AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
245.229

Nybliven ägare 1M Coupe

Sida 37 av 49
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Väldigt bra placering av 1M. Ser ingen bil som man kan sitta 4 personer i under en mille som är snabbare!

Länk

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Annat än GT-Ren då förstås..
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Sant gällande GT-R. Men den är inte långt från millen. ;-)
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Gilar att den spöar bilar som:
Audi R8 (V8), Audi RS5, RS3, RS4, BMW M6, Porsche Cayman R, BMW M3 E90, Subaru Impreza, Lancer Evo, Audi R8 V10 Spyder, Porsche 997 Carrera 4S, Corvette C6, Mercedes SLS AMG mm.

Någon som vet om Tierp Arena öppnar för track days? Skulle det ske på allvar så är det faktiskt en anledning för mig att inte sälja bilen. Några klubbar som får köra? Det är ju TTA i September och de verkar bygga en intressant bana...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
A-testet är verkligen intressant, men det visar här att det inte är perfekt. Nu tänker jag inte på 1Ms placering i sig, men t ex att den spöar Cayman R, men får spö av Cayman S och även Boxster S. BMW M3 E90 får spö av Audi TT 3,2. BMW 330i (!) spöar C63 AMG, BMW M3 E46 med competition package, Lexus IS-F och C30 Polestar.

Övriga komponenter i A-testet är dock väldigt intressanta, och det är (var?) kul med en vetenskaplig approach till att utvärdera sportbilar.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Länk

Denna svarta i Malmö börjar bli prisvärd om nån är sugen på ett svart turbotroll:-)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja och mellan många bilar skiljer det bara 2 tiondelar i A-testet....knappast nåt som avgör vid ev köp av bil:-)

Att det ofta sitter dåliga däck på bilarna som testas i A-test spelar nog större roll än motoreffekt.

Klistriga Michelin skulle suttit på alla:-)

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
En förklaring till att vissa bilar tex Cayman S slår R kan ju vara att med fler kusar släpper den eller presterar inte lika bra i slalom och liknande. Såg tex att Mustang hade stora problem vilket inte var oväntat. Så det är inte bara prestanda och bromsar utan hela balansen mellan komponenterna som blir hårt testade i A Sprint vilket är spännande. De testar ju det som sitter på bilen från fabrik vilket är klart intressant. Allt går att trimma och optimera tex däck men det är ju inte poängen. Här är det OEM där det inte står annat.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Gällande bilen i Malmö. Klart bra pris! Det verkar som den saknar en mycket viktig detalj: Harman Kardon! Det är fasen en av de detaljerna som gör otroligt mycket i bilen. Kanonbra ljud och skulle tex kunna droppa nav eller något annat för att få Harman om jag var tvungen att välja. I övrigt ser den fin ut. Personligen är min ordning på färgerna: Vit, Orange, Svart.

Ett tips till Er som handlar 1M. Kolla att bilen inte är pressbil eller demobil. Demobil inte katastrof men pressbil vill man inte ha. Kolla bakdäcken. Är de väldigt slitna är det någon som lekt ganska hårt med bilen speciellt om det är få mil. Är däcken helt nya bak jämfört med fram nästan ännu värre. ;-) Iofs har ju bilarna garantier men vill du ha en som inte är fört hårt körd och vårdad med kärlek så är det saker att kolla på. Be även den BMW handlare som gjort inkörningsservicen att skriva ut den och kolla vilka oljor de använt för diff etc. Finns en bra tråd på 1addicts som beskriver vad det skall vara. I USA har tydligen många handlare kört med fel oljor vilket lär straffa sig i längden. Jag trippelkollade när de servade i Uppsala då man vill slippa sånt.

Fråga även om bilen är handtvättat och kolla lite. Tror och hoppas att alla 1M är handtvättade och vaxade men vem vet.

I övrigt inget speciellt. Provkör och känn att allt verkar ok. Ja ett tips är att prova iphone integrationen och apps. Det är något jag vet strulat på en hel del bilar. Ja kolla antal ägare i vanlig ordning.

Min bil har fungerat perfekt sedan jag fick den i Februari. Har inget att klaga på. Tycker tom att den automatiska avbländningen fungerar bättre än i X5 vilket är lustigt.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Christoffer:

Eftesom du köpte bilen hos M-bilar, gör servicen där.

Jag gjorde in på M-bilar i Västerås där de har en mycket duktig M-mek, han har själv en 1M Coupé så han kan bilen.

Skulle aldrig lämna in bilen i Stockholm !

/Janne
_m
42
_marlboro
120dA Coupé -09
Hybris; det är min bil i Malmö, säljer den helt enkelt för att jag inte kan utnyttja den som jag vill. Bankörning är nästan ett måste, och det bör man kunna innan man gör det med en ny bil! I mitt fall är det rätt bil men fel ägare.

Jag hade Harman Kardon i min förra bil (135i) och har HI-FI i 1M:an, men märker ärligt talat inte den stora jätteskillnaden, det är nog mer märkart mellan standard anläggningen och HK tror jag.
Priset tycker jag är förnuftigt, med tanke på tillgång och efterfrågan. drygt 500 mil och dessutom stenskottsskyddad runt hjulhus, backspeglar och huv. Sen är det såklart en smaksak med färgen, svart gör sig tyvärr inte riktigt på bild, men i verkligheten är den skitsnygg! Men färgen är kanske inte det viktigaste i den här bilen!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Länk

Billigaste jag sett hitills, begärt pris 425, synd den saknar extrautrustning.
jo den har varit ute en vecka. Egentligen håller jag med Marlboro angående stereon för jag tror aldrig att jag lyssnade på HK Stereon i min 1M (lika lite som Individualstereon i min nuvarande M3 cab) då jag hellre valde att dra ner rutorna och lyssna på bilen :-) Men det är en smaksak förstås.

/Anders
_m
42
_marlboro
120dA Coupé -09
Ja, dom få gånger jag kört bilen, så har knappt tänkt på stereon! Men som du skriver -Med känsla- så är det en smaksak!

Om någon är seriöst intresserad av den svarta som jag nu säljer, så är jag självklart flexibel vid snabb affär...

Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tycker det är rimligt att både den svarta och den vita borde varit sålda nu, men marknaden är ganska tuff på bilar i den här prisklassen generellt nu. Dippar bilarna under 400 000 så vet i fasen om jag kan hålla mig...

Med Känsla: Har du fått sålt din?
de
176
debren
Audi R8 V10 Plus 2013
Audi A5 TFSI Quattro 2018
Funderar lite på att köpa en 1M men skulle gärna vilja provköra en först.
Bor i Uppsala men på Novation sätter jag inte min fot dessvärre, sämre bemötande får man ju leta efter.

Undrar därför om nån här skulle vilja låta mig provköra en 1M en stund, och delge lite erfarenheter av bilen. Org eller trimmad spelar ingen roll.

Helst Uppsala/Sthlm/Västeråstrakten.

Kan säkert erbjuda en provkörning av 997 Turbo i gentjänst om så önskas.

------------------------------
Porsche - There is no substitute!
ja jag sålde min för ungefär en månad sedan Acey. Det som jag tror hämmar 1M just nu är den nya M135i som fick väldigt fin recension i nya Auto Motor Sport, samt förstås att säsongen för den här typen av bilar börjar nalkas mot sitt slut samt att bilhandeln i sig går väldigt tungt just nu för de flesta. Sen har ex. vis M3-or trillat en hel del i pris.

Vad har du köpt istället Marlboro?

/Anders
_m
42
_marlboro
120dA Coupé -09
Med känska: har inte köpt något nytt ännu, men det lutar åt en lite större året-runt historia med 4x...
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
@marlboro: ditt pris är faktiskt i underkant. Nu ligger det en hög kärror på blocket. Men några är lite väl dåligt utrustade. Jag har HIFI i X5an och tycker att Harman spelar underbart jämfört men det kanske skiljer sig mellan versioner och år? Som sagt fin bil i övrigt. Jag har samma problem som du. Bor i Uppsala och har ingen bana närmre än Eskilstuna typ. Om nu inte Tierp öppnar upp. Är närmare 40 år och kör inte så hårt som jag gjorde i ungdomen och dessutom väldigt mån om mitt körkort. Enig med dig om att 1M behöver en bana eller någonstans utanför allmän väg där man får rasta den.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Kan säga att ja spelar musik hela tiden i bilen. Fungerar kanon att streama via BT och den visar tom bilder på det jag spelar från Spotify! Och Harman Kardon dunkar på rejält vilket är helt suveränt. Inget behov av eftermarknadsstero med Harman i kärran! Ned med rutorna och upp med musiken! Skall man njuta av avgas lär man ju dundra på akra med N55 i vilket fall för 1M låter inte så mycket OEM. För att det skall låta måste man gasa och det är inte vad en 40 åring gör på stan. Iofs drar man inte på sig kepsen och spelar högt med rutorna nere heller skall erkännas... Men när rutorna är upp och man kör på en kurvig väg så är det perfekt! ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.