AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
22.086

Har du blivit lurad av Ferrita?

Sida 1 av 4
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag tänkte skriva lite om min upplevelse av Ferrita. Tänk på att det alltid finns två sidor av ett mynt och jag kan enbart berätta om hur jag upplevde det hela.

För cirka en månad sen bestämde jag mig för att åka förbi Ferrita och höra med dom hur mycket dom ville ha för att bygga ett avgassystem till min Z4 M Coupe. I receptionen tog Thomas, som är väldigt trevlig, emot mig och vi gick ut och tittade på bilen. Sedan körde jag upp den på lyften och dom hissade upp den för att kolla hur avgassystemet såg ut. Valet föll på ett halvsystem (från kat. och bakåt) med vanliga polerade slutrör och det skulle gå på 15.625 :-. Jag fick en tid den 6:e oktober.

När jag kommer dit den 6:e (torsdag) oktober tar Micael (Ägare och VD) emot mig och vi pratar lite om hur jag ville ha ljudet och hur slutrören skulle se ut. Jag ville att den skulle låta vass men samtidigt skulle den inte dåna för mycket i motorvägsfart. Slutrören skulle se ut som standard M Coupe fast lite större och grövre, sen skulle de vara kapade i olika längder istället för att vara lika långa. Trots att det var osäkert om dom skulle bli klara med bilen innan helgen så valde jag att betala i förväg. Anledningen till att jag gjorde det var så att min far och bror kunde hämta bilen ifall den blev klar. Tyvärr blev den inte klar innan helgen vilket var tråkigt men inget som jag klandrar dom för eftersom de hade fullt upp.

Glad som fan kommer jag dit måndagen (den 10:e) efter helgen och ska hämta bilen. Jag går in och hämtar nyckleln för att sedan gå ut och kolla på resultatet. Slutrören var i rätt storlek och var kapade i rätt längd, däremot så såg ändarna förjävliga ut. För att få slutrören grövre sätter dom ett rör utanpå ett annat för att sedan tig:a i ändarna. Det här utseendet var något dom gjorde till dom flesta M-bilarna sa dom. Det såg i alla fall inte vackert ut, men det var något som de skulle åtgärda. I det här fallet var det nog dålig kommunikation även om jag tyckte att jag var tydlig när jag sa att jag ville att dom skulle se ut som original M (väldigt fint skurna i ändarna) fast lite grövre och lite större.

När jag sedan går ut i verkstaden för att hämta mitt originalsystem, som dom snällt nog skulle plasta in åt mig, blir jag väldigt förvånad när jag bara ser ljuddämparna. Jag frågar en av verkstadskillarna vart rören är, han sa att han inte hade jobbat med bilen och att jag skulle gå och fråga Micael. När jag kommer in till Micael säger han att dom inte har bytt ut rören. Min första tanke är "VA FAN ÄR DET HAN SÄGER?!". Då säger jag åt han "Ni har alltså tagit betalt för ett halvsystem utan att byta ut rören" och han svarar med "ja". Jag sa åt honom att jag känner mig lurad som har betalt för något som dom inte har bytt ut. Han verkar oförstående och säger att originalsystemen på Z4 M Coupe är rostfria och tillräckligt grova samt att det bara är ljuddämparna som är proppar i systemet. Sen säger han att han vill att jag ska köra in bilen på en lyft så dom får hissa upp den och förklara varför dom har gjort som dom har gjort.

Vi går ut till bilen. Jag är förbannad så in i helvete och fortsätter att säga åt honom att dom har tagit betalt för mer än dom har bytt ut och att det får bli ett återköp om han inte ger tillbaka en del av pengarna. Då börjar han prata om att man köper en upplevelse när man köper en produkt av Ferrita. Det känns som om han försöker släta över det hela och hoppas på att jag ska ge med mig. Han fortsätter att insistera på att vi skulle lyfta upp bilen så dom fick förklara, något som jag sket fullständigt i eftersom det inte fanns något att förklara.

Bilen kördes ändå upp på lyften och jag lät dom förklara det som Micael redan hade sagt. Avgassystemet som sitter på original är så bra gjort och tillräckligt grovt att det inte behöver bytas ut. Bestämd på att jag inte skulle ge efter säger jag igen att dom har tagit betalt för något dom inte har gjort och att det får bli ett prisavdrag om det inte ska bli ett återköp. Då frågar Micael hur mycket prisavdrag jag vill ha för att inte göra ett återköp. Jag svarar med att jag vill ha ett prisavdrag som motsvarar arbetskostnad och material för de rör som skulle ha blivit dragna, men som inte blivit det. Efter en stunds funderande säger han 10.000 :- för båda ljuddämparna. Det kändes rimligt så jag gick med på det eftersom jag ville ha ljuddämparna. Vi gick in på kontoret igen och dom fick mitt kontonummer och dom satte in 5.625 :- dagen efter.

Efter att dom fixade till slutrören är jag jättenöjd med utseendet, men ljudet är det bästa. Det blev precis som jag ville ha det. Jag är säker på att Ferrita har riktigt bra produkter och bemötandet jag fick av Thomas var jättebra, men ett så pass känt företag som Ferrita (Micael) ska inte försöka lura kunder på pengar. Jag vill helst inte tänka på hur många som inte vet bättre och har betalt för ett halvsystem men bara fått två ljuddämpare. Och om man kommer till insikt att det inte behöver bytas rör så ringer man till kunden och säger det samt förhandlar om ett nytt pris.

Om ni vill skaffa ett Ferrita-system är mitt råd till er att kontrollera så att ni verkligen får det ni har betalat för, det hade inte jag fått om jag inte hade sagt ifrån.

Jag blev inte lurad av Ferrita. Har du blivit det?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Förlåt att det blev en bok.
be
81
beemer530
320D - 2011
Vilka jävlar, hade jag lämnat in min bil där och ägaren/Vd sagt att jag köpt en upplevelse så hade jag lugnt förklarat för honom att han skulle få en upplevelse helt gratis av mig, genom att jag skulle sparkat honom i röven..

Hoppas inte någon på detta forum blivit lurad av Ferrita i Köping.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Lät dom bygga ett helsystem till min Saab sonett för många år sedan. Jag lämnade in skisser på hur systemet såg ut och talade om noga att det skulle vara likt orginal. Hämtar bilen och blir grymt besviken. Två vanliga tunna rör och en standard V4-dämpare på var sida bak. Inte ens en gnutta likt ett orginalsystem till sonett. Körde ett par år med det, sedan byggde jag ett eget system.

Roffa1
Intressant inlägg, tur att det fortfarande finns människor som "TÖRS" säga ifrån när någonting är fel. tycker det var fräckt gjort av Ferrita att försöka lura upp kunden så grovt. Tur det löste sig till kundens bästa i slutänden.(även om det sved;-)

Skaffade tidigare ett Ferrita avgassystem till min f,d entusiastbil och sedan var körglädjen som bortblåst. Motorn vart klen o orkeslös, det var ingen vidare bra upplevelse.
be
81
beemer530
320D - 2011
Klart man ska säga ifrån om säljaren/verkstaden gör fel.. Man betalar inte för saker man inte fått!!... Men som du säger, tror också folk inte "Törs" säga ifrån för säljare kör med div snack...

Jag kommer alltid säga ifrån om det är något som är fel...

Är det inga flera som har haft strul med Ferrita i Köping?...

Har hört massa negativt om dom och deras sätt mot kunder..
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Bra iaf att de löste situationen.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Brukar serva en 2002Turbo som fick ett system från ovanstående,var inte direkt imponerad av lösningen.Den bakre dämparen som var oval var placerad i mitten och dessutom stående,detta gjorde att burken var mkt lägre än bilen i övrigt.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ghost Rider
alla bilar jag har ägt har jag direkt anlitat dom bästa på avagas system nämligen ferrita sånt bemötande och den ovärdeliga hjälp och support jag fått den slår det mesta.
och att dom skulle ha lurat trådskapren anser jag va tagit ur luften möjligen kan det blivit nått missförstånd vid beställningen av systemet.

så från min sida så får ferrita topp betyg
Du beställde en luddig sak, och fick inte riktigt vad du ville ha.
Vad kan du förvänta dig?
Jag tycker att dom gjorde allt rätt.
Tycker du sen efteråt att du ville ha nått annat, skulle dom flesta be dig dra åt H.
Att dom var så snälla att dom gav dig rabatter osv helt utan anledning är ju bara ett stort PLUS.
Hade det varit en annan firma hade du säkert få smaka på verkligheten istället.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om jag uppfattade det hela rätt så köpte Westersund ett halvsystem och inte enbart separata dämpare...?

Dessutom så är det en stor skillnad på att få med sig sitt gamla halvsystem som man antingen kan behålla för att byta tillbaks eller sälja.

Mvh
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
242, om du hade någon typ av firma skulle jag akta mig noga för att bli kund hos dig. Snacka om bakvänd inställning till kundbemötande.

Vad är det för luddigt med "Valet föll på ett halvsystem (från kat. och bakåt) med vanliga polerade slutrör och det skulle gå på 15.625 :-"?
Roffa1
Det framgår väl kristallklart att Ferrita medvetet försökt feldebitera TS med summan: 5.625:- (ingen dålig extraförtjänst) går de så går de!

Eftersom Ferrita frivilligt återbetalat summan efter klagomål från TS tyder på att de medvetet gjort fel. Den stora frågan är väl "HUR MÅNGA" andra kunder som gått på försäljarsnacket som beskrivs inledningsvis av TS. (säkert hundratals)

Tror att TS skapade tråden i syfte för att andra upplurade kunder skulle kunna använda den som underlag för att kräva återbetalning av saltad faktura.

Citat Westersund: "Jag blev inte lurad av Ferrita. Har du blivit det?"
be
81
beemer530
320D - 2011
Ghost Rider...

Du ska nog lära dig läsa trådar innan du svarar, W Skriver tydligt och klart att han beställde och betalade för ett halvsystem, dvs från Cattarna och bakåt..

Och du 242, skriver som andra gjort hade du haft firma hade du inte fått mig som kund eller så hade du fått en jävla massa kängor i röven. Du skulle inte klara AV kundbemötande..
"Dessutom så är det en stor skillnad på att få med sig sitt gamla halvsystem som man antingen kan behålla för att byta tillbaks eller sälja."

Det var också min första tanke.

Men jag tycker det ändå är bra att Ferrita var tillmötesgående. Alla företag gör väl "fel" nån gång, stora frågan är hur man hanterar felet...
be
81
beemer530
320D - 2011
Även om du byter system så har du RÄTT att få det med dig hem, det är ditt system som sitter på bilen och inget som man kastar bort som tex bromsbelägg m.m..

Låt säga att verkstaden hade kastat bort ett system utan fel så har dom gjort fel och får ersätta det om man inte kommit överens om att dom ska kasta bort det eller länmna det till återvinning.
Efter att ha läst detta så får inte Ferrita mig som kund i framtiden!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tycker det är f-j att försöka lura en kund. Bra av trådskaparen att delar med sig av erfarenheten.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Man ska självklart få det man betalar för. Betalar man för ett halvsystem så ingår rören annars heter det inte halvsystem.
Sen har de visserligen rätt i att rören räcker till redan original och är i bra kvalitét men det hör inte hit. Byter de inte rören ska köparen få reda på det och inte betala för dem heller.

///BMW - Was sonst!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Ghost Rider: Absolut har dom bra produkter, det har jag aldrig ifrågasatt. Och att dom är hjälpsamma är det ingen frågan om. Att dom fixade till slutrören eftersom det blev fel tycker jag är bra gjort. Men att dom inte skulle ha försökt lura mig är inget annat än skitsnack. Jag har papper på det som skulle göras, dom fick jag vid beställningen (mitt första besök).

På pappret står det:
"Specialtillverkat rostfritt sportavgassystem ink. montering
...
Z4 3,2 lit. -08. Från kat. och bakåt"

242: Jadu, vet inte vad man ska säga. Det finns ingen luddigt överhuvudtaget med min beställning, jag har papper på vad som skulle göras och hur mycket det skulle kosta. Sen att dom väljer att inte dra nya rör utan att meddela detta till mig och göra avdrag på priset är inget annat än fel. Sen att du tycker att dom var snälla som gav mig rabatt är skrattretande. Hade dom inte gett tillbaka en del pengar så hade jag begärt återköp. Hade dom vägrat hade jag gått vidare med ärendet och dom hade garanterat förlorat eftersom jag har svart på vitt.

Jag antar att du är så funtad att du vill ha det du betalar för? Man köper inte en BMW för att sedan få en Trabant.

rob_t_j72: Klart man ska få med sig sitt gamla system hem.

Och som Roffa1 redan har sagt så var syftet med tråden om hur fel det kan bli. Jag har definitivt inte sagt att folk inte ska köpa Ferritas produkter utan vara uppmärksamma när dom har med dom att göra samt att se till att man får det man har betalat för.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Westersund, Tack för att du berättade detta:)
Får varna mina vänner nu som tänkt köpa Ferrita avgas.

Mvh//
Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.