|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har haft bmw på pidestal sedan körkortet togs 1981,då var det 02 som gav mig allt jag saknade i andra bilar.Har haft andra märken genom åren men alltid ihop med minst 1 bmw. Men nu håller stjärnan på att slockna,allt började med E39an. Jag har alltid tänkt positivt och varit ganska förlåtande om bilar går sönder (speciellt bmw;) Lite snabbt om problembarnet Köptes i våras 520IT-01 Fixade lite rost Kabelstam baklucka Kävande torkare Böt bromsar runt om Div bussningar i framvagn Silentblock i bakvagn Fixade pixelfel Ovanstående är ju helt ok fel i mitt tycke men här nånstans började det bli lite jobbigt. Allt i vevhusventen byttes och modifierades till fungerande,, Oljeförbrukningen var galet hög och en WD40 behandling utfördes som blev bra,, Och nu när man tänkte att bilen är ok så kommer nästa haveri,,, Den tänder motorlampan vid kallstart och blurrar på 5cyl,och efter ett flertal scanningar så är jag ganska säker på att ventiltryckarna är slut. Så nu sitter man här o kollar efter andra märken på blocket men det kan ju vara tillfällig sinnesförvirring,, Frun har alltid fått ha bästa bilen och det är hon som har -01an men nu känns det som ett nerköp,hon hade en E34-95 förut som funkade klockrent med några småfel under 5år. Gillar annars E39an skarpt och bilen går som en dröm men det finns ju annat i livet än att stå på skallen i en falerande bil,så vad göra hhmm den här MBn ser ju trevlig ut Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk | |
|
Nu är det ingen ny bil Du har så att "skit-fel" kommer är inget ovanligt. Jag själv är vid detta laget känd här på AP för att ha kritiserat BMW märket,men jag hoppas att mina kritiska inlägg varit sakliga och inte baserats på annat än fakta! Hur som,till Dina känslor ;) Att det uppstår fel på en bil som rullat över 10år kan hända alla märken över tiden,så att lösa detta bara genom ett märkes byte gör ingen skillnad om man ser till samma ålder på bilen. Hade själv en 525 Tds som var 6år gammal med 21'på mätaren. Körde den 11' mil till med en kostnad på över 60000kr som följd. Ingen kul grej,men köpte likväl en E39a -01 IT som nästa bil. Den svek mej inte alls och kostnaden för de 8000 mil som följde var inget annat än olja+filter och en del vax ;) Saknar den bilen oerhört redan idag,och anledningen till försäljningen var att den inte funkade pga sänkningen i min region ( snö,is mm ). Trist men ett faktum ! Bytte till en Volvo T5 -01 som både har körglädjen och prestanda som motsvarar en E39a. Men Bmw blodet tror jag trots den kritik jag gett märket de sista åren lärnog aldrig försvinna helt ;) Ge inte upp hoppet om Din pärla än :) |
|
|
Nej jag vet att bilen inte är ny men att kalla havererade tryckare för ett skitfel gör inte jag,speciellt inte när man läser om modeller med bara några år på nacken som låter som dieslar. Nu skruvar ju jag själv men skulle man lämna in detta på min bil så tror jag notan slutar på en bit över 20loppor och då är det klart bättre att sälja som defekt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag har dock förtroendet kvar...735:an har aldrig gått bättre än nu(jo, öh...tror jag) E39:an har hitintills inte "kärvat" speciellt mycket, men jag väntar med spänning(nåja) tills allt börjar trilla isär ;) Peppar, peppar...just nu så går vagnarna som de ska. Hmm...jo..förutom vibrationer i E39:an vid bromsningar som kommit senaste tiden. E39:an är också kanske lite känsligare på vissa punkter om man jämför med t.ex. "järnhästen" E32. Man har ju läst här på forumet en hel del om problem med E39.. Mvh Janne. |
|
|
Sälj den och köp en fin E34. Mvh Stephan |
|
|
Janne:funderar starkt på att damma av E32an Stephan:min bruksis är 525-96 och det är väl tur det så man slipper skruva,nu är den inte i toppskick men den går klanderfritt. Det känns som efter -96 så gick en hel del av bmws anda i graven,även min gamla 316-93 med skruttmotorn M40 spinner som en katt trots att den rullat 34000mil. Jag var ut i garaget och satt och torrkörde min dubbeli 10 min,och en del av min fanatism för märket är tillbaka:) men när det gäller E39 så får jag se,finns väl bara 2 alternativ Spotta i nävarna o riv ur kammar och bryggor men då monterar jag bryggor o tryckare från en -95a som man vet kommer från en bra batch. Eller sälj o slipp problemen,,, Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Kom igen nu:) kunskapen låter det ju som du har, och av profilen att läsa verkar du ha bilar att åka i. Du har redan lagt ner tid på att fräscha upp din e39:a. Se det som en utmaning att fixa även den nu nämnda defekten! Det ordnar du!! Kör på säger jag:) Mvh Martin |
|
|
Är du helt hundra på ventiltryckarna? Nu är jag ingen expert på motorer men jag håller på en hel del med fordonselektronik och i mina öron låter det mer som ett tändningsrelaterat fel, dvs. elektroniskt fel. Det är ju inte helt ovanligt att elektronik krånglar i kyla för att sedan fungera felfritt när komponenterna uppnått värme. Detta är ganska typiskt för elektronik som åldrats och har många år på nacken. Om tändspolarna aldrig har bytts ut borde du kontrollera dem först. |
|
|
Chris87:jag var också ganska säker på att det var ett simpelt elekronikfel,men icke.Felet flyttar sig inte i takt med bytta saker,samt att det bara uppträder vid kallstart.DME känner då en störning i förbränningen och efter några takter så väljer den att stänga cylindern som haltar.Det är även olika cyl hela tiden men det tror jag beror på hur motorn stannar,dvs om nockarna ligger på tryckarna eller inte. Vid en omstart går den klockrent,för då har tryckarna fått en dos av olja och fungerar som dom ska.Så det räcker att starta om den så går den 100 hela dagen,tills nästa natt med köld då är det klippt igen. Min teori är att antingen tryckarbryggor eller tryckare är slitna. Igår slog jag i PRO TEC Hydraulic Lifter Care,Hydrostöbel Reinigung Schutz och ta mig tusan så slog den igång alla cyl i morse. Vet inte riktigt vad jag ska tro,har aldrig hyllat "undermedel" men nånting har alla fall innehållet i den tyska flaskan gjort. Hoppas på minusgrader nästa natt:)så blir den en uppdate på nästa kaltlandstart. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Det blev inga minusgrader i natt men ner mot nollan var det ,och bilen tände klockrent på alla burkar.Så det är bara att hålla tummarna. Nästa studie blir att ta reda på varför tryckarna inte tickat när funktionen haltat,blir till att ta fram rondellen o dela på en. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Enligt din teori skulle ett flertal tryckare ha havererat helt plötsligt,känns långsökt.Hoppas du hittar felet iaf! | |
|
Nja inte havererat utan problemet ligger snarare i att funktionen öppna ventilerna helt just vid kallstart falerar,och min teori stärks när jag tagit komptest vid kall motor så har nån enstaka cyl tagit längre tid på sig att bygga tryck. Och detta varierar mellan cylindrar beroende på nockarnas anliggning. Det behövs endast en kort start på ca 1minut för att kompestet beter sig normalt,och det är/var lika vid start.Slog jag igen motorn direkt när en cyl stängde ner och startade om så spann den som en kisse. Jag har inte orkat komptesta efter Pro Tec behandlingen men går bilen som den ska så får det vara. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Bilen startar klockrent fortfarande så min teori om tryckarna var rätt,känns skönt att man fortfarande kan lägga händerna på en maskin och göra en scanning som knäpper alla diainstrument på näsan;) Tryckarna kärvar/de i loppen och beroende på hur kammar stannade så stängde inte vissa ventiler. Men nu är allt rent o fint igen i bryggorna o detta utan mek,lösningen ser ut så här Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Stannar inte en motor alltid på samma ställe. start kransen är ju alltid sliten på ett ställe |
|
|
Jo du har helt rätt att en motor oftast stannar på samma ställe,men jag kollade detta både med o utan stift och ca 4av5 stannade den på samma ställe. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Var kan man köpa pro tec-medlet? | |
|
Ja gott folk Pro Tec is da shit:) från att M54an nästan blev en bojjsten så går den numera klockrent.Finns inte några missar längre vid start o jag har varit mkt kritisk vid start och verkligen letat missfire med alla känselspöt. Så M54an är numera 100% i gången vilket känns skönt. Jag kommer köra en sköljning med PT vid nästa oljebyte sen så blir det en ny burk lifter care. Jag köpte detta av en bekant som har verkstad,men letar nu på ebay , jag hittar inte just PT lifter care.Däremot finns ju en hel del andra PT produkter,om nån hittar PRO TEC Hydraulic Lifter Care,Hydrostöbel Reinigung Schutz så hojta gärna till. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Går det att beställa härifrån ? Länk |
|
|
Länk Länk |
|
|
Nån mer som har erfarenhet av dessa produkter ? Trucker, tycker du man bör använda i förebyggande syfte bara för att hålla motorn ren o fräsh ? |
|
|
Hej... Kör du en och samma bilmärke i många år som du verkar ha gjort... så stöter du FÖRR eller SENARE på ett måndagsexemplar... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.