AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
245.191

Nybliven ägare 1M Coupe

Sida 44 av 49
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Vänta någon vecka till så finns säkert någon under 400, men då har den gått ett par tusen mil!
Jag kan bara prata för min egen del men jag rent ut sagt älskar bilen. Den är absolut inte snabbast i världen men känslan man har bakom ratten är så underbar. Jag har tidigare ägt en påställd Golf R med dsg innan jag köpte min 1M var även o provkörde RS3 men det är klart tycker man att bilen är obehaglig då den har tendens att släppa allt för lätt i bak så bör man köpa en VAG bil då de är "säkerheten" själva, understyr tills du kör av i stort sett hehe. Skämt o sido, min 1Ms tidigare ägare var 60+ brukade bilen i 2 månader sen så köpte han X-serien diesel istället, rätt fel ute :)
Så kan tänka mig att vissa köper den pga all uppståndelse kring bilarna som det ändå vart av mycket media men sen kanske inte riktigt insett vad det är för typ av bil? (spekulerar)

Bokat tid för min bil på garantiåtgärd, ena xenonlampan är paj - har testat bytt men ingen skillnad :(
Sen funkar komfortöppning/keyless go funktion rent ut sagt piss!

Med vänlig hälsning, en gasglad 1M ägare :)
Grym bil! Men för 450tkr väljer man en M3 DKG 2010. :)
när det gäller RS3 och hur många det finns till salu så är det ju fyra st vad jag kan se och hur få har nu sålts av den bilen som fick storstryk i varje test mot 1m.

/Anders
_m
42
_marlboro
120dA Coupé -09
@hybris: fick du sålt bilen? Eller skall du behålla den? Såg att din annons försvunnit!
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag har inte sålt den och tänker behålla den. Blocket är ganska kasst då det är en massa prutare och få seriösa. Pratade med BMW och de tror de skulle vända den på ett par veckor till bra pris. Men anledningen till att jag aldrig sålde den är att jag hela tiden velade... ;-)

Var erbjuden 470K av ett par personer men velade. *skrattar*

Sedan alla fån som säger 400 eller 450... Visst köp en annan bil av någon desperat. Jag kör den gärna nästa vår/sommar igen. Jag hatar bara hur rolig den är för med stressigt jobb och familj med två barn hinner man inte med elelr försakar familjen. *skrattar*

Det andra problemet för mig är att mitt hjärta vill dundra in Evolve tune, avgas, FMIC (stage 3). Med det kör den ifrån det mesta. Men fasen jag har inte tid. ha ha ha!

M3 E9x för mig är helt ointressant bil. Aldrig gillat e9x till utseendet och den är inte i närheten lika rolig som en 1M med BT! ;-) V8or är döende breed speciellt utan turbo. Dessutom en dussinbil. 1M finns det runt 100 i Sverige.

En notering på motorvägen:
Körandes i BMW X5 (E70) = 60% flyttar på sig
Körandes i BMW 1M = 90% flyttar på sig. Perfekt... ;-)

Också kul att se när det kommer DKW ägare i full fart (vanligt och ofta dieselbilar). Hur de bromsar in och lägger sig bakom. Misstänker att tungan är ute och de är fetavis! ;-)

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
@krigge: Det har inte sålts många RS3. Jag fick två förslag att byta maxutrustade RS3 mot min 1M när den var på blocket. Dock helt ointresserad av den. Tycker den är ful och vill ha en rolig bil inte en 4*4 DKW. A3 har aldrig varit något jag gillat. Måste jag gå DKW är det RS5 som är intressant. Eller en vanlig A4 som pendlarkärra.

Helt logiskt att det säljs många bilar nu. Det är höst och misstänker att fler som säljer väger sälja mot att ställa av. Priserna på 1M är fortfarande väldigt bra och därav fler som sätter ut dem. Det har sålts ca 100 bilar i Sverige. Att under 10% skulle vara till salu inför vintern är knappast konstigt. Tror inte på någon spekulation i större utsträckning. De som tänkte så har sålt för länge sedan.

Iofs kan jag även säga att 1M är väldigt bra på vintern. Bättre än vanliga 1-serien. Tror det beror på m-diffen mm. Den känns betydligt säkrare jämfört med vanliga 1-serien. Så länge man låter bli DSC inställningen. ;-) Jag har Nokkian Hakka 7 som jag körde lite på. Det var väldigt kort vinter och bilen togs ut i Februari men fick trots allt prova hur den är när det är halt och det var positiv upplevelse.

Vore kul med en kall vinter med snö och is. Bana på sjö! Låter grymt skoj! ;-)
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Satt och funderade på vilken bil jag skulle vilja ha om jag inte fick ha en 1M och fokus på en prestandabil.

Min egen smak är då:
* RS5 (dock dubbelt så dyr som 1M)
* GT-R (samma problem som ovan och dessutom ganska ful bil. Prestandan är dock helt sjuk speciellt i den senaste versionen)

Nya M3 som kommer? Problemet är att jag fortfarande inte kommer överens med utseendet på nya 3-serien. E9x gillade jag inte alls så köpte aldrig någon. Den nya 3-serien är lite bättre men inte så mycket bättre. Gissar att nya M3 kommer kosta som bilarna ovan.

Sedan kommer jag inte på något. Supersportbilar går bort då de kostar skjortan att äga och ger inte prestandaökning vs pengar. Dessutom tror jag inte de är roligar än 1M allvarligt. Rakt fram ja snabba men när det svänger... ;-)

Så resonernar min hjärna helt ärligt.

Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Hybris: Jag tänker precis som dig nu när bilbytar suget kommer igång men just finns inga bra allternativ för mig. Funkar inte med en manuell för tjejen, annars hade 1M varit perfekt. Kollar på samma bilar som du men det är priset som sätter stop för de bilar man vill ha och jag gillar verkligen 3liter turbomotorn och tror inte jag skulle tycka en M3 vore riktigt rätt för mig även om jag tycker E92 är rikigt fin.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hybris: Är det ett krav att bilen ska vara ny? Släpper du det så ser du att både GT-R, 997 Carrera S / 4S, RS5 och R8 är inom räckhåll.

Problemet med både RS3 och 1M är att de bygger på konstruktioner som inte längre tillverkas. Det märks, om inte annat, på interiören. Det tror jag minskar intresset något. Det ska bli intressant hur BMW planerar nästa "baby M". M5 / M3 kommer ju oftast väldigt snabbt, vi får se vad det blir av en eventuell "M2".
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Även begagnade RS5 kostar väldigt mycket. GT-R i gamla versionen finns det en hög men känner inte "ha"-känslan. Tycker den ser ut som en riktig riskokare vilket är trist. Inget snack om att det är en helt grym prestandabil. När man läser lite på 1addicts så verkar de som ägt GT-R innan inte tycka att bilen är bättre än 1M. Snabbare ja men inte lika rolig.

R8 med V8 känna sådär och kostar en hel del att äga. V10 eller spyder är fin men priset... Såg en film där en 1M drar en R8 med V8.

Nya 1-serien ser ut som skräp. Ursäkta men vägrar köpa den! Ja en billig pendlardiesel där jag inte bryr mig om hur den ser ut. Och jag är i läget att antingen är det en prestanda bil med m-diff eller så kan det lika bra vara en snåldiesel.

Den bil jag ser med spänning på är i-serien. Verkar kosta millen så går nog bort men om den kom ned i pris... Älskar utseendet!

Som sagt jag hittar inte riktigt något klockrent istället för 1M. Men nu tänker jag inte sälja. Lite orolig för att jag kommer dundra in Evolvo stage 3 med 430 hk... Gäller att stå emot sig själv! Säger det igen hatar 1M för den är så jäkla rolig. Min BMW säljare skrattar åt mig när jag säger att jag funderar på att sälja för den är för rolig. Men jag ljuger inte när jag säger så. Jäkla bil!

Det känns iofs helt ok att äga den i många år och lägga mil på den. Kostade trots allt inte så farlig mycket ny! Som en välutrustad 3-serie eller en normal 5-serie... Värre när man är förstaägare på en av de andra bilarna ovan. ;-)

Svårt det här med bilar!

@snorken: En 335 kanske kan passa dig? Begagnad går ju att trimma väldigt bra... Inte en banpiskar pgr av ingen m-diff men klart bra kärra annars. Eller kanske en 335d? Ett motorvägslok?

En bil som vore lite cool är X6M. Den är liksom så sjukt brutal. Coupe SUV som går som... Mest för att den är fingret upp till allt och alla! *skrattar*
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
acey: BTW interiören i nya 1-serien och 3-serien är något som jag verkligen inte gillar. Försökte locka en DKW polare till nya 3-serien men han vägrade pgr av just inredningen. ;-) Jag gillar E82s inredning. Funktionell. Inser att jag valde perfekt utan keyless och elstolar! ;-) Nav med BMW-Apps känns även det modernt och helt rätt. Hur många har iphone integration med facerbook i sin nya kärror. De flesta specar inte det vilket jag tycker är ett misstag.

Älskar Harman stereon! Den dundrar på perfekt! Och mediaadapter och/eller BT spelning av spotify! Perfekt! Liksom BT handsfree vilket känns som ett krav för bättre täckning och laddning.

Hur som helst jag kommer säkert vänja mig vid den nya interiören. Närmast för mig ligger att byta X5an till en ny 2013. Funderade på nya Range Rover men den börjar typ på millen så den blir det inte...
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Var ute och körde en sväng idag i solen. Love it!

Såg en BMW M135i. En blå vid Novation i Uppsala. Utan skyltar så de var väl ute och provade en sväng. Såg ut som en vanlig 1-serie med två avgas. Lade mig bakom den och hoppades på att han skulle gasa men det gjorde han inte. :-( Den såg litte bättre ut än vanliga 1-an men fortfarande inte så rolig. Skall bli spännande med 2-serien som ryktas om både Grand Coupe och annat.. En M2 Grand Coupe vore lite cool kanske?
det var nog en av säljarna, för jag mötte honom på em utanför Novation. Han hade sina barn med :) Men den såg riktigt fin ut, med sportautomaten. Snygga fälgar. Lemansblå var det väl.

/Anders
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Anders: Ja det var samma. Han såg ut att ha lite hår på huvudet så tror jag vet vilken säljare det var... ;-) Jag som vill gasa och se om det den hängde med... ;-) Men respekt för att de kör lugnt med bilarna...
Wi
44
Wintis
M3-2016
Kan bara meddela efter 1 timmes provkörning av M135 att 1M är bättre på allt...... den spelar i en annan liga.
Mycket trevlig bil dock men någon riktig M-känsla infann sig aldrig.

Och snälla BMW plocka bort det artificiella ljudet, låter som man sitter och spelar TV-spel.....

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
wints: intressant. Har de designat ljudet så illa... Hua!

Nej den är inte snygg heller och utan m-diff blir den inte rolig när det svänger eller när man drar på rejält...
Wi
44
Wintis
M3-2016
Illa kan man väl inte säga men det är svårt att slå äkta ljud och den låter bra om man står utanför och den drar iväg så varför det finns är en gåta......

Borde bli en konstig blandning av ljud om man byter till ett Akra......
Idag packade min 1M ihop :(
Fick ta bärgare till BMW samt ringa BMW assist när jag kom till jobbet.

Nu till min fråga, finns det nån som haft med BMW assist att göra?
Detta är ett garantijobb som skall göras, jag ringer o ber om hyrbil.
Konversationen slutar med att jag måste ta mig till hyrbilsstationen själv, sen lämna tillbaka den på stationen innan jag kan åka till BMW för att hämta min bil... Skall det vara så här??? Finns det nån annan som använt BMW assist? Hur har det funkat för dig/er?

Blir många taxiresor fram o tillbaka, står BMW för det? Jag är redan otroligt upprörd...
sp
4
spurs_hstd
1M -12
523i touring -05
Peugeot e-2008 -21
Har använt två gånger. Båda gångerna erbjöd Sixt att åka ut till mig och leverera hyrbilen. De bad om ursäkt för att jag fick ta en 3-serie istf. 5-serie om jag behövde touring, vilket jag behövde. Hyrbilen ska väl motsvara ens egen, om jag inte har fel för mig. Sen har de kontor hos min BMW ÅF, så det var bara att lämna nyckeln när jag hämtade min bil. Smidigt och utan bekymmer för mig iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.