|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur ska man egentligen gå tillväga med elhissar vintertid? Struntar ni att använda dom helt och hållet? Minns för några år sedan när jag råkade paja min fars elhiss på hans Mercedes, ingen billig historia. Men är de verkligen inte gjorda gör att kunna användas vintertid? | |
| Om det har regnat och sedan fryser på är det fönsterhissförbud direkt. Men om bilen stått i varmgarage/torkat ur och det är många minusgrader går de att använda även om jag undviker det. Problemet som jag ser det är inte kallt väder utan fukt=is i mekanismen. Varje gång det regnar eller smälter snö kommer det ju in fukt i dörren. | |
| Det är rökförbud i mina bilar och ärtsoppa gillar jag inte oavsett årstid :-) Så elhissarna används i princip bara de gånger jag skall passera bommar och är kupen varm är det nästan aldrig problem. Är man minsta osäker kan man alltid öppna dörren istället vid parkeringshus. | |
| Jag använder elhissen när jag kör nära räcke eller annat som reflekterar ljud (i kombination med gaspådrag...). | |
| Jag tänkte mest på när man ska köra drive in på McDonalds/BK/Max eller förbi snuten som dom inte följer efter mig pga mina tonade sidorutor, haha. | |
|
Är det inte bättre att ta bort toningen på sidorutorna? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Om cabben stått ute (med hardtoppen då det är vinter) och det är is på rutorna så får man skrapa supperrent längst nere på rutorna - de måste ju kunna hoppa ner någon centimeter och den ska i alla fall inte ha frusit fast i gummilisten. Har 40 mil hemifrån råkat ut för att rutan frusit fast, jag kunde öppna men rutan kvar i översta läget och när jag skulle stänga så hamnade på utsidan av hardtoppen och jag provade att använda elhissen och det sa pjong och sedan föll rutan ner i dörren och gick itne att hissa upp. BMW motorer är starka och det gäller även elfönsterhissmotorerna. :-) Detta var lyckligtvis fredag lunch och i Skövde och ajg fick akut access hos BMW i Skövde (guldstjärna för det) - demonterade själv dörrsidan, deras mek svetsade ihopa fönserhissens kryssvaga som motorna dragit södner och jag kunder köra hemåt 2 timmar försenad i 10 minusgrader. Även om jag hade försvarets kläder på mej hade det blivit en kylig hemresa med rutan nere. Har läst mig till att man bör försöka hålla fuktspärren i dörren hel -dvs det enoprentyr som sitter med "klet-tejp" som ajg tror kallas butyllim. Jag tycker det låter konstigt att det ska göra skillnad för jag tror fukten kommer in mellan gummilisten och rutan på utsidan och då spelar ju inte neoprenlagert någon roll, eller? Se också till att dörren är dränerad så ev vatten i stor mängd rinner ut i dörrens underkant. Men det är alltid spännande på vintern med cab/coupe-rutor utan övre ram. I touringen har jag något oljud i fönsterhissen på förarplats - den kuggar liksom över i mitten men med lite handkraftshjälp uppåt så går den upp. Får se om jag till våren öppnar och tittar vad som kan vara knas där. Måste skaffa ny klettejp då. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Finns avisningssprej, som löser upp isen, att köpa på närmsta mack. Det är ett alternativ för de med cabriolet och coupé. | |
|
"Är det inte bättre att ta bort toningen på sidorutorna?" Nej, den blir mindre fin då. |
|
|
Vad har utseendet med hur bra något är att göra? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Hur har toningen med något "bra" att göra då? Frågan var angående att använda elhissar, inte huruvida jag ska ta bort toningen eller inte. :) | |
|
Ja, det är bra att inte ha tonade främre sidorutor. Och det är sant att frågan handlade mest om elhissarna. Men det gällde även att du inte skulle få polisen att följa efter dig. Och det är enkelt. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Hehe, ja men alternativet att ta av toningen är inte aktuellt. :) | |
| Då är vintern här igen. Några bra tips på detta med elhissar på vintern? Vill kunna använda dom, går det att förebygga frysning på nåt vis? | |
|
Bra fråga. Ett problem är ju tyvärr BMW:s undermåliga fönsterhissmekanismer. På flera modeller är det bara en klen nit som håller vajern mot hissmekanismen. Den lossnar lätt om rutorna fryser. Till E39 kostar en fönsterhissmekanism bak nästan 3000 kr, allt pga denna lilla klena nit. Jag tror vädrets makter är för svåra - vi bor ju nästan vid nordpolen, och snö och is är för mycket för BMWs hissmekanismer. Men visst vore det trevligt om det fanns något sätt som förhindrade frysning - ngn slags fett eller silikonbaserat? Jag tror tyvärr att det inte finns så mycket att göra. |
|
| Öppna dörren, låt allt torka ordentligt o smeta in allt med vattenfast propelleraxelfett eller dylikt? Håller fukt borta. | |
| Nu gäller det förvisso min Dodge, men LX-plattformen bygger ju på Mercedes E-klass och det var just på farsans E-klass jag pajade hans elhiss = 6000 spänn. Men jäkligt trist, man tycker ju det borde kunna konstrueras för att fungera i kyla också på nåt vis. | |
| Många äldre fönsterhissar hade en bättre konstruktion med en saxlyft i stället för vajer, det höll mycket bättre och är ej känsligt för fukt i dörren och tex i vajersystemet. Lite smårostiga och försvagade vajrar gör inte saken bättre.... Men det är väl billigare med vajer helt enkelt, så det går uppenbarligen före fungerande hissar vintertid. Jag undviker i allmänhet att använda hissarna för att vara på säkra sidan! | |
| Kan kanske handla lite om utrymmesskäl i dörrarna också? Med tanke på ljudisolering, airbag, förstärkningsbalkar för sidokrockskydd, högtalare etc. | |
| Dessutom ska ju rutan rymmas i dörren. Rutan är idag ofta kraftigt välvd medan dörren är rakare vilket jag antar försvårar ytterligare. | |
|
Märkligt ändå om detta är ett stort problem. Jag har haft några bilar med elhissar, förr även med strålkastartorkare, vilka som bekant ofta frös fast. Det enda som händer är att elmotorns strömbegränsare (PTC-motstånd) går in och bryter strömmen nån halvsekund efter att man aktiverat motorn mot fastsittande mekanism. Samma sak händer ju för övrigt hela året om varje gång man kör ner eller upp rutan i "autoläge" mot ändlägena osv. Lyssna noga så hör man att motorn kör mot stopp, strax efter hör man "klick" när strömmen bryts. Ingen mekanism skall gå sönder av detta. Vill man förstärka skyddet, eller rättare försvaga, motorn kraft så går det att hänga på en PTC (Polyswitch, Multifuse, m.fl produktnamn) med lite lägre strömvärde. Länk Länk visar lite info om dessa produkter. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.