AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.985

Är jag en oansvarig förälder som låter mitt barn sitta framåtvänt?

Sida 1 av 3
Läste nyss denna artikel i ViB: Länk

Jag blir lite smått less på sådant här. Vi vände vår dotter redan när hon var två, eftersom det var stört omöjligt att åka bil med henne annars. Hon grät och skrek så fort vi åkte några längre sträckor. Så fort vi vände henne så gick det jättebra. Har experten i artikeln tänkte på sådana saker när han uttalar sig? Ska jag låta min dotter skrika i flera timmar i bilen bara för att hon åker säkrare bakåtvänt. Hur säker bilförare blir jag när jag lyssnar på mer eller mindre konstant barnskrik under färden? Dessa experter tittar på statistik och teoretiska resonemang och dömer sedan ut föräldrar som vänder barn framåt "för tidigt". Det är inte så lätt att prata krocksäkerhet med en tvååring, tro mig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kommer inte ihåg när vi vände på vår grabb, men tror det var runt tre års ålder. Rekommendationerna är alltid upp till 5 år, men ingen talar om var man ska göra av barnens ben när de sitter i stolen. Det är klart vill man ha knäskålarna jämte öronen är det ju en idealställning, men få barn gillar den...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
bmw newbie; förstår verkligen din poäng, men det är svårt att argumentera mot detta:
"Studier har visat att risken att dö vid en kollision minskar med 90 till 95 procent om små barn placeras bakåtvända"..
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Håller helt med TS, vi vände på dottern vid 2 års ålder också. Det bara gick inte ha henne baklänges, inte nog med allt oljud och tandagnisslan, hon fontänkräktes också... Nu funkar det fint, hon ser vart vi skall och gillar bilar hyffsat.

Sverige är ett väldigt oförlåtande land om man inte följer alla säkerhets rekomendationer. Brukar fråga när ämnet tas upp i umgänges kretsen (läs unga mammor som läst för mkt på pretentiösa internet forum...) och jag idiotförklaras för att ungen sitter framåtvänd; Om jag blir påkörd bakifrån, sitter ungen bäst framåt eller bakåtvänd då..?

kommer ihåg en episod som hände på Cypern medans vi bodde där, ett land som för övrig inte har en aning om vad trafiksäkerhet är. Frun hade varit hos farbror doktor för en koll av ett eller annat slag, kanske ultraljud, dom gjorde det minst en gång i månaden (privat vård). Hon kommer i alla fall ut precis efter en liten nybildad familj, en mor och far med en pytteliten unge, dom står parkerade jämter vår bil. Dom tar sitt lilla knyte och lägger den i en rottingkorg i baksätet bland en massa gosse djur och filtar... Och kör iväg, förmodligen både glada och stolta.
Nu uppmanar jag inte till idioti och liknande omdömeslöst beteende, lite sunt förnuft skadar dock inte.
Visa användare
3.753
Sani
Jag anser denna frågan vara så viktig att man inte ska förlita sig på åsikter och en magkänsla, utan säkerhetsexpertis.
Havandes (!) jobbat på Volvo under 18 år och sett hur seriöst de behandlar ämnet kan jag inte annat än gå på deras testdata, och där pekar allt mot fördelen av en bakåtvänd bilbarnstol. (Jag är dock själv ingen säkerhetsexpert, så motbevisa mig gärna) :)
Verdi
När jag var liten stod jag på golvet bak mellan framstolarna. :-)

Allvarligt talat, det finns jättemycket man kan göra för att livet ska bli säkrare. Men till slut sitter man i en vadderad grotta typ...

Så ibland kanske man måste ta kalkylerade risker för att livet ska bli uthärdligt och praktiskt hanterbart.

Om ungen skriker och kräks om den åker baklänges så kanske det är värt en högre risk vid krock?

Precis som att man kanske tycker att man klarar sig utan cykelhjälm, eller att man vågar dyka i med huvudet före trots att man kan bli förlamad om man slår huvudet i botten.

Livet är farligt och man ska såklart göra det man kan för att det ska bli så säkert som möjligt, men alla måste dra gränsen någonstans. Även präktiga typer med cykelhjälm och närodlade grönsaker.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På 70-talet när även jag var liten så var det barvagnsinsats i baksätet för de riktigt små. När jag blev större, minns jag att jag klättrade över ryggstödet bak i skuffen för att få lite lekyta i en 245:a. Det har gjorts ett otroligt lyft vad gäller barnsäkerheten sedan dess, men som sagt måste man ju hålla sig inom rimliga ramar för vad som är praktiskt genomförbart. Kan tänka mig att bakvända stolar funkar lite bättre i rymliga familjebussar t.ex.
Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
Länk

Johan Ebenherd skrev en debattartikel i DN och senare en bok med anknytning till frågan. Han anser nog inte att du är speciellt oansvarig.
Naturligtvis skall man tänka på säkerheten men visst går det till överdrift ibland (eller rätt ofta faktiskt).

Har för mig att vi vände vår dotter vid 2-3 års ålder när det började bli trångt för benen.

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
David Eberhart har skrivit den roliga boken "I trygghetsnarkomanernas land". Läsvärd!

Vissa bilar är hopplösa att ha vänd barnstolar i, vår förra (Opel Astra) var kass i största allmänhet och så även när det gällde denna detalj (Britax-stol)...
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Har inga barn men det går väl att välja det bästa alternativet som fungerar... Låter som ni besvarat era egna tankar redan.
Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
Tack Profossen. Jag slant både på tangenter och i minnet.

"Jag anser denna frågan vara så viktig att man inte ska förlita sig på åsikter och en magkänsla, utan säkerhetsexpertis."

Jag tror inte det är någon som förnekar att det är säkrare att åka bakåtvänt så länge som möjligt. Det jag vänder mig emot är detta mästrande som experterna ägnar sig åt. De utgår ifrån att om man vänder sitt barn "för tidigt" så är man dum i huvudet och har inte läst på ordentligt. Jag ville bara få fram att världen kan vara lite mer komplicerad än så ibland. Jag skulle ju kunna skriva en artikel av typen: "En motorcykel har ju varken airbags eller deformationszoner. Jag förstår inte varför folk fortfarande åker motorcykel, det är oroväckande". Skulle nog inte bli så uppskattat dock....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sverige är ett land där man ibland "vill lite för mycket". Skulle inte förvåna mig om den första bil där nån kvävs till döds av att sitta omgiven av 34 airbags efter att ha överlevt en krock, kommer vara en Volvo... ;)
Visa användare
3.753
Sani
bmw newbie;

jag förstår vad du/ni menar, säkerhetshetsen kan drivas för långt. Men vilket är bättre - att man ÄR "dum i huvudet" eller att man medvetet tar en högre risk för att det passar ens egna behov bäst..? ;)
Alla får göra som de vill, jag kommer maximera säkerheten den dagen jag får mitt första barn, och då kommer jag att förlita mig på rådande, världsledande expertis - inte på hur jag gjorde på 70-talet eller hur de gör i Indien (de har ju rätt så avskräckande statistik att bjuda på förresten...) :/
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Visst ska man vara ytterst rädd om sina barn, det är ju helt naturligt. Men man måste ändå dra rimliga gränser. Troligen är det ganska säkert att ha sin nyfödda i ett litet babyskydd mitt i kupén på en förlängd Hummer, med stolsunderredet upphängt på oljedämpare i alla riktningar och en liten släpvagn för matvarorna bakom. Då har man verkligen gjort vad man kan för säkerheten ;)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det som stör mig i rekommendationerna är att det så ofta hänvisas till ett barns ålder och inte till längden. Vi har tre och alla är klart över meddellängd; så de har fått åka framåtvänt från 3,5-4 års ålder helt enkelt för att den bakåtvända stolen var för liten...

Att sätta en 2-åring framåtvänd låter inte alls bra; huvudet är fortfarande proportionellt alltför "stort" gentemot kroppen och barnet löper därför stor risk att skadas vid en ev kollision. Samtidigt vet jag precis hur det kan vara med skrikande barn i bilen...

Vad bmw newbie tar upp är ett typiskt exempel av den "vardagsdramatik" man måste ta ställning till som förälder - och gudarna skall veta att det inte är enkelt.

----
BMW CS #6212
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det finns ju lite olika aspekter på det hela, barnet sitter säkrare bakvänt, men är du en säkrare förare med barnet framvänt så kanske olyckan inte sker?
Hur värderar man dessa mot varandra?

Vi var nog rätt svensson och vände inte förräns vid 4års ålder, även om de satt hopknölade där bak.
Skulle aldrig kunnat motivera det för mig själv om man en dag krockade med dem framåtvända och de avled eller skadades svårt för att jag inte kunde stå ut med gnället från dem då de var bakåtvända.
Så för vår del var det bara att bita ihop och köpa rymliga bilar tills dess att de kunde vändas.
Även idag har vi en rätt rejäl stol till den yngsta, trots att de flesta av hennes vänner bara har kudde. (rädd om mina prinsessor...)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har även svårt att se att en tvååring inte skulle kunna sitta bakvänd? Låter helt galet...
"Har även svårt att se att en tvååring inte skulle kunna sitta bakvänd? Låter helt galet..."

Det är klart att hon kunde sitta bakåtvänd. Men hon började skrika och leva om så fort man körde längre sträckor. Vi prövade därför att vända henne framåt och då fungerade det mycket bättre. Vi är väl medvetna om riskerna med detta, men vad ska man göra då? Alternativet är att sluta åka bil helt och hållet, vilken inte kändes så bra.

"Skulle aldrig kunnat motivera det för mig själv om man en dag krockade med dem framåtvända och de avled eller skadades svårt för att jag inte kunde stå ut med gnället från dem då de var bakåtvända."

I vårt fall handlade det inte om gnäll utan mer om skrik. Jag tror inte någon förälder mår bra av att höra sitt barn skrika och gråta i flera timmar.

"Men vilket är bättre - att man ÄR "dum i huvudet" eller att man medvetet tar en högre risk för att det passar ens egna behov bäst..? ;)"

Det handlar ju om att få vardagen att fungera överhuvudtaget. Har du lyssnat på barnskrik i flera timmar och försökt köra bil samtidigt? Det blir en jobbig situation för alla. Barnet, den som kör bilen och den som sitter bak med barnet och ska försöka sysselsätta det.

"Alla får göra som de vill, jag kommer maximera säkerheten den dagen jag får mitt första barn, och då kommer jag att förlita mig på rådande, världsledande expertis - inte på hur jag gjorde på 70-talet eller hur de gör i Indien (de har ju rätt så avskräckande statistik att bjuda på förresten...) :/"

Nyckelorden i denna mening är "den dagen jag får mitt första barn". Innan man fått barn så är det väldigt svårt att veta hur man kommer agera. Vad ska du säga till din bakåtvända 3-åring när han/hon skriker oavbrutet på bilresan till fjällen? "Jag vet att det är jobbigt, men statistiskt sett så blir det mycket säkrare så här"?
Lär nog funka bra...
Alla barn är olika, vi har goda vänner vars son älskar att åka bakåtvänt, så de har inte vänt honom.
Huruvida barnet får plats med benen i en bakåtvänd stol efter 2 års ålder beror mycket på bilen ifråga, åtminstone när det gäller vår isofixstol. Volvo levererar ex. inte mycket plats för benen eftersom isofixfästena begravts djupt under ryggstödet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.