|
Sida 29 av 49
|
|
|---|---|
|
Hybris: läser man mellan raderna så är du inne på att sälja! behöver du inte pengarna så behåll den, du kommer bara ångra dig senare. Som du skrev själv vad som händer i staterna med priserna, så lär det komma hit också. Vi får tänka på att vi är bara 79? eller 80? st i sverige som har var sin svensksåld. Vet du om det är 79 eller 80 st? ps. dom e helt klart snyggast i vit ! MvH Micke |
|
| 79st sv-sålda fick jag till svar från BMW när jag kollade med dem tidigare i år! | |
|
Om ni inte har råd med en 1M Coupé............. så finns M135i (med xDrive lite snabbare än 1MCoupé för kring 400k i höst!). Men det är ju INTE samma sak alls kan ju ägare till 1M Coupé med all rätt invända. Så sa även en kollega som äger en 1M Coupé till mig ( som faktiskt kört båda, dock med stort tidsuppehåll) men han har nu beställt en 5-dr M135i xDrive som ett vinterkompliment till 1M Coupén för leverans sent i höst. Kanske ett salomoniskt beslut och eftersom det enda alternativet blir att annars vänta på M2 Coupén, vilken dröjer, kanske ett par år, så kanske valet är enkelt. M135i känns lite mjukare och bekvämare (chassiet är ju lite annorlunda) än 1M Coupé, men våldsamt snabb, speciellt med xDrive som jag dock inte testat. Måste säga att jag blir allt mer förtjust i F 20/F 21, inte minst även med mindre motorer. Den ökar kraftigt på en i övrigt vikande marknad. |
|
|
Visst det cirkulerar alltid funderingar att sälja bilarna. Men det är inte aktuellt just nu. Jag älskar verkligen bilen. Det som stör mig är att jag alltid skall köra en svänga och funderar på dyras saker som Akra avgas och N55 etc... ;-) Har en X5 E70 som jag funderat på sälja men samma sak där. Hittar inget bättre alternativ gällande SUV idag. Samma med 1M. Finns inget som är i närheten gällande kul och pris. Dessutom får hela familjen plats i bilen vilket är kanon. M5? Jo den kostar ju bara som 2st 1M... ;-) Råd har jag. Det enda som cirkulerar i skallen är om jag borde ha en trist andrabil så jag inte håller på och lägger tid på bilen. *skrattar*. Alltså mer av tid som är mitt problem. Lite långt till närmsta bana också. Aldrig kört den på bana ännu men vore klart skoj. Undrar om Tierp Arean öppnar för trackdays? |
|
| 332: finns inga fakta om 135x och att den skulle vara snabbare än 1M. 1M piskar ju RS3 på bana hela tiden... x blir tyngre och 1M har en M-diff vilket gör mycket... | |
| BMW har inte bekräftat att de bygger M2. Nya M3 2013 är däremot bekräftad. Fast då pratar vi 700-800K igen... | |
|
M135i vill iaf jag ha som Coupe. 3-d och 5-d är inte helt 100% i designen, speciellt bakifrån. |
|
| More: helt enig. Gillar inte heller Golf looken. Misstänker dock att den då kommer att heta M235i... Läste något om 2014 för 2-serien. Låter väl långt bort. Borde rimligen vara 2013... | |
|
Hybris: Fabriksuppgifter 1M Coupé: 0-100km/h 4,9s 0,96lit/mil blandat M135i xDrive " 4,7s 0,78lit/mil " Båda accelerationsuppgifterna är i underkant enligt de som varit delansvariga för utvecklingen av dessa bilar, M135i xDrive endast med 8-stegad automat påstås lätt matcha M5an upp till 100km/h på 4,4 sektill och med med viss fördel på något sämre underlag gentemot denna. Har ju inte kollat själv, det låter dock inte alls osannolikt. Jag menar givetvis inte att M135i xDrive är bättre pga några tiondelar i acceleration, man klarar sig utmärkt med mycket enklare grejor, lite kul bara hur väl BMW lyckas med produktuveckling. Var så säker, man kommer att jämföra bilarna på bana. 1M Coupé är mer krävande när det går fort, men för många är det en del av nöjet. Det ska dock ske just på bana, allmän väg är helt fel miljö, speciellt med tanke på att många inte förstår riktigt hur fort det går! Jag gillar verkligen Coupén, men som praktisk åretruntbil i Sverige vinner M135i xDrive. Det finns plats för både denna och en M2a vilken även verkar komma som 4-dr Gran Coupé som efterföljare till E30 och E36! |
|
|
332: ingen risk! 1M grejar 0-100 på 4.4s och troligen ännu lägre med chip. Fler som kört på 4.4s original. Dessutom hänger det på föraren då det är manuell låda. Att stå vid ett rödljus med launchcontrol och automatisk dubbelväxellåda känns inte direkt som någon sport... ;-) Igen M-diff gör STOR skillnad... Och lägg ned det där med M5an... Inte en chans att 135 hänger med den... Låter som du har beställt en M135 xDrive eftersom du tjatar så mycket om den på vår 1M tråd... Nuvarande 1-serie ser ut som skit (min smak) men i coupe utförande kan den kanske se ok ut. Ok ja man kan göra en M235iX. Måste inte vara den fula golfen... |
|
|
Nästa fråga är vart du hitta din fakta? Jag har inte sett någon officiell information om m135ix? Med tanke på att 130 ligger 6s har jag mycket svårt att se att en 135ix som dessutom kommer väga betydligt med skulle ligga på 4.7s... |
|
|
håller med hybris där, tror dessutom 1M och M135ix har två olika målgrupper. /Anders |
|
|
Ja M135ix är för den som vill ha en vardagsbil som man kör året runt. Det är inte en banbil och kommer aldrig ha känslan vi har i 1M. Jag har kört mycket olika bilar inklusive prestanda bilar med 4*4 och ingen är så rolig som 1M. Enig om att det är för helt olika målgrupper. Känns mer som Audi målgruppen. Blir nog "kepstrimmarnas" favorit. En intresstant kärra skulle vara M235ix! Dvs en coupe med xDrive. Inte den fula golf/skoda looken. Om BMW bygger M2 tror jag faktiskt de kommer göra något helt annat än bara en M235 med mer kusar. Misstänker att de kommer göra om både utseende och leka med karbon. En mer renodlad sportbillook för bana är min gissning som evolution av 1M. M135ix är inte en evolution av 1M. Inte samma DNA. Det fakta vi har idag? Vi har 1M! Den vart utsedd till bästa bil 2011 i massor av press! Den är fasen heöt jäkla underbar och alla som köpta en: "Grattis!" |
|
| Hybris: Angående rabatterna så kvittar det om det är en "limited" bil som 1M när det kommer till rabatter till företag. Ramavtalen gäller oftast hela sortimentet utan undantag och 10% är inget konstigt. | |
|
jo men det är rätt svårt att speca en bil som vad jag vet inte byggs längre... det finns bara färdigspecade bilar till salu och även dessa är väl i princip slut nu. /Anders |
|
| 79 st svensksålda, 78 kvar då, för en gick till skroten! | |
|
Nu var det ju inte meningen att locka fram riktigt så starka känslor. Är för övrigt INTE spekulant på en M135i xDrive eller en 1M Coupé, tycker dock båda är en prydnad för BMW men på lite olika sätt! Att 1M Coupé är den mest underhållande M-bilen hittills är nog den vanligaste uppfattningen. Siffrorna kommer från BMW (titta på deras tyska hemsida). Anledningen att de är lite i underkant påstår vissa beror på att man inte vill genera sina dyrare M5/M6 - sanningen i detta kan man bara spekulera kring! M2or ligger nog ett par år bort i tiden, en Coupé och en Cabrio verkar mycket sannolika, troligen även en Gran Coupé för att som sagt ta upp E30/E36s roller igen. Spännande blir ju om de får samma sexor som M3/M4 på ca 440-450hk. Skulle i så fall placera M3/M4 i ett underläge som inte låter rimligt. 360-380hk låter mer realistiskt. Högre effekt är dock givetvis inte liktydigt med "bättre bil". Kanske värt att tänka på innan man trimmar sin bil. |
|
|
Var i Mantorp förra helgen och körde på Atolife's 2 Trackdays Han köra ca 70varv under dessa dagar Och det är en helt underbar bil att köra baba med. Mina reflektioner: Det enorma vridmomentet gör det i många fall onödigt att växla ned till 2an utan i stället bättre att ligga kvar och åka på vridmoment i stället för varv. Bilens väghållning och prestanda Överstiger med råge originaldäckens förmåga att hindra bilen från att drifta i böjarna. Bromsarna är helt underbara och visar inga som Helst tendenser att mattas av efter några snabba varv med många sena och kraftiga inbromsningar Jag vill nog påstå att det kändes som Om bromsarna utklassade alla bilar jag körde tillsammans med denna helg Inklusive alla supersportbilar, då jag konstant bromsade ikapp allt som körde om på Mantorps långa raka! Skulle jag få önska någonting så är det i så fall R-däck & bromsklossar som dammar lite mindre och kanske 50-60hk till att nyttja på framförallt de långa rakorna så att man slapp bli frånåkt på långa rakan varenda varv av de motorstarkare bansmiskar bestarna i övrigt är jag grymt imponerad av 1M kapacitet Och den glädjekick man får av att åka bana med bilen! Lyckades fånga ett varv med en riktigt sen inbromsning :-) håll till godo! Länk Vore skojigt att samla några 1M och köra tillsamans I sommar är det möjligt? Finns det något intresse bland er 1M ägare?? Var på M-Run i Västerås i helgen och såg då en beg VO och en ny välutrustad BSM på M-bilar i Västerås. Hur kommer det sig att den inte redan är såld? Det är för mig en gåta då roligare bil per krona inte ännu är uppfunnen. Ha en fantastisk bilsommar! Ps: Vi syns väl på Gran Turismos polen event Och möjligheten att få köra på en riktig Formel 1 bana! I am not Young enough to know everything |
|
|
Mr Gadget: Trevlig video! Tycker din inställning är helt rätt, det är ju så här man avnjuter en 1m Coupé. Med en uppsättning racingdäck skulle allt kännas ännu mer rätt efter några varv - däckskontot blir ju ändå rätt högt. Ser också att du kör på ett sätt som tyder på att du vill ha med dig bilen hem! |
|
|
Vi får börja med ett register för alla 1M Coupér i Sverige, så vi kan kalla samman till olika träffar. Och gruppköp på R-däck och bra belägg... Så ska vi nog kunna ha roligt värre. Det är som Mr Gadget skriver väldigt kul att köra på bana. Har ännu inte gjort det med min 1 M, men det kommer. Var också på M-run i lördags, vi var några 1M, synd bara att vädret var så eländigt, annars fanns det några trevliga slingor som det hade gått att köra lite raskare på.... /Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.