AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
245.239

Nybliven ägare 1M Coupe

Sida 13 av 49
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vet inte om ljudet är sämre i ettan, men streamad bluetooth på X3:an funkade bra och ingen hörbar försämring av ljudet (å andra sidan är HiFi pro så dåligt att det kanske beror på det...).
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
aha.. BT streamingen kräver nav i 1M. Det gör den inte i 5-serien tex. Jag tycker den funktionen är riktigt trevlig. Ljudet är kanon och jag hör ingen skillnad mot media adaptern. Spotify startar tom automagiskt att spelar när jag har telefonen i fickan och startar bilen igen. Klart smutt. Men kör man längre sträckor vill man ju ha laddningen såklart. Media adaptern är korkat placerad i bilen. Man ser ju inte telefonen och skall man göra något så är det inte direkt ofarligt samtidigt som man kör bil... Vet inte hur de tänkte kring media adapterns placering. Den borde sitta längre fram i bilen och synligt.

pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Självklart är det väl roligast men fullsmetad bil om man har pengarna.
Men enligt mig är stora stereon, avbländbar innerbackspegel, rökarpaketet, larm och belysningspaketet det enda man behöver.

En annan fråga jag undrar över är ni som är orolig över att bilen inte skall behålla värdet när den är gammal och blir en raritet. Har ni tänkt att behålla bilen i 15 år?
För annars vad spelar det för roll då dem flesta kommer behålla bilen i max 2-3 år.
Eller har jag fel?

BMW FOR LIFE
hybris: Bt streamingen var vad jag fick höra från min återförsäljare så mitt uttalande vart lite skevt då jag inte testat i en BMW än utan andra bilar med blandat resultat.. Jag har bmw´s "y-kabel" in i usb samt aux då såklart och sen i telen. Lirar inte hundraprocentigt när man bytar låt när spotify är igång men när jag kör ipoden i den istället är det kanon att bläddra i album osv på stereon. Trodde först det skulle vara kasst med tanke på den lilla skärmen stereon har, men funkar förvånansvärt bra :D. Änsålänge är där inga tillval som jag ångrat att jag inte tog vilket jag är glad över.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag har rökarpaketet för att få 12v och luckan ifram. Men inser att jag faktiskt gillade "hålet" utan rökarpaketet mera! Det finns ju ingen plats att lägga saker! Så jag hade nog faktiskt inte tagit rökarpaketet så här i efterhand. ;-)

Gällande hur länge behålla bilen? Jag har köpt den för att använda den. Ingen aning hur länge jag behåller den. Inga planera på att "spara den" till framtiden. Det är andrabilen hemma så den kanske inte får flest mil men den används flera gånger i veckan. Alla har kanske lite olika tankar men tror de flesta köpt den för att köra den och inte spara den.

Mediaadaptern och apps etc fungerar intermittent på min bil. Så den skall in för check imorgon. Tappar kopplingen i bilen hela tiden. Däremot fungerar allt kanon via BT. Lite lustigt då media adaptern kostar typ 2000 spänn! Otroligt dyrt!
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Intressant. BMW hittade några fel när de kopplade upp datorn. Så de skall byta kontrollenheten för media i bilen... Bra att de hittade något. För media adaptern fungerade riktigt kass sedan dag 1.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Jasså hybris

Själv har jag något fel som gör att bilen laddar ur sig direkt, går bara att starta den 2 gånger på en laddning.

Hade in bilen en gång innan avställningen, felet försvann när de hade återanslutit modulen igen. Dock återkom felet när jag kommit hem igen..
Man tycker ju att de borde ha bytt den rakt av bara.

Känns lite surt när det är en fabriksny bil..
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag har inga problem att starta den. Allt i bilen fungerar kanon förutom att koppla in telefonen via media adaptern. Ibland laddar den, ibland inte, ibland fungerar musik och apps, ibland inte. Otroligt intermittent. När det fungerar är det bara under en liten stund sen lägger det av igen. Däremot fungerar telefon och musik kanon via BT. Så det är kontrollenheten till mediadelen som de skall byta. Tror den bara styr de delarna av bilen. Har provat tre olika media adapters liksom fler telefoner med samma fel. Så det var uppenbart att det var något strul i bilen.
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Sparar man in 50000 SEK på onödig utrustning kan man köpa ett Akrapovic evolution avgas med trådlös styrning för samma pengar...
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Vi har världens roligaste bil

Länk

baaaam

BMW FOR LIFE
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Ute och körde i kylan idag. Fasen vad bra vinterbil den är också! Skojigt att 1M är bättre än vanliga 1-serien på vintern. Jag hade en annan 1-serie innan och min 1M är klart överlägsen på vinterväglag. Antispinsystemet är grymt liksom väghållningen! Har Hakka 7 dubb så den går som på räls. Grymt!
Mitt inlägg försvann visst från eftermiddan men om nåt känns onödigt är väl att lägga 50 papp på avgassystem i en 1M. Värderar mycket mera andra fabriks utrustning, vilket jag tror många med mig gör. Räcker ju att läsa på AP hur läsare vil ha beg bilar.

/Anders
Ni
153
Nils-Johan
Volvo v90 t4 2019
BMW M3 30 jahre ed 2017
Mercedes v300 AMG 2020
Porsche 992 Carrera S 2020
Med känsla
Precis vad jag skulle säga
50k på avgas är ren idioti... Min maxgräns ligger på 10-15k men även där har jag svårt att motivera ett köp :P
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag sade inte att det är smart att köpa avgas för 50K. Men spana in videofilmerna på akrapovic på 1M. Vilket otroligt ljud! Värt 50K? Nej knappast. Underbart ljud? Yepp. Låter ju som en F1 bil. När man trycker den trådlösa kontrollern får man ett ljud som är väldigt nära OEM. Skulle jag välja bort min nav, apps mm för Akra om jag kunde? Utan tvekan!

Det många gör är sätter på eftermarknads avgas. När man säljer monterar man dit orginalet igen och säljer avgas vid sidan om.

Gällande extra utrustning så skulle jag säga så här till 1M:
* Harman Kardon (givet val med tanke på hur mycket bättre ljud)
* Ytterspegelpaketet (infällbara, uppvärmda, minne etc)
* Bluetooth med USB (telefonen och ljud)
* Stöldlarm (kan väljas bort)
* Solskyddsrutor bak (tycker det är klart snyggare med fabrikstonade rutor)
* Velourmattor
* Avbländbar backspegel (viktigt i en snabb bil så du slipper helljusblinken...)
* Isofix (så du kan stänga av airbagen fram. Småpengar och gör bilen mer barnvänlig)
* Svankstödet (smaksak)
* PDC bak
* Belysningspaketet (Snyggt)
* shadowline lister utvändigt (ett måste)
* Radio professional (minimum med H&K)
Med specen ovan hamnar man under 500K med rabatt... ;-)

Sedan lägger man till:
* Performance grill i svart (denna är ett måste)
* Performance carbon speglar (lite dyra och originalspeglarna är snygg de med)
* Performance carbon spoiler (lite dyr men mycket snyggare än den hemska spoilern som sitter på original)
* Ind sidemarkers i svart (ett måste du chrome ser fel ut mot shadowline)

Så har man blivit av med chrome och får en grymt fin look på bilen.

Skulle jag speca en ny bil skull jag faktisk gå på specen ovan och hoppa en del utrustning som jag valde... Jag har minimal nytta av nav, apps, adaptiva lysen, auto helljus mm har jag insett. Väldigt onödigt och kommer aldrig få tillbaka pengarna när jag säljer. (Om man inte kör 6 månaders strategin. Köper bil, kör 6 månader och sedan kränger. Sett en del som kör den varianten. Tar dock en massa tid och energi och känns lite som man inte har råd med värdeminskningen...)

Fasen vad sjukt att man kan få en 1M med bra spec för under 500K! ;-) Otroligt prisvärd bil om du frågar mig!

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Här finns priserna för Akrapovic i Sverige:
Länk

Man landar nog runt 40K med ett evolution och trådlös.

Hade priset varit under 30K hade jag seriöst funderat på att köpa. Det som är bra med Akra är grym kvalitet, fantastiskt ljud och trådlös styrning så man slipper konstant raceljud vilket är viktigt om det är en bil man kör till vardags.

Men som priset är nu blir det inget avgas.

Akrapovic Evolution med downpipes på youtube:
Länk
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
En till:

Länk
Jag tycker Akrapovic blir alldeles för bröligt med öppet spjäll samt aningens för tyst med stängda. Om jag väl beslutar mig för att köpa ett nytt avgas så är det detta som gäller dock utan mittendämparen troligtvis som denna bil i länken har. Länk
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Eisenmann race låter ganska mycket hela tiden. Du tror inte man bli trött av det? Hört att Eisenmann avgas som inte är race är minimal skillnad mot OEM. Bra pris på systemet.

Jag kommer troligen inte skaffa något avgas. Dessutom funderat på att fråga BMW om garantierna gäller om man byter avgas. Det påverkar ju trots allt bilen betydligt mer än tex kosmetiska saker.

ESS tuning så ryker allt vad garantier heter. Så kommer inte trimma eller göra något under garantitiden. Hur resonerar Ni?
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Med Acrapovic har du full garanti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.