|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Hajen, du får nog läsa det jag har skrivit en gång till! Jag menar inte att det är ok att "ha sitt barn löst liggandes i sin vagn ombord i en buss (eller dylikt publikt transportmedel) bara för att risken inblandad är lägre???" För 10-15 år sedan så var det säkert ok men idag finns det väl bälte i alla bussar och då antar jag (åker aldrig buss) att jag använder dessa bälten. Jag skriver: "Bara för att något annat är farliga så betyder väl inte det att man måste utsätta sig för en annan fara." Är det så svårt att förstå?! Roligt och lite smålustigt att du googlar på bilder av olyckor med bussar! :D Vilket tror du att du hade fått flest svar på, olyckor med bussar eller olyckor med bilar? :D Jag ser hellre att mitt barn kräks än att nacken bryts men det är min "riskanalys" och den har jag gjort utan en akademisk utbildning i Rsik Assessment"! :-) Om barnet hade kräkts för att bilbarnstol användes (oavsett om den är framåtvänd eller bakåtvänd) hade det då varit ok att åka utan bilbarnstol? Jag vet att det låter korkat men det är faktiskt många barn som åker utan bilbarnstol överhuvudtaget! Jag vet inte precis om jag tar ett samhällsansvar men jag svarade på TS fråga och jag tycker fortfarande att svaret är "ja". Jag blir inte riktigt klok på vad du menar i slutet av ditt inlägg. Å ena sidan hävdar du att du håller med mig att det är säkrare att åka baklänges (även för vuxna) men sen menar du att det är fler faktorer som spelar in? Tror du att Vi Bilägare hittar på när dom skriver att: "Studier har visat att risken att dö vid en kollision minskar med 90 till 95 procent om små barn placeras bakåtvända. Barnets huvud är tungt i förhållande till resten av kroppen, vilket orsakar stora påfrestningar för nacken vid en krock."? I min riskanalys räcker det med att någon (ja inte "någon vem som helst" men en tämligen etablerad biltidning) skriver att det finns studier som säger att "risken att dö vid en kollision minskar med 90 till 95 procent om små barn placeras bakåtvända". Jag gör den riskanalysen utan en formell utbildning i "Risk Assessment". Vad har du för belägg för att ifrågasätta det? Vilka är dessa "faktorer som spelar in" och hur i hela friden kom du fram till det?! Så sammanfattningsvis; Jag vet inte riktigt var gränsen går för "acceptabel risk" men den går definitivt vid 90 till 95 procent! Ja, förmodligen långt innan! :D Visar det sig att dessa studier inte är rätt så får jag ju göra om min "riskanalys" men än så länge har jag bara hört dig ifrågasätta dem...!!! Några länkar som jag tycker beskriver ämnet bra: Länk Länk Länk Utan att ha läst hela rapporten så tror jag att här är en studie som visar detta: Länk Jag är ganska säker på att lite noggrannare googling hade kunnat hitta betydligt mer studier/forskning som stödjer detta. Jag hittade i varje fall inget som motsäger det...! |
|
|
"Jag antar då att ni som tycker att jag är oansvarig aldrig kör motorcykel, bara kör bilar med ABS, ESP samt 5 stjärnor i Euro ncap. Alltid har med er barnstolen ifall ni behöver åka taxi utomlands." Vad hade det här med ursprungsfrågan att göra? |
|
Verdi |
På det här forumet är det tydligen ok att köra 300+ km/h med sin M5:a och ha ungarna med. Bara de sitter bakvända... :) |
|
"Vad hade det här med ursprungsfrågan att göra? " Att dessa saker också handlar om att ta en risk. Jag tog en risk när jag vände min dotter framåt. En kanske för stor risk enligt vissa. Likaså tar man en risk om man gör de saker som jag nämnde i mitt senaste inlägg. |
|
|
Det är ingen som ifrågasätter att du tar en risk, det är ingen som ifrågasätter att de andra sakerna du nämner också innebär en risk! Det vi gör är att svara på din fråga! |
|
| Sen är det väl inte konstigt att man förfäras över beteendet och att någon är villig att ta en sådan risk med sin dotter. Konstigt vore väl annars! | |
| Okej, det kanske är ett oansvarigt beteende att göra som jag gjorde. Jag undrar då bara vad ni hade gjort i min situation? Alltså ett barn som skriker i det närmaste otröstligt varje gång man åker bil? Enligt er så är ju vända barnstolen absolut inget alternativ, så vad hade ni gjort? | |
|
Det är inte en lika lätt fråga! Jag har full förståelse för ditt problem. Minska bilkörningen med barnet så mycket det går. Napp? Medicin mot åksjuka? Leksaker? Barnet vänjer sig efter ett tag och under tiden köper du de bästa öronpropparna du kan hitta? :D Ja, jag förmodar att ni provat det mesta men en tröst kan ju vara att det är övergående. Det finns ju inga patentlösningar på barnskrik, tro mig jag vet. Men det gäller ju i lika hög grad i andra miljöer. Och man försöker ju att inte välja en farlig lösning. |
|
|
"Minska bilkörningen med barnet så mycket det går. Napp? Medicin mot åksjuka? Leksaker? Barnet vänjer sig efter ett tag och under tiden köper du de bästa öronpropparna du kan hitta?" Napp har hon aldrig gillat och åksjuk var hon inte. Så det hade nog varit det sista alternativet i så fall. Men vi kanske gav upp för lätt. Nu ska jag erkänna att detta var en mer teoretisk fråga eftersom min dotter nu är 4 år och har växt ur sin barnstol. Så nu sitter hon i framåtvänd bältesstol istället. Vilket vad jag förstår skall vara helt ok med tanke på hennes längd och vikt. |
|
|
Kan det inte ha varit åksjuka som gjorde att hon skrek? Jag vet inte om det kan vara så men helt omöjligt är det väl inte. Vikten och längden är nog viktigare än åldern. Ju längre man kan sitta bakåtvänd ju bättre men visst, det finns ju alltid en gräns när man inte får plats längre. |
|
|
Jag förstår inte riktigt vad du ville med tråden? Bara ha medhåll att du inte är en oansvarig förälder? I "klappa på ryggen trådar" bör man inte ställa en såpass ledande fråga. Skönt att det gick bra och att ni aldrig behövde uppleva huruvida det var rätt eller fel med den vända stolen. Sen har vi några löjliga inlägg från andra med "då kan man ju åka 300km/h med bakvänd stol" osv. Sånt är bara fjantigt, visar på omognad och ni framställer er korkade.... |
|
|
Räknar även in inlägget om MC, taxi utomlands osv. i löjliga inlägg. Taxi utomland kanske är 5-10 mil per utlandsresa, medans i den egna bilen färdas barnen säkert runt 1000mil/år. Själv låter jag mina barn 6 och 12år köra själva, obältade. 55km/h rep. 120km/h. Sug på den ni... |
|
|
"Jag förstår inte riktigt vad du ville med tråden? Bara ha medhåll att du inte är en oansvarig förälder?" Nej jag ville mest belysa den attityd som trafiksäkerhetsexperter kan ha när de upptäcker att det finns folk som inte följer deras rekommendationer. Ville jag ha medhåll så skulle jag ha struntat i att skriva tråden över huvudtaget. |
|
|
Men du hugger ju på dem som anser att du agerat oansvarigt? Är det inte oansvarigt att öka risken med nästan 1000% för barnen att dö eller skadas allvarligt vid en olycka, bara för att slippa skrik? (ja det blir 1000-2000% eftersom bakåtvänt minskar risken med 90-95%, 10-100 är en procentuell ökning om 1000% för den som kommer börja argumentera) Hade du verligen barnet i framsätet bredvid dig? då har man ju ögonkontakt vid behov och även möjlighet att räcka dem leksaker eller liknande. Då mina barn har gapat i bilen är det för att de inte ville sitta fast, tror knappast att vändning hade förbättrat nämnvärt. ps. en 4-åring bör ha en rejäl stol för framåtvänd montage inte en bälteskudde, men jag kanske missförstod ditt inlägg tidigare? |
|
|
"Nej jag ville mest belysa den attityd som trafiksäkerhetsexperter kan ha när de upptäcker att det finns folk som inte följer deras rekommendationer. Ville jag ha medhåll så skulle jag ha struntat i att skriva tråden över huvudtaget." Om du läser ditt första inlägg igen så ska du se att ingen kommer att tro på dig när du säger att det var ditt huvudsyfte att "belysa den attityd som trafiksäkerhetsexperter kan ha..."! |
|
Verdi |
Hubbe325, Jag hatar att behöva förklara ironi... |
|
Verdi: Det behöver du inte. Då framställer du ju läsaren som korkad eftersom läsaren normalt förstår sådant utan förklaring. ;-) Det hjälper ju att ha läst trådar där folk argumenterar som om de vill vara ensamma på vägen förstås... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Verdi, Förvisso förstod jag ironin, men det känns hyfsat barnsligt ändå. Därför tog jag den som exempel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.