|
Sida 8 av 49
|
|
|---|---|
|
captainoats: du har fortfarande chansen! BMW M handlarna i Sverige har fått fler slots av 1M. De tillverkas fram tom Juni. Inte många men ett par slots till per handlare. Så du har fortfarande chansen till en unik kärra. Bara 80 sålda i Sverige so far. Jag är otroligt nöjd med bilen. Mycket trevligare än den Alpina B3 3.3 som jag hade för ett antal år sedan. Otroligt skarp kärra. Otroligt nog är den mindre hård än min X5! Drivlinan är enorm. Jag har bara fått piska den i vinterväglag so far. Och trots det otroligt imponerad! Kööööööp!!! Att inte köpa är verkligen att missa något! |
|
|
Hur går den i vinterväglag ? Snömodd osv, har du hunnit testa den ordentligt på så sätt ? Balansen är ju såklart väldigt bra i bilen o därmed borde den ge ett tryggt intryck även på vintern tycker man. |
|
| E39an gillar jag mycket mer än E60 som jag personligen tycker var mycket sämre design. Först nu med den senaste som jag tycker 5-serien blivit intressant igen efter E39 och då i touring. E39 var fin både i sedan och touring. Angel eyes modet startades av E39! | |
|
Körde den idag i snö och underkylt. Kändes lite läskigt. Men varken däck eller bil är inkörda och jag inte helt van ännu. Dessutom har jag däckar om och kör på Nokkian Hakka 7 på orginal/sommarfälgen. Dvs har 255 med dubb i bak. Så lite "orm" känsla är det. Men känns väldigt bra att jag tog med dubb. De BMW vinterfälgar som finns till kärran är ganska fula och har europeiska vinterdäck på... Ett bra alternativ är nog annars att slänga på M3 (E90) fälgar på 1M som vinterdäck. M3 fälgarna passar utan spacers direkt på 1M. Är 1M en bra vinterbil? Fungerar lika bra som min 118i cab som jag körde på vintern. Bakhjulsdrift är alltid lite mer scary än xDrive. Speciellt med 300+ hk. ;-) Har inte kört i snöstorm eller riktigt dåligt vinterväglag ännu. Men känns so far "ok". Dock glad att jag har en X5 som backup om jag skall vara ärlig. ;-) |
|
| En sak som är synd... Jag hade tänkt prova köra lite på plogad sjö i vinter. Men det kan man ju glömma i år. Kan tänka mig att 1M med Hakka 7 på is kan bli riktigt kul... | |
|
Vinterkapaciteten leder osökt till M135i xDrive (5dr eller 3dr) vilken borde bli mycket kompetent. Man ska nog dock inte se den som ett direkt alternativ till 1M Coupé vilken både utseendemässigt och när det gäller körupplevelse skiljer sig en hel del, även om bilarna delvis är "släkt" och man får snarlika prestanda. Visst, behöver man en kompakt premium familjehalvkombi med enorma prestanda till ett (förhållandvis) rimligt pris så blir ju M135i xDrive ett nästan unikt alternativ. Hur många av er har barn i baksätet på 1M? Om man är av normallängd sitter man förhållandevis bra tycker jag, men någon taxibil handlar det ju inte om. 1M borde gå att få i "Imolaröd" tycker även jag. BMWs produktplanerare påstår att 1M Coupé ska ses som "understated" (de har svårt att hålla sig borta från engelskan), dvs endast "kännare" ska kunna identifiera den. Orangemetallic lack talar dock lite emot sådana idéer. Färger hör till de många ämnen som det är omöjligt att komma sams om, alla har ju rätt till sin egen smak. Mot denna bakgrund och bilens rätt enastående egenskaper är det kanske lite förvånande att så många funderar på att skruva på plastbitar och andra "prydnader" vilka för tanken till betydligt enklare och billigare produkter. Eftersom det handlar om en så begränsad upplaga som troligen kommer att få ett samlarvärde visar nog erfarenheten att oskruvade orginalbilar åtnjuter ett större intresse och troligen värde. Återigen har man lite olika smak, men 1M Coupé tycker nog många inte behöver något extra "smink" (vilket som tur är även gäller för vissa damer)! Det är tydligen svårt att sätta helt punkt för produktionen av 1M Coupé, men snart är det stopp. Fortfarande hoppas en del på en 1M Cabrio, men det är nog tveksamt även om chansen finns. Den blir ju tyngre med något sämre vägegenskaper och skulle kosta lite mer, men möjligheten till att åka öppet lockar och prestanda blir ju ändå ganska enastående. Upplagan blir bergränsad om den kommer, men en kommande M2 Cabrio verkar vara ett säkrare kort. Någon som skulle beställa en 1M Cabrio för ca 480 000:-? |
|
|
varför för 480 tkr? varför skulle en cab vara 100 tkr billigare än coupén? Eller missförstod jag dig? /Anders |
|
|
hybris; objektiv var fel ordval men du förstod ändå vad jag menade. kan tänka mig att mattsvart gör sig bättre än den "vanliga" svarta. för den gör verkligen att linjerna försvinner. men jag hade valt orange eller vit. vit är lite för vanligt på alla bilar nu bara. sen tycker jag att den är riktigt läcker i orange. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
sen gillar jag också att diskutera design. klart det ska vara högt i tak här inne. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Gick efter en gammal prislista - 506 000:- i grundpris skulle det kanske bli om 1M Cabrio kom i produktion vilket ju är osäkert. Det ryktas om att USA skulle vilja ha 1000 bilar i så fall, men det är just bara rykten. |
|
| Man sitter "ok" i bak. Har kört fyra personer i den med väskor i bagaget. Så det är riktigt bra jämfört med Cayman, Lotus, Z4 etc. Att man får med barnen eller faktiskt vuxna i baksätet. Visst är de långa sitter de inte jättebra men det går. ;-) | |
|
bag: jag tycker inte den oranga är ful. Men min smak är vit, svart och orange i den ordningen. Sett alla tre live och mina smaklökar tycker så. ;-) När det gäller synas så vet fler att det är en 1M om den är orange och då sticker man givetvis ut lite mer. För mig var den detaljen ointressant utan smaklökarna viktigare. Erkänner att jag smyger ut i garaget och beundrar den. Vart kanon med karbonspeglarna. Nästa vecka blir det svarta njurar och karbonvingen. Väntar på att Ind skall få över sidemarkers i svart. Idag var jag ute och piskade den lite i halkan. Nu börjar det kännas stabilt och högre självförtroende. Fasen vad bra hakka 7 sulorna är. Med antispinn på fungerar 1M riktigt bra på vintern med de däcken. Känns lite sjukt att jag 255 med dubb bak och 235 med dubb i fram. Men det låter mindre än jag trodde och vilket grepp. En sjö med isbana hade varit såååå kul! ;-) Märker att den inger respekt. Folk som kommer i hög fart i backspeglen när jag kör exakt lagligt bromsar upp och lägger sig bakom. Verkar som folk gillar den. ;-) |
|
|
Stod en kille på parkeringen utanför ett köpcentrum och tog bilder på bilen idag. ;-) |
|
| Han hade väl inte polisuniform på sig? | |
| 332: ha ha ha! Nej inte denna gången! Får man inte parkera vart man vill när man har en 1M? Trodde det ingick... ;-) | |
| Skämt åsido så var det väl en kännare som kände igen bilen. Verkligen kul att den uppnått lite av kultstatus. Bilens kompakta mått gör den så extra lämpad som extrem prestandabil. Svårt att tänka sig något roligare oavsett prislapp. Inte ens BMW själva hade räknat med det här gensvaret vilket tydligen globalt smittat av sig på efterfrågan på "vanliga" 135i Coupé vilket är nog viktigt kanske. | |
|
jo det märkte jag redan i maj-juni förra året när man tvättade bilen så fick man många kompisar och folk stannade till på stan allt som oftast. /Anders |
|
|
en annan anledning att jag gillar den färgen är att 1-coupé för tankarna till -02:orna. tänk inkagul. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
| bag: ja den gula färgen på M3 hade jag glömt bort. Kanske förträngt den? ;-) Fast när den var ny tyckte man den var cool det minns jag. M3 i E36 var ju helt klart en av de coolaste bilarna då. Audi körde ju också mycket gult. Tanken med att ha en speciell färg är nog att tillfredställa de som gillar att synas. Lite som Audi gör med chrombakspeglarna på Audi S/RS serien. Om jag köpt en sådan Audi skulle jag välja i bilens färg på speglarna eller leta carbon. Nope gillar inte alls chrombackspeglar! Nu har jo tom Volvo börjat pimpa bilarna i samma stil... *skrattar* | |
|
alltså inte årsmodell -02... tror inte det fanns inkagul då?! -02 som i 2002 eller 1602 o.s.v. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.