan som jag förstår det är väl mer om man kan behålla en fysisk koppling till växellådan i form av växelspak eller om det blir att dra i en joystick för att kunna växla själv i framtiden.

Trenden är väl snarare att manuell och automatiskt växellåda byggs ihop så att man kan välja efter behov, samt att tillverkaren kan spara pengar på standardiserad set-up.

OK, med "manuell" menas då den nya typen av SMG så vissa av er kommer säkert gå i (inner)taket och hävda att det är en automatiskt växellåda, men det är det inte (uteslutande)... :o)

----
BMW CS #6212
Enligt mig är en manuell låda då växling sker via en spak som går via länkage till lådan (eller pinnen rakt i lådan) och allt arbete vid växling sker enbart med kraft från föraren. Samt att den manuella kopplingen ger en till frihetsgrad vid körning som inte finns vid körning med andra lådor.

Allt annat som är skilt från ovanstående anser jag klassas som automat även om det är en manuell låda i grunden som styrs av en dator.

Som tidigare diskuterats så ger de gamla bilarna oftast en körupplevelse långt starkare än den i nya bilar. Det är svårt att komma ifrån det då "elementen" är så avskärmade föraren i de nya bilarna. Enkelheten och direktheten i de gamla bilarna är ju ett genialiskt enkelt recept för en starkare körupplevelse!

Jämför med en motorcykel eller tex en gokart, det enklaste och det roligaste, dock ingen manuell växellåda i gokarten... :(
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
flashg: M5:an kommer med manuell låda för USA.

----
BMW CS #6212
Narvselius: Yippee :)

Frågan är bara varför inte i EU?
Traditionellt har det brukat vara precis tvärtom, eller?
Zuffenhausen
BCR:
Vad är det för motor du har tänkt dig i 1 serien ?
Den kan ju komma med den nya 4 cyl turbo motorn som skall komma i nya 3 serien på 245 hk, men vad kommer den att kosta ?
Jag personligen väntar in generation 7 av Golfen, då jag enbart kör bilar från VAG gruppen
Jänkarna gillar manuell låda. På E46 var 50% manuella i USA. Jag har inte sett nyare siffror. Jämför det med att 89% av F10/F11 har automat i Tyskland, X1 45% och 1serie 18%.

Det såldes drygt 15000st 540i/6 E39 i Nordamerika medan det i Europa blev knappt 4000st och då fick nordamerikanerna inga Touring. Det är där marknaden finns.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.