AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
245.230

Nybliven ägare 1M Coupe

Sida 14 av 49
Har pm:at med killen som har bilen i filmen. Han säger att den lilla resonansen i bilen som den har original har enbart flyttats lite högre upp varvtalsmässigt med eisenmann race systemet i övrigt inget negativt. Jag kommer isåfall skippa även mittendämparen(som han har) i hopp om lite aggresivare ton om än inte lika "våldsamt" som akrapovic :) Jag har pratat flera ggr med min återförsäljare om garantier etc då jag verkligen inte vill riskera något och det är inga problem alls att förbättra flödet varken till eller ifrån motorn så att säga. Dock är det som sagt kört när det gäller om programmeringar! GIAC's programvara ska tydligen vara omöjlig att hitta av en BMW verkstad enligt en Svensk återförsäljare. Jag ställer mig dock tveksam till det men jag vet ingenting om sådant så borde inte uttala mig ;) Dock är det inget som skulle få mig att vilja omprogramera då jag har nog med att bemästra kraften den har original..
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
PÅ 6an i 110 så är det en del resonans i OEM systemet helt klart
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Twinsturbo: Jag tror du kan glömma att det ska vara omöjligt att hitta. Det är det inte. Grejen är väl att de inte bryr sig förrän något händer. Och hur stor är risken att något ska hända? Men ska det till ett motorbyte för 120 000 kr så kan du nog ge dig den på att om du trimmat så kommer det att komma fram.

Med det sagt – S4:an ska GIACas :)
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Pratade med en BMW tekniker som säger att de ser mycket lättare om saker är trimmade nu förtiden. Så fort de ser måste de skicka bilens identitet till BMW Sverige/Tyskland där den svartlistas och garantierna gäller inte längre. Han visade listan på allt som inte längre har garanti och det var allt vitalt i bilen.

Så ger man sig på ESS tune eller liknande skall man veta att man med stor sannolikhet kommer förlora garantierna.

Personligen tycker jag bilen har så pass mycket kraft att det inte finns någon anledning att trimma den. Absolut inte inom garantitiderna och efter det finns det ju fortfarande möjligheten till goodwill för vissa fel. Så jag kommer inte trimma något på min bil. Det enda jag är lite sugen på är avgas men det får nog vänta lite. Vore kul att höra andra 1M ägares erfarenheter av avgas framöver... ;-)
Jag kommer aldig trimma heller som jag skrev tidigare. Jag nöjer mig vid en förändrad ton på avgaset ;)

Acey: Jag tror inte på det heller nej! Och som du säger, risken att något går sönder är väl nästan obefintlig. Men OM det väl gör det så ryker man på pengar som man kan ha mycket roligare för :P
Fl
7
Flos
1M -12
Fick min BMW M1 för några veckor sedan men har inte hunnit köra den förrän igår, den har nu gått sammanlagt 7mil så har inte allt för mkt erfarenhet än men det lilla jag har kört så är den underbar, vilken härlig bil!!!
Har dock en fråga; beställde dubbla uppsättningar original M1 hjul (sommar resp vinter) och har självklart vinterhjulen på nu med Nokian friktionsdäck som enl min BMW handlare skulle vara dem bästa. MEN, jag har något fruktansvärt dålig grepp med dessa däck. Näst intill obefintligt, ska det vara så? När jag exempelvis ligger på motorvägen i 120km/h (kallt ute men helt torr vägbana) och gasar lite lätt upp till 140km/h så blinkar antispinn heeela tiden. Noll grepp! Känns även vinglig på motorvägen. Stänger jag av antispinn så blir det bredställ hela tiden inne i stan. Har jag fått fel däck el vad kan det bero på? Känns som att något är allvarligt fel.
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Flos
Tror inte det e fel på däck eller bil det är bara det att bilen är vass . Bra vrid grattis
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Kan oxå bero på att däcken ej är inkörda, jämför om 50 mil.
Du kommer aldig att hitta däck som ger tillräckligt grepp under de förhållanden du nämner. Inte förrän M2an kommer med xDrive (eller med M135i xDrive) blir det möjligt att göra dessa övningar om nu de är lämpliga alls.

Köp dubbdäck och ta det lungt på vintern, även en torr, men mycket kall vägbana kommer inte att ge mycket grepp oavsett vilken bil du har. Torr asfalt börjar ge sämre grepp redan vi plus 8 grader vilket är bra att komma ihåg när man bromsar.
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Köp dubbdäck. Min 325da cab har jag aldrig haft problem med när det gäller vinterväglag.
Kommer fram överallt. En bakhjulsdriven bil speciellt med 340 hk kommer vara som bambi på hal is med friktionsdäck.

BMW FOR LIFE
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Flos: Jag säger som pierran, köp dubbdäck. Efter första snöfallet förra året när jag äntligen tagit mig hem efter jobbet så beställde jag dubbdäck direkt. Bilen var rent ut sagt livsfarlig med friktionsdäck men har helt godkänt grepp nu.
Sen får jag hålla med 332 också, det blinkar ganska friskt även med dubbdäck.

/T
Fl
7
Flos
1M -12
Har nu fått bekräftat att jag har fått fel vinterdäck monterade på bilen. Sätter på nya Nokian vinterdäck senare i veckan med starkare stomme, annat mönster samt märkta till farter upp till 250km/h istället för mina nuvarande som tydligen är godkända till 170km/h :( Att köra med dubb här nere i skåne känns inte aktuellt.
Om du använder en gummiblandning som håller upp till 250km/h så får du ett ännu hårdare däck med ännu sämre grepp vid vintertemperaturer även i Skåne. Vem rekommenderar ett vinterdäck upp tlll 250km/h? Verkar som ett skämt i Sverige.

1M Coupé är ett litet mästerverk, men för vinterbruk är effekten bortkastad. M135i xDrive blir mycket bättre som vinterbil, men även där krävs ett mycket stort omdöme om man ska köra fort vintertid.

Kanske bra att slå av på tempot till dess värmen återkommer!
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag har Nokkian Hakka 7 (dubb). 235 fram och 255 bak. På originalfälgen!

Går underbart bra! Visst blinkar antispinn om jag gasar hårt på motorvägen men det är helt normalt med det vridet och kraften. Kör man som man skall på vintern är det inga som helst problem. Känner mig tryggare i denna än i den BMW 118i cab jag hade på 16" däck. Tycker antispinn och grepp i 1M är grymt även på vintern. Men man skall ha respekt för kraften i denna kärra.

Personligen vill jag inte ha någon "x-drive" i 1M eller liknande bil. Jag har en X5a för den typen av lägen. Bilen skulle tappa hela sitt DNA med x-drive. Tyngre och aldrig samma balans. Så det går fetbort om jag får bestämma.

Provade köra M-läge och koppla ut antispinn helt (du vet håller anti-spinn knappen inne ett antal sekunder). Jäklar vilken best den blir då. Detta på kontrollerad plats med stort utrymme utan risk för avåk. Fasen jag har nog inte skrattat så mycket i en bil någonsin. Dubben gjorde att jag hade superbra grepp och kunde styra hela bilen med gasen helt grymt bra! Längtar till sommaren... Det galna vara att jag varvade inte över 2-3000 rpm. Bilen är fasen helt jäkla sjuk! Glöm allt vad x-drive 135 heter! Det är inte samma DNA eller bil alls. Helt annan sak...

Jag är helt såld på denna bil... Fasen att man kan ha så kul i en bil! Säger det igen. Kööööp!

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Om Ni missat Top Gears test av 1M eller inte hittar länkarna. Notera två videos:

Del 1:
Länk

Del 2:
Länk

Säger som Clarkson:
"straight six engine in the front, manual gearbox and drive goes to the back! Thats page 1, chapter 1 from the petro-sexual handbook..." ;-)
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Hej, har en fråga till alla er som håller på med utbyte av avgassystem. Varför? Är avgasljudet kasst i en M-bil som denna? Jag har svårt att tro det, det ska inte vara samma förhållande som om man köper sporthoj med en radfyra som låter som en symaskin, eller har jag fel?

Jag är sugen att slå till på en sådan, men jag förväntar mig schysst ljud i en M-bil från Bmw och har ingen lust att behöva komplettera den biten faktiskt..ska ändå lägga en halv mille på en mindre bil.
När det gäller avgas är det som färgen på dina kläder... Tycke och smak som avgör ;) Jag tycker den låter mycket för att vara original. Men jag gillar ett ännu grövre ljud helt enkelt!
Fl
7
Flos
1M -12
Anser personligen att montera däck som understiger bilens prestanda är farligt och vill självklart ha däck som presterar i enlighet med bilen. Här nere i skåne har vi inte samma typ av vinter som i norrland. Har fått bekräftat att det är fel däck på bilen med en stomme som är svagare än det som krävs samt att gummi blandningen är för mjuk. Bestämmer jag mig för att köra ner till Frankrike en vecka exempelvis och vädret är fint och möjligheten finns att hålla 250km/h så vill jag kunna göra det utan att oroa mig för att däcken inte klarar av det. Det är min personliga åsikt. Har aven en ny Porsche 911 och Porsche Center höll helt med mitt resonemang.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Avgas låter bra original. Älskar det råa ljudet vid kallstart. Speciellt i ett garage... Ljudet inne i bilen är lite lågt men misstänker att det låter att ligga bakom. Även märkt att den låter mer i M-läget.

Skillnaden med tex Akrapovic är att du via en trådlös kontroll kan ställa in så ljudet i praktiken är som original. Dvs när du kör dagligen och inte vill ha för mycket ljud. Sedn trycker du knappen och du har F1 ljud. Helt sjukt brutalt avgas om du frågar mig.

Men svaret på din fråga är att 1M låter helt ok original.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
@flos: Kör du med Europeiska friktionsdäck? De är bra ned till +7. Sedan blir de bara sämre och sämre. Inget man vill ha på snö eller is när det är - grader ute.

Nordiska vinterdäck är mjukare och jag vet inte i huvudet vad max hastighet är på de bästa. Såg att de körde över 300 km/h med några Nokian i reklam men vet inte vilka däck det var.

Tyvärr blir det en avvägning som du beskriver. Speciellt i Skåne blir det extra klurigt då det ju inte alltid är snö och minus.

Personligen känner jag mig inte trygg utan dubb i denna bil och har inga planer på att köra speciellt fort på vintern. Dessutom inkörning på bilen fortfarande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.