AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.344

Motorvärmare till 118d, DIY?

Sida 2 av 2
An
75
Andu
118d -10
Audinesse
Tack! Bra att veta =)

Agathorn
Uhmm ja det är svårt att bestämma mig, slagvärmare eller kontaktvärmare. jag har inte bestämt mig ännu. Frågan är hur lätt det är, att fixa o våga att göra det själv. Men jag vill helst ha det mesta effektivitet. Tack för länken =)

Att monta motorvärmare o kupé o så, på verkstaden kostar bortom 6000 kr, o hemma 2500 kr. Så därför jag väljer det hemma.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Helgen spenderade jag med att montera Calix slangvarmare, och kupéuttag.
En hel del arbete, men det vart skönt idag på morrnen med -3 grader.

Spontant kändes det som att det vart bra med värme direkt från ventilationen, slangvärmaren sitter på ett sådant sätt att det bör bli bra självcirkulation på vattnet.

Det tog ganska lång tid att montera då man fick tänka igenom rejält hur allt ska förläggas i motorutrymmet för att det både ska bli snyggt och att det inte ska spänna eller skava emot någonstans.

Jag tog en hel del bilder under tiden om någon skulle vara intresserad.

/ Daniel
hejsan, om någon har lyckats väl med kabeldragning etc så är jag vääldigt intresserad av att få ta del av bilderna/steg för steg förklaring ni har. jag har all kabelsats som behövs nu men ska ge mig på själva monteringen imorrn.

Tråkigt att det är så förebannat trångt bara :)

maila gärna till
magnus.fallman@gmail.com

tjenis
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Min mekaniker ville inte montera fast slangvärmare så i mitt fall blir det kontaktvärmare eller ingenting. Får se vad jag väljer.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Jag lägger upp lite bilder från mitt montage, så kan alla kolla på detta.

Jag började med att skära av slangen där värmaren ska sitta.
Lät kylvattnet rinna ner i ett par spannar.
(Hittade inget bättre ställe att tappa ur det på)

Länk

Här är värmaren monterad, lite trångt är det, men det går.

Länk

Intag.

Länk

T-Stycke

Länk

Ingång i kupé
Kabeln får gå bakom motorn, ihop med röret för AC´n

Länk

Och slutligen Kupé uttaget.

Länk

Sammanfattat är ingången i kupén det knepigaste, eftersom man måste förbi en psykisk tröskel och montera bort samtliga styrboxar som sitter i den vita plastlådan.

Jag kopplade bort batteriet innan jag lossade allt, och behövde bara ställa in klocka och datum efter återinkopplingen.

Med en yttertemp på 5 grader har motorn ca. 40 grader (bara känt med handen på blocket)
efter 1,5 timmes inkoppling. så den värmer mycket bra.

/ Daniel

Har idag påbörjat arbetet med att få till motorvärmare/kupevärmare i min 118d-08. Daniel dina bilder har varit helt avgörande för att det skulle gå vägen :). började med att plocka bort all plast och skit ovanför motorn, sen gav jag mig på "databoxen" uppe till vänster (batteri bort först givetvis), ett riktigt meck måste jag ändå säga det var att få bort den vita lådan men det gick tillslut. skar sen hål i del lilla hålet vänster om den stora gråa, skar mycket försiktigt för man vet ju inte vad som finns bakom, och mycket riktigt, där var en massa kablage :)!

Monterade sedan bort plastbiten på passagerarsidan och fann ännu mer kablage, så jag fäste en kattstrypare på kabeln, peta in den från motorsidan för att se vart den sen kom ut inne i bilen. Letade lite med en ficklampa och hittade kattstryparänden, tog tag i han och drog försiktigt, så nu är dragningen gjord iaf :) ( har ej monterat klart allt inne i bilen, nu är endast kabeln dragen) på motorsidan drog jag kablarna exakt som Daniel har gjort. Det jag nån dag här framöver skall göra är att montera själva motorvärmaren samt hitta ett lämpligt utgångshål i fronten, sedan är jag fanimej klar :) Som det är nu så kan man säga att all kabeldragning mer eller mindre är klar, behövs lite smålir för att det ska bli perfekt såklart men det tar tiiiid, speciellt när man är en amatörmek som jag!

Daniel: Hur lätt/svårt upplevde du själva motorvärmarmontaget? har du några tips/triks /fler bilder/ bra steg för steg förklaring?

// Magnus

da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Kul att det blev användning av mina bilder !

Att tänka på när det gäller motorvärmaren.

Det blir lite trångt mot motorfästet, så jag beslutade att det är bättre att spänna fast motorvärmaren mot motorfästet istället för att den ska ligga lös och skava emot.

Så det sitter ett buntband som håller fast den.

Motorn sitter väldigt "löst" på speciellt Dieslarna så se till att det finns rörlighet i kablaget.

Smörj gärna slangklammerna, och efterdra dem när de suttit några timmar.

Har man fått väck "Glassburken" som boxarna sitter i och lyckats få tillbaka allt är det svåraste redan gjort.

/ Daniel

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.