AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
20.341

Motorvärmare till 118d, DIY?

Sida 1 av 2
An
75
Andu
118d -10
jag funderar på att göra det själv eftermonteringen av motorvärmare.

1a frågan är:

Att sätta uttaget mellan ribborna i frontgrillen, eller i en av nedre luftintagen i fronten. Eller nånstans annan i front?

Jag vill bara montera proffigt o snyggt o fixa på rätt sätt.

Monteringssats, motorvärmare: Länk

Calix, kupévärmare: Länk

Kablelsats, kupé: Länk

Kabelsats, motorvärmare: Länk

2a frågan är:
Vilket verktyg ska man använda? jag vet att det behövs genomföringsverktyg, borr, slip...

3e frågan är:
Finns det bra DIY, klippfilm?

Tack för tips och rådgivningar! Är rätt uppskattat!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag monterade en defa i efterhand på min 120d, det som går åt är väl i stort en hylsnyckelsats, och genomföring finns redan i uppe i högra hörnet på bilen, om man lyfter undan "databoxen" så borra och fejja skall du inte behöva göra.
Uttaget monterade jag nere i stora luftintaget (M-pkt) och det vart jäkligt bra, nästan helt osynligt men jäkla svårt var det att dra kabeln dig, fick plocka innerskärmen höger fram har jag för mig, lycka till=)
An
75
Andu
118d -10
OK

Hur går det mellan motorrummet och fotutrymmet? (dra kabel och genomföring?)
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
jo men det är där under "databoxen" som det finns genomföringar till fotutrymmet på passagerar sidan.
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej!
Hur gick det?
Jag funderar att göra det själv också.
Men visst finns det olika sorter av motorvärmare?
Den här värmer motorn via kylarvätskan och jag har för mig att det finns de som sitter direkt på motorn.

/Owjan
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Owjan- Block värmare kallas dom, det var en sån jag hade från defa och det är även dom bmw installerar.
corzair: Det heter kontaktvärmare och inte blockvärmare. Blockvärmare är den gamla sorten som installerades i en frostplugg. Kontaktvärmaren monteras utanpå motorblocket.
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Ja det va mycket möjligt att det var så den hette, fel av mig:P
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Hej på er. Jag montera en kontaktvärmare förra vintern dom är bara på 300watt så tänk på att ha dom inkopplade minst 3 timmar för att få hygglig värme på motorn.
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej!
Tack för alla svar.
Nu till den stora frågan; vilken är bättre?
Uppvärmnings tiden verkar vara samma för båda; vid minus 20, minst 3 timmar. Jag har ändå två timmar på timmern.
Vilken är billigare?
Vilken är lättast att montera?

/Owjan
ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Länk
12
27
120dM
120d M-sport -10
owjan: vad jag vet finns bara kontaktvärmare till 1-serien. Kan ha fel, men det svaret fick jag av BMW, samt hittade endast kontaktvärmare på Defa´s sajt. Kanske Calix har.
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
120dM > Det finns ju den andra sorten också, se länken i första inlägget.

Owjan
12
27
120dM
120d M-sport -10
Ah, missade det. Ja då är det bara att välja om du vill ha Defa eller Calix, samt kontaktvärmare eller insatsvärmare. Kontaktvärmare är enklare att montera då det bara är att skriva fast den, medan insatsvärmare kräver lite mer jobb då en av frostpluggarna måste plockas bort. Insatsvärmare är dock mer effektiv på att värma, och inte lika mkt effekt går förlorad.

Jag satte in en Defa kontaktvärmare, var inte så svårt men det är rätt trångt framtill så det är lite trixande.
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
120dM =>
Titta på länken:
Länk

Det är väl ingen frostplug som tas bort. Om jag har fattad rätt så sätter man värmaren på slangen mellan motorn och kupevärme växlaren. HUr man hittar den och var den sitter och hur lätt det är att komma åt den är en annan sak. Hoppa på besked från Andu.

Owjan
An
75
Andu
118d -10
Min 118d har genomföringshålen med lockar (fram o bak) finns redan i uppe i högra hörnet på bilen. Perfekt!

Calix är det billigare alt än defa. Jag tycker att det blir nog bäst att ta Calix. Ca 2000 kr (motorvärmare o kupé o monteringssats) från skruva.se.

"Databox" där jag hittade o fattar nu vad du (corzair) menade med. Kanon!

Undrar nu hur svårighet är när man monterar motorvärmare, dvs att koppla in värmare i rören. Montera det underifrån eller uppifrån? (vad som är lättast att utföra?)

Det verkar simply :)
An
75
Andu
118d -10
Owjan
Jag kan gärna berätta efter jag har installerat... Ev. försöker ta bilder steg för steg. Jag vill veta först om man ska montera uppifrån eller nerifrån, krävs lyfta bilen i luften eller bara öppna huvan o gräva neråt :)

Det var det bästa jag någonsin haft. (äldre bilen)
När dom andra i bostadsområdet står och huttrar och fryser med isskrapan i högska hugg,
sätter jag mig i min 20 graders bil med varma stolar och rutor =)
myssssigt!
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Hej Andu. Båda modellerna måste monteras underifrån så man får ta bort lite plast sköldar och dyligt. Lycka till !
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag skulle också vilja ha motorvärmare och då något effektivare än kontaktvärmare på min 135:a. Min verkstad som jag vet är mycket kunnig säger dock att det blir svårt med slangävärmare till min bil då det är trångt i motorrummet. Så han rekommenderar kontaktvärmare verkar det som.
Men om man kollar på t.ex. detta testet så blir man ju lite avskräckt:Länk
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Agathorn => Mycket intressant läsning. Tack

Owjan
An
75
Andu
118d -10
Jag har för mig att calix motorvärmare kan gå sönder, t.o.m. varje år. Stämmer det?

O Defa håller det bättre?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.