AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
37.509

Wrapping/foliering! Nån som testat o göra de själv hemma?

Sida 1 av 2
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Tjena!
Nån som testat foliering själv hemma? Funderar på o testa på huven..
Mvh Lelle

superman
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
hej gammal tråd. Undrar har du provat det ännu??
Ma
32
Marqsman
E60 535d -07 Mtec LCI
Vill oxå veta hur det gick.
Funderar på att göra ett försök jag med fram mot våren. Finns ganska mycket filmer som visar tillvägagångsättet på youtube. Folierna verkar vara ganska lättarbetade, tom så att man kan lyfta av och justera om man måste.
Tanken är att börja med en carbonlookfolie på bakre stötfångaren och ev speglarna.
Länk
Finns att köpa på ebay...
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
Jag har beställt hem carbon folie som jag har tänkt lägga på så fort jag får hem det men det blir i första hand invändigt. Om den är så lätt att arbeta med som alla video vissar så kanske det blir hela bilen=)

Länk
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Intressant detta.. Men är det någon som vet hur det blir om man sen vill ta bort folieringen? Lätt? svrårt? märken?
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Jag har gått kurs i wrapping och provat på detta. Det är svårt! Skulle tro att ni som provar på på egen hand kommer att få ert tålamod prövat.

Vad gäller att senare ta bort folien så bör man behandla ytan innan med en speciell olja så det släpper lättare när det är dags att ta bort folien.

Bifogar en länk med en video där killen som höll i kursen klär en 1-serie.
Låt er inte bli lurade av hur lätt det ser ut!
Länk

Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Har en polare som "wrappat/foilerat" in sin "mjölk/mjöl" - vitfärgade VW Polo i en svart/kolfiberaktig färg. Han körde framdeln/huv+tak-bak/änddelen & lämnade "sidorna" i org.färg. Blev kalas! Har dock inga bilder.

De svåraste var dock att "wrappa" in bakdelen, främst pga man fick vara x-tra noga med beskärningen runt bagageluckan och stötfångaren, samt ner till avgasutblåset.

Framdelen/huven och taket var enklast. Ett tips är att använda en såndär penna/tusch som man kan markera lysen & övriga detaljer, vettefan vad de heter men flera textil/metall producenter använder sådana. Lätta att "sudda" ut markeringarna efteråt.

- Bayerische Motoren Werke AG -
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Hur menar du att man ska göra med pennan??
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
"Pennan" (Vet heller ej vad den heter riktigt) är till för att markera ev. runt/om vindrutor, dörrhandtag etc innan man tar till "kniven" (som mannen i videon använder) & börjar beskärningen utav "folien".

Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Ok, du menar nånting man gör streck på folien med innan man skär?
Om jag nu förstod dig korrekt så tror jag inte det behövs, man letar ju fram dörrkanter mm. med hjälp av skrapan.

Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Aaa, just precis, till markeringen innan själva beskärningen! Men visst kan man även köra/känna med skrapan/kniven, kommer inte ihåg allt precis & hur polar´n gick till väga, men det blev sjukt snyggt. Han bor i Solna, så ser ni en svart folierad Alpvit VW Polo så e det han =).

Lycka till !

Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
@CrilleT

Vet du vad det är för olja man behöver ha på utsidan??

Har folierat bilen invändigt nu och blev riktigt nöjd tänkte beställa hem för utsidan nu och prova =) alla tips o råd kan vara guldvärda nu =)

Vad tycker ni ska man köra matt Vit eller Matt svart?

Mvh

Länk
Ma
32
Marqsman
E60 535d -07 Mtec LCI
Spännande! Ta mycket bilder :)

Har den senaste veckan spårat in mig totalt på mattvit själv men tänkte vänta till våren som sagt...
Nog kollat alla wrapping videos som finns att hitta på tuben och skummat igenom mängder med forumtrådar.
Mattsvart är riktigt snyggt, gillar batmobillooken :) men har ju redan svart bil så kontrasten blir större med vit...
Dock struligare med parkeringssensorerna...
Vilken folietillverkare tänkte du använda dig av? Själv blir det nog oracal 970RA samt deras 975 carbon på utvalda delar och ev taket.
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
De gick inte så bra o göra huven..Mönstret med carbon svart var snyggt,men kvaliteten skit: Skört som bara den o verkligen inte lätt o jobba med.Skulle jag försökt igen skulle jag valt 3M,som verkar mest använt av både företag o privatpersoner.Lycka till säger ja bara om nån klarar av de me nåt annat märke..oracal har man förstås hört en del om oxå så där finns de hopp...
Mvh
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
@Popo

Har för mig att det heter "palmolja", har på jobbet och kan kolla på måndag.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ska så fort jag fått hem filmen och har tid lägga film på taket. Blir en kolfiber vinyl med luftkanaler i som gör de lättare att få bort alla bubblor.
Ska bli intressant hur gå. Meddelar såklart resultatet sen.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Brorsan min har en F10 523i 204hk och den är lackad silver men folierad i mattsvart. förmodligen den enda F10an i sverige som är mattsvart.
med gott resultat och nöjd !
även min nya e61 lci kommer att folieras nästa vecka förhoppningsvis
E4
82
E46r
BMW 523ia E39 - Alpinvit
Hallå!

Jag jobbar med just detta och ja, jag har gjort det själv :)

Det finns en anledning till att dom har X antal kurser kring detta..
Det är inte världens lättaste att få det "110% felfritt" om man gör det som "hobbymontör", Vad gäller rester från lim osv så har det idag utvecklats så pass att du kan ta av det utan att ha massa adhesiv kvar, det som ev blir kvar kan man ta bort med Surface-cleaner / T-Röd / Bensin eller liknande..

(Kan rekommendera Avery eller 3M, för att underlätta lite så finns det med luftkanaler eller "bubbelfria" material som är lite mer lättarbetade.

Och glöm inte att du får vad du betalar för!
ou
134
outlaw1
320iT-99
Jobbar på hobybasis med detta också..Då främst med kolfibervinyl som har blivit en stooor hitt i sverige..

Instämmer att det inte är lätt men har man tålamod och tungan rätt i mun samtidigt som man tänker ja då funkar det oftast bra.

Ska man prata om wrapping så kan jag rekkomendera Avery..så "skön" att jobba med.

Kolfibervinylen tar jag från kolfibervinyl.se givetvis då jag jobbar åt dom..
E4
82
E46r
BMW 523ia E39 - Alpinvit
OM någon skall foliera/wrappa något så hör gärna av er,
kan kolla vad jag får för priser! (Garanterat lägre än länken ovan)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
E46r: du har mail i powerpost!

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.