|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kopplingsschema: Länk Säkring 37 matar (via relä) bl.a förnsterhissar, möjligen även c-lås. FP |
|
|
Tack för länken folke! Dock inte så lättlästa scheman för mina amatör-ögon... Eftersom relä K15 verkar vara ett helt vanligt relä så måste det ju vara nån annan "timer" som säger åt den att släppa och gå i sleep-mode. Vart sitter denna timer? GM kanske? |
|
|
Jag vet inte säkert men gissar att GM håller relä 15 draget under en vis tid efter att tändningen slagits av och slås till när tändningen slås på igen ELLER du aktiverar någon funktion, t ex centrallåset. Är tändningen inte på skall den vakna-låsa/låsa upp bilen-gå i viloläge igen. Efter att du testat med 2 olika GM men med samma fel samt testat med olika relän (K15) så är det inte troligt att felet sitter någon av dessa komponenter. Jag tycker det verkar mer troligt att felet sitter i någon komponent som "väcker" GM ur viloläget och inte låter den "somna om". Testa att ta bort GM (med bilen olåst) och kolla om du har spänning på pinne 24 till GM i följande fall: 1. hela bilen olåst 2. förardörren låst, övriga olåsta 3. höger framdörr låst, övriga olåsta 4. bakluckan låst, övriga olåsta Om kontakten i någon av dessa dörrar är trasig kan den kanske lura centrallåset att köra upp öppna fönster när du låser bilen samt hindra GM att gå i viloläge. Tyvärr har jag ingen beskrivning på exakt hur GM fungerar så det får bli gissningar tillsammans med sunt förnuft. Ett annat tips på elscheman är Länk. //Göran |
|
|
Snart dags att ta tag i detta igen, då dagen då jag får bära in möblerna från garaget till huset närmar sig med stormsteg :) Hittills har jag kämpat på med cteken som vanligt, bilen blir strömlös efter 3-4 dagar om jag glömmer. Jag blir dock mer och mer säker på att det trots allt är kabelstammen till bakluckan som spökar...förmodligen problem nånstans där man inte direkt ser. Bmw ville förra veckan ha 1690:-/st för höger resp vänster kabelstam, vilket inte alls kändes aktuellt, någon som kan tipsa om bra alternativ? Gärna om det finns nån lämplig färdig kabel med många olikfärgade ledare... :) |
|
|
Har bytt kabelstammarna i helgen! Min bil hade "endast" 13 resp. 9 ledare i stammarna varpå jag köpte kabel med 13 ledare som egentligen är till husvagn tror jag. Den är lite tjockare men det fungerar fint, passar bra i orginal gummigenomföringar etc. På högersidan med 9 ledare så slet jag helt enkelt ut 4 tåtar ur kabelhöljet = tunnare kabel och plats för (ny) spolarvätskeslang! Nu fungerar allt klockrent igen OCH det bästa av allt är att elhissknapparna slocknar som dem ska och bilen bli inte utan ström! =) |
|
|
Fortsättning på inlägg ovan: Jag köpte 4 meter kabel (lagom längd för båda sidorna, fick över ca 25cm) samt "en näve" röda skarvhylsor och en bra stump krympsslang...totalkostnaden runt 500:- kändes klart överkomlig! Jag vet att denna typ av kabel inte kommer hålla i all evighet den heller, men ny å fräsch som den är så bör den ju hålla rätt många år iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.