AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
245.213

Nybliven ägare 1M Coupe

Sida 15 av 49
Fl
7
Flos
1M -12
Har jag fel för mig men är inte dubbdäck förbjudna i exempelvis Tyskland? Hade jag bott lite längre upp i vårt avlånga land så hade även jag skaffat dubb på denna bil.
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
@flos: jo dubb är förbjudet i många länder i Europa. Reser man ned under vintermånaderna är det en viktig sak att tänka på. ;-) Mest aktuellt för Er som bor nära bro och färjor tror jag. ;-)
Flos;

Att det skulle finnas ett däck som är säkert i såväl 250km/h i sommarväglag som i svenskt vinterväglag är fullkomligt uteslutet. Det är lika orimligt som att man skulle använda banracing däck i svenska rallyt. Om du ska ner på tyska vintervägar så är de verkligen inte temperaturmässigt anpassade för 250km/h på vintern så åk till Frankrike på sommaren och använd riktiga vinterdäck i Sverige på vintern är mitt råd. Det handlar ju trots allt om liv och hälsa.

Jag håller heller inte med om att Skåne är ofarligt ur halksynpunkt - jag upplevt mardrömslik halka där i underkylt regn, snödrev, snöslask osv. Ta det verkligt försiktigt med en 1M Coupé. Bilen är fantastiskt fin enligt min uppfattning som fd banracingförare, men den kräver ett extremt gott omdöme. Den går säkert att ha mycket kul med på vintern, men de flesta rallyåkare väljer säkert xDrive om vi talar om just BMW om det ska gå riktigt fort på dåliga underlag. Det hindrar givetvis inte att många njuter av en 1M Coupé året runt - rallybilar är ju något mycket speciellt.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
332: BMW är inte rallybilar. Inte Ur quattro DNA eller Subaru/Mitshubishi DNA, ;-) Iofs är X-drive grymt bra så skall bli intressant med nya M550XD och liknande kärror.

Finns en anledning att 1M vinner över RS3 på bana hela tiden. Den har perfekt balans och är bakhjulsdriven... ;-) Argumenterar dock inte emot X-drive på skogsvägar eller dåliga vägar. Älskar X5an i de situationerna även om den är lite tung för att köra rally med. *skrattar*

Såg att M135i och M135xi är på g:
Länk

Synd att nya 1-serien är så otroligt ful. De har misslyckats med strålkastarna ganska rejält och golf baken är hemsk. Kanske kan se vettigare ut om det kommer en coupe? Detta säger jag inte för att jag har en E82 utan menar det verkligen. Skulle gärna uppgraderat till en nya 1M eller M2 men med den looken är det bara att glömma.
Nej visst, BMW har ju förutom Mini inga rallybilar. Min mening var här att belysa hur xDrive är att föredra på dåligt underlag vilket vi ju tyvärr har här i Sverige på vintern. Även om ingen av dessa är tävlingsbilar så kan man ju med fog hävda att en 1m Coupé är mer lämpad för bankörning och M135i xDrive mer lämpad för rallymiljöer. Kan vara värt att påminna om att däcksutrustningen i rally ej handlar om breda, dubblösa lågprofildäck.

Även om vinterkörning till vardags inte handlar om rallykörning är ju tyvärr förhållandena ofta inte olika de som gäller på rallysträckor. De flesta väljer nog inte xDrive för att optimera 0-100km/h utan för framkomlighet och stabilitet.

När det gäller BMW så är det ju lite kul att man gått om Audi i tillverkningsvolym på 4-hjulsdrift. När man som när det gäller N57-motorn kommer upp i 745Nm så vågar BMW inte lita på enbart bakhjuldrift utan gör xDrive standard. Porsche, Bugatti, Lamborghini tänker på liknande sätt.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
hybris;

"Finns en anledning att 1M vinner över RS3 på bana hela tiden".

...heter den anledningen selektiv läsförmåga tro? :P

I de tester jag läst är RS3:an minst lika snabb som 1M:an runt dv banor...ibland vinner den ena, ibland den andra?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
En 1M på rea i Norge:
Länk
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
@sani: läst massor av tester mot RS3 och alla har BMW vunnit på bana. I alla seriösa tidningar och tester. Har säkert inte lästa allt men det är i varje fall min bild. Senaste såg jag Aftonbladet hade en test med 1M mot RS3 och den vann... 1M... Kan dock inte säga att Aftonbladet bil är en tung tidning och de körde inte bana utan bara en vanlig subjektiv test. Lite kul att Audi får så mycket pisk. 1M, M3, M5... ;-)
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Auto Express:
Länk

Fifth Gear:
Länk

Bara två snabba exempel
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Länk

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Svenska Automotor & Sport. Här vinner faktiskt RS3 på den blöta banan. Samtidigt vinner BMW överlägset testet i övrigt. Så på en blöt bana skall man nog vara duktig förare för att piska en 4*4 men på torr bana? Lyssna på kommentaren på slutet. ;-)

Länk

pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Asså den nya 135 är otroligt osportig ! Helt sjukt, vad har dem gjort. Vist den är stilig för att vara en småbil men annars så finns det inget habegär för fem öre. Min lilla 1m däremot kan jag stå och kolla på i 10 minuter och glömma bort tiden.

BMW FOR LIFE
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Hur fet va inte den här?

Vart hittar man huven och bakluckan? Vill ha vill ha vill ha !!

Länk

BMW FOR LIFE
Hybris;

Du visade det här pedagogiskt väl, ju bättre grepp desto bättre klarar sig 1M Coupé. För Audin att hävda sig på torr bana skulle behövas mer moment/effekt. Å andra sidan skulle 1M Coupén troligen inte dra nytta av mer moment/effekt då den ju får kämpa för att få drivning för det som redan finns.

Lite tråkigt kanske om det finns en lite "vulgär" inställning till "powerslides". Sådana uppbromsande fenomen är ju bara ett exempel på misslyckande (hos föraren och/eller konstruktören) som endast konkurrenterna på den eventuella tävlingsbanan gläds åt. Enligt min uppfattning inte roligare än att se någon snubbla på gatan. Givetvis är understyrning med tendens till att ploga rakt fram lika fel det. Nu kör man ju inte så i trafik i alla fall, men det är ju fysikaliskt - kinetiskt intressant hur bilen uppför sig och relevant om man hamnar i en extremsituation.

M135i xDrive kommer att bjuda Audin motstånd, speciellt på sämre underlag. F20 är ju en mycket modernare bil. Med xDrive kan man använda "overboost", dvs högre laddtryck då man har utökad drivförmåga. Möjligen kommer även M2 Coupé att erbjuda detta, och visst, det är svårt att inte falla för den ytterst läckra coupédesignen på 1M Coupé, redan en klassiker, som ni som har en ska glädjas åt! Många tycker den slår såväl M3 som M5! Rätt använd är 1M Coupé en otrolig bil.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vill också ha en 1M !!!! =(
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag tycker slides är skitkul! ;-)

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
@pierran:

Du hittar bakluckan här:
Länk

Och huven här:
Länk

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
332: Jag har sett att man trimmat 1M lite över 400hk, satt på 285/295 i bak. Plus lite annat. Ja den är givetvis ännu snabbare då. Men jag ser ingen anledning personligen att göra det. Bilen är så fantastisk kul som den är. Man riskerar bara förstöra en bra balanserad bil om man börjar trimma och greja.
Håller helt med, att ge sig på en mindre bil som ofta redan lämnar uppåt 400hk från vevaxeln gör den troligen bara sämre. Likaså däckdimensionen vilkern redan är optimerad för bilens användningsområde. För mig är det även lite märkligt att man ger sig på bilen kosmetiskt när den dels är relativt dyr samt dels sannolikt ett framtida samlarobjekt, som att betala en mycket dyr pianostämmare för sedan han gått ge sig på instrumentet själv med en skiftnyckel. Men visst, alla gör ju som de vill med sin egendom.

Om jag kommer ihåg rätt så fanns det de inom BMW som såg 1M Coupé som en lite vild chansning, medan andra såg den dom ett genidrag - nu ser vi vilka som fick rätt. M2 Coupé blir nog rätt lik 1M coupé om nu Israel inte anfaller Iran vilket skulle ändra agendan.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Har sett att växellådan mycket tveksamt klarar trim. Den verkar vara perfekt för 1M men med 400hk och ökat vrid så är den troligen inte optimal...

Jag har gett mig på BMW OEM Performance kosmetic. Karbon speglar, svarta njurar, karbon vinger, och Ind sidoblinkers. Har dock allt original kvar så enkelt att återställa till 100% original. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.