AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.770

Körbeteende aggresiv

Sida 1 av 2
BMW 528
Äntligen att detta tas på allvar!

Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Du har länkat till Aftonbladet, fel länk antar jag..? (Du nämner "allvar") ;)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sani, det var min första tanke också. =)

captainoats
530 E39 2001
Bra

Sträckan mot Arlanda, hmm undrar om det är alla rabiessmittade taxichaffisar som kör som idioter ?
BMW 528
Det är en länk till Ab, vilket var meningen.

Att ta detta tas på allvar av den som har detta beteende, vad det blir för konsekvenser.
Och att polisen tar detta på allvar, vilket är bra.

Förutom somliga taxi chaufförer så är det alldeles för många andra med detta beteende, väldigt ofta med statusbilar. Även mer tunga yrkesfordon har detta knäppa aggressivitet.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hade de varit lika hårda mot de som lockar fram detta beteende, så hade jag respekterat det. Det har startats otaliga trådar om just de här situationerna, och min ståndpunkt är fortfarande att de som blockerar vänsterfilen måste man markera mot på något sätt - och jag använder helljuset samt att ligga nära bakom som mina markörer.

Bilar som ligger i helt ok takt, får naturligtvis ett mer respektfullt bemötande.

Men de som kastar sig ut för en omkörning, eller harvar i för låg hastighet - de ska känna sig stressade.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Håller med föregående talare i sak... Brukar inte blinka dock.., men gör man det flyttar de sig snabbare och det är märkligt att det krävs "markering" för att de ska rappa på...

Att ligga och stressa ngn på en väg som är omöjlig att köra om på eller dylikt tycker jag INTE är ok...
Kör fort, kör snyggt, njut av körningen!
BMW 528
Det finns anledningar varför en del har en lägre hastighet eller ligger i en fil som inte accepteras av bakom varande....den som skapar stress för dessa fordon kan skapa också olycks-situationer med allt vad det innebär av olika konsekvenser för alla inblandade.
Det finns andra smidiga lösningar att ta till som inte är stressande och för att komma dit man vill. Man vinner otroligt lite på att jaga som många tyvärr gör.
Det man vinner är en hjärtinfarkt!

BMW 528
Kör lagligt, kör snyggt därmed så njuter man av körningen!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Håller med att de som lockar fram beteendet är lika farliga.
Dock tycker jag personligen att 110 på motorväg i dagens bilar känns lite väl olidligt i många fall.

Jag förstår om man kör en nissan micra då känns det som 150, men i nyare autobahnlok som många kör är det en känsla av att nästan så till, farligt ja kanske.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Du som förare och ingen annan har ansvar för ditt humör, temperament och beteende. Det är ingen som lockar fram något, det är du som tillåter dig att reagera på olika saker och bete dig på det viset. Men om man tillhör kategorin människor som beskrivs i artikelns sista stycke så tror man kanske att någon annan ansvarar för ens beteende...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

esadh:
Djupt och synnerligen välformulerat :)

Mvh Janne.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Håller med föregående. Klockrent inlägg av esadh. Att rättfärdiga sitt eget infantila beteende med att andra gör si eller så är ganska patetiskt. "det är OK att jag ligger i röven på någon som inte har vett att flytta sig därför att jag, däremot, har fattat det här med bilkörning". Go'midda.

Ljustuta på behörigt avstånd är väl OK, och flyttar sig inte framförvarande då så... tja... otur.
Kopierar in något jag skrev i en liknande tråd, passar bra även här:

Hur man än vänder och vrider på denna diskussion är det ju ändå så att svenska folket gemensamt har bestämt, via våra folkvalda politiker, att vi skall ha hastighetsgränser.

Ganska fult beteende egentligen mot andra medtrafikanter att köra för fort. Man tar sig friheten att utsätta andra för fara för att själv komma fram lite snabbare i trafiken. "Min tid är viktigare än ditt liv och hälsa".

Läsvärt och ger en tankeställare:

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
MP5: Jag vet inte var du brukar köra bil någonstans, men eftersom Arlanda nämns så skulle jag tro att problemet främst är Stockholmsrelaterat, någon fortkörning är det nog inte tal om då det i princip är omöjligt att köra för fort. Men det är väldigt många som kör illa. Man ligger slentrianmässigt i fel fil, man byter fil utan blinkers, man har dålig uppsikt, pratar i telefon, smsar, surfar, facebookar, sminkar sig, äter, läser inte skyltar osv, osv.

Att ligga i vänster fil när det är tomt i övriga filer borde straffas på samma sätt som att ligga för nära bakom. Allt beteende som påverkar trafikrytmen negativt (och dit tillhör såväl köra för fort som att köra för långsamt) bör straffas.
BMW 528
esadh´s inlägg är dräpande bra !!
Något för de fega att ta sig tid för en stunds eftertanke och begrunda rejält över sitt beteende i trafiken efter att läst Aftonbladets artikel.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det enda som sägs om Arlanda är att den sträckan är en av de värsta.
Det här finns i hela Sverige, och absolut inte minst i Skåne. Och det handlar absolut inte uteslutande om tvåfiliga vägar utan precis överallt.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ar
457
argungu
118i -20
Och vad heter forskaren som studerat aggressivt beteende i trafiken: jo hon heter Sonja Forward! :-)

/Erik
acey

Som sagt var inlägget skrivet i en annan tråd så det var väl inte helt klockrent här men tyckte ändå det var värt att nämnas. Jag kör främst bil i Göteborg och känner helt igen mig i artikeln. Aggressiva förare kör ju aggressivt just för att de vill tränga sig före andra, som följer trafiklagarna, så jag tycker fortkörning och aggressiv körning går hand i hand, inte alltid men oftast.
För övrigt: Polisen har ju inte på nåt sätt ändrat arbetssätt utan det råkar ju bara vara så att Aftonbladet hade väl lite brist på nyheter och slängde in den här artikeln. Polisen har ju längre jobbat på samma sätt så jag tror nog inte man ska förvänta sig nån förändring, tyvärr.
Håller helt med Esadh och andra som instämmer där.

För dem som vill bli en bättre bilförare finns en bra resurs här, ganska mycket om hur man sköter sitt eget psyke och hur man hanterar andras dåliga körbeteenden (på engelska): www.drivinghandbook.co.uk

Jag hoppas verkligen att du har fel MP5, för det behövs verkligen lite mer uppträdande mot allmänt dålig körning. Mitt intryck är att polisen endast ger böter för fortkörningar, bälte och rattfylleri idag. Som jag har påpekat förut: det är bara att observera en polisbil i det fria. Nästan garanterat en slinga med bilar bakom som inte vågar köra om. Men köra i häcken på varandra eller t.o.m. polisbilen går visst bra...

Och sen lite "goda" nyheter: de sista två bilar som jag har mött ute på E4:an som körde riktigt, riktigt aggressiva var en A7, en 9-5 och en A4. Inte BMW! Hurra! Men riktigt tråkigt att de troligtvis kommer undan med den körstilen alldeles för länge, tills det smäller...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.