AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
245.212

Nybliven ägare 1M Coupe

Sida 35 av 49
viobebe
Oj då så mkt pengar för 1 beg liten 1M Coupé ;-)

Förstår att du sålde din så snabbt med känsla för att undvika det massiva värdefallet

Mitt val för dessa pengar "+- 100.000 i dessa prisklasser spelar mindre roll" hade varit 997 GT3

Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Fin fint, då vet vi de viobebe!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Finns det någon teori bland 1M-ägarna själva kring varför det finns (relativt så klart) många bilar till salu med väldigt få mil? Vill folk köra och sälja utan någon större förlust, har man köpt på spekulation eller hur ser det ut?

Jag har precis läst en väldigt lång tråd i ämnet på 1addicts där samma sak skett i USA. Alla verkar älska bilen, men är den för mycket att leva med varje dag eller är det bara ändrade omständigheter som gör att bilarna säljs fort?

Det ska bli intressant att se hur den tas emot på begagnatmarknaden. Följer den M3 CSL-priser eller en liknande värdeutveckling som E9X M3?

viobebe: 100 000 är ändå 20% till, men med tanke på hur Euron ser ut nu så är läget ganska intressant för import. Det gäller även 1M som verkar börja på under 50 000 Euro.
Verdi
Tror många som har stor cirkulation på bilar (t ex Med Känsla) köpte en 1M eftersom de räknar med en stark efterfrågan på nästan nya bilar och därmed ett ganska billigt ägande av en rolig bil i några månader.

Möjligt att det även blev så, men onekligen finns det en hel del bilar att välja på och det borde pressa priset.
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Med Känsla: Ja det är min kärra. Liksom för dig uppstår tidsbrist framöver vilket gör att jag inte kommer kunna njuta av bilen. (sjukt mycket resor) Kan iofs behålla den i varje fall men tänkte kolla intresset då det är logiskt att sälja om man inte har tid. Bilen är verkligen i kanonskick och älskar den. Som jag sagt tidigare den absolut roligaste bilen jag haft och kört. Plockade ut bilen i Januari och inte hunnit prova den på bana. Pedantiskt skött och inkörd enligt konstens alla regler. Mycket snyggt med svart och vitt looken på bilen. De vita 5000K LUX gör stor skillnad de med. Kontakta mig via blocket om Ni vill veta mera.

Nej kommer inte köpa någon annan bil. Har redan bilar för det dagliga behovet.

Kan personligen inte hitta en roligare bil för de pengarna just nu. Ser ärligt talat inga alternativ till 1M när det gäller rolig sportbil. Inte ens för dubbla pengen. Men det är jag det. ;-)

Önskar jag hade mer tid men har otroligt mycket utlandsresor i jobbet närmsta året. Lite ändringar from Juli.

Nästan så att man ångrar sig när man skriver.. *skrattar*

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Och inte direkt många bilar att välja på. 5 st på blocket just nu.

Import är alltid alternativ men vagnsskada och Svensksåld är trots allt värt en slant det med.

Gällande varför sälja? Jag köpte den och hade absolut inga planer på att sälja den. Min anledning är som sagt tidsbrist pgr av jobbet. Något som ändrats sista månaden. Så det finns alltid saker i livet som ändras. Inte optimalt att sälja den då man ju förlorar en ganska stor slant. Tror inte dessa bilar kommer rasa lika mycket som andra ägare då det trots allt är ovanliga och otroligt mycket bil för pengarna.
viobebe, nej jag sålde den inte av ekonomiska skäl, det var mera av tidsskäl, köpte nu i somras till mig en M3 cab istället då jag kände att om jag ska ha en "extrabil" så får det bli en cab och har iaf hunnit njuta hundratalet mil även om solen verkar ha glömt Sverige denna sommaren. Jag ägde iaf min bil nästan ett år så att så "snabbt" sålde jag den ändå inte, det är väl det längsta jag ägt en bil senaste åren :-)

Lite haltande jämförelse med en GT3 -07a tycker jag dessutom, en viss skillnad på ägandekostnader exempelvis!

/Anders
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Finansiering och 6 månaders försäkring är bra för den som handlar min 1M. ;-)

Med Känsla: Ja hörde på Novation att du byter bil ofta. Du verkade lite stammis där! Det är ju jag med. ;-)
jo jag har väl köpt ett antal bilar där genom åren, även om jag den här gången inte köpte varken X5-an (tyvärr) eller M3 cabben där.

/Anders
finns ju en till 1M som kom ut igår ser jag, en svart för 545 tkr, känns lite väl optimistiskt pris tycker jag även om den har 20" Breytonhjul. Svart tycker jag dessutom går bort på en 1M som passar bäst i vit. Skulle till och med hellre ta en Valencia orange före svart.

/Anders
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Tvättade bilen idag och körde en sväng. Otroligt vad bra bilen är. Fick en hel del tummen upp och kommentarer på stan.

Enig om att den vita är klart snyggast men det har vi ju pratat lite om tidigare i tråden. ;-)

Jag har pckså en X5a som daglig bil. Plus en sunkbil för pendling. 1M är mer av njuta när det är fintväder bil. Iofs fungerar den utmärkt som daily driver. Hela vår familj får plats med packning för weekendresor.

Om jag säljer den till rätt person och pris så kommer jag inte köpa någon bil att ersätta den med. Blir nog inte något nytt på något år. Eventuellt är planen att byta X5an till den nya som kommer nästa höst. Lite över ett år bort.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Otroligt vad man känner sig velig. När man kör sin 1M säger den "du är dum i huvudet om du säljer mig". Hjärnan säger att jag kommer få lite tid att köra men hjärtat säger att det gör inget om det blir lite garagetid. Ha ha ha!

Låter kärran ligga ute några veckor till så får vi se hur jag gör. Ringt en hel del men inte så seriöst har det känts ännu. Många är väl på semester dessutom.

Samtidigt tänker man saker som: svart folierat tak, akra avgas med N55 midpipes... ;-)

Om Tierp Arena skulle öppna för bankörning behåller jag kärran! Men vet inte om de tänker öppna för körning? Någon som har koll?
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
@viobebe: Jag tänker faktiskt samma sak gällande Golf GTI, Golf R etc. Otroligt dyra bilar som inte lever upp till priset. Skulle inte tänka tanken på en sådan Golf. Såg att en R kostar typ 350K SEK utan utrustning. Hua! För en Golf! Allt är relativt och smaken är som baken! ;-) 1M framstår för mig som ett kap! Du får prova en bil så förstår du. M/MDM läge och en roliga kurviig väg är outstanding. En stor nackdel är just att den är så otroligt rolig. Man måste få en liten dosa varje dag och det kan faktiskt vara en nackdel. Fru hemma tror man är otrolgen! Och det är man ju fast med en bil...

Tittar man på 2012 och de bilar som finns hittar jag nästan inget för under 500K som är jämförbart med 1M. Tittar man på flera år gamla bilar visst men det är ju inte riktigt samma sak? Gällande prestanda är det nästan inget om kör ifrån en 1M. Man skall upp över en mille men även där hänger 1M med otrolgit bra.

Hybris: Bry dig inte om honom, han är en av de mer långlivade trollen på detta forum som främst är ute för att provocera. Han lovade dessutom i en tråd att avaktivera sitt konto pga sitt generella missnöje med BMW men gång på gång kommer han tillbaka :-)

Jag gillar 1M skarpt men kan samtidigt förstå frustrationen att inte hinna leka med den. Tittar själv på 997 Carrera S nu när dessa dykt en del men både platsbrist och tidsbrist gör det svårt att få till den sista motivationen just nu. The things you own end up owning you som det heter :-)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Jag älskar också 1 M men om jag personligen letade efter en sportbil för max 500.000 kr så ligger även E92/E93 M3 nära till. Två (3) olika bilar såklart men med hänsyn till pris och värdeminskning så skulle jag känna mig kluven. V8an låter och går så häftigt medan 1an känns rapp och käftig som bara den.....
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Med risk för att spe på off topic (ursäkta!) så måste jag ändå försvara Golfarna. De kan förstås inte jämföras med en 1 M men har ändå sin nisch i en helt annan prisklass. En ny Gti kostar i storleksordningen häften av en 1 M och en R är välutrustad från start varför den (i alla fall min) var 200' billigare än en 1 M och inte helt fel prisade.

Men en bil som ger mycket (mer än Golfarna) prestanda för pengarna är nya M135i.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Finns inte mycket att säga, mer än att 1M spelar i en division för sig!
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

hybris: sälj inte, vad gör lite garagetid? själv använder jag min som entusiastbil och har kört 25 mil sen 18 maj när jag hämtade den!
kommer nog inte bli mycket mer kört i år då mycket tid går till min firma.
Garagetid kommer min att få mycket av!

MvH Micke
Oj Micke du är ju värre än mig, dvs använder 1M mindre än vad jag gjorde... :-)

/Anders
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Med Känsla: jag har en 3,0 csi som också behöver lite tid!
Som vanligt så räcker inte tiden till riktigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.