AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.983

Är jag en oansvarig förälder som låter mitt barn sitta framåtvänt?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Mm, anade att den skulle komma ;) (Apropå att jag inte är förälder än..)

Om vi nu ska jämföra hur vi själva åkte som barn, kan jag väl kasta in denna då: Pappa bestämde i bilen. Passade det inte, too bad.. = Man kan ju fråga om det är du eller treåringen som bestämmer? Du vet ju onekligen bäst, så varför inte åberopa veto vetja. Är inte det också en "Sverige-sjuka" nämligen - att vi daddar för mycket med våra barn i det här landet..?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det är lite svårt att stoppa en gallskrikande två- eller treåring. De har inget orsak/verkanförstånd.
Den punkt som jag vill få fram är att barn också är människor med en egen vilja. Som förälder så kan man till en viss gräns få dem att göra som man tycker är "bäst", men ibland går det bara inte. Visst så kan man vänja barnen till mycket om man börjar tidigt. Men vi hade vår dotter bakåtvänd från födseln och hon gillade i stort sett aldrig att åka bil. Så efter två år så beslutade vi oss för att pröva att ha henne framåtvänd.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Om man kör mest i stadstrafik, är då inte risken större att man blir påkörd bakifrån? (Jag vet faktiskt inte) Men, logiken säger då att barnet sitter bättre framåtvänd..?

Och jo, vi daltar för mkt med våra barn, men skrik och kräks är adrig skoj eller trafiksäkert...

Det är lätt att ha åsikter innan man väl sitter där, vad mer kan jag säga. faktum är dock att jag inte varken känner mig dum eller som en dålig förälder, trots att jag vände på ungen starx efter två års ålder. Vi gör så mkt annat som är farligt med gott samvete; äter jordnötter, flyger flygplan, cyklar (med hjälm), badar i det stora havet, rider på riktiga hästar (återigen med hjälm), hoppar studsmatta, ser på TV, åker taxi, äter Indisk mat, ...............
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vi vände på på vår 2-åring, hon är nu 4.. Varför? Jo, för att hon satt förbannat illa både i lilla och stora bilen.
Sen kan man ju fråga sig varför USA med om möjligt ännu större säkerhetstänk i många frågor anser att en 1-åring åker lika säkert bakåt som framåt? Har inte satt mig in det så väldigt och det kanske finns en förklaring till det också?
Visa användare
3.753
Sani
Att hänvisa till USA ifråga om öht något som har med förnuft att göra är dödfött, beklagar.

Återkommer med godkända argument när jag skaffat barn :)
"Man kan ju fråga om det är du eller treåringen som bestämmer? Du vet ju onekligen bäst, så varför inte åberopa veto vetja. Är inte det också en "Sverige-sjuka" nämligen - att vi daddar för mycket med våra barn i det här landet..?"

Vad för veto? "Jag vet bäst, du ska sitta bakåtvänt, sluta skrika i bilen!". Försök det men en två-åring.
Det handlar inte om att dadda. Det handlar i slutändan om din egen och kanske till och med barnets psykiska hälsa. Föräldraskap handlar om kompromisser.
Ibland kan man inte alltid få som man vill som förälder. Om du har tur så kanske du får ett barn som älskar att åka bakåtvänt och då är det inget problem. Men du bör vara förberedd på att det inte alltid är så lätt.
Visa användare
3.753
Sani
Jag köper det om kompromisser; men vem har sagt att det ska vara lätt då?

Med veto menar jag såklart inte att barnet kommer tystna inför dina ord, utan att de gäller ändå, oavsett skrik.
Verdi
Men jisses. Det är ju ännu säkrare att inte åka bil med barnet öht. Eller hur?

Sen kanske det är säkrare att färdas i en bil där föraren är pigg och fräsch och kan fokusera på trafiken?
Vår långa 3,5-åring sitter fortfarande bakåtvänd i bilen och hon har gott om plats för benen. Skulle det enbart handla om längd kan hon lätt bli en decimeter till. Stolen sitter bak i en E39 sedan. Det varierar enormt mellan olika barnstolstillverkare hur det står till med benutrymmet för de små (som inte är så små).

Vår stol är norsk (BeSafe) och våra västra grannar delar vårt säkerhetstänkande. Stolar från exempelvis Britax med flera kommer från länder där man inte anser det lika viktigt att barn ska sitta bakåtvända när de börjar bli meterlånga. Därför har sådana oftast sämre med benutrymme. Ryggstödet på stolen vårt barn har är högt nog för att inte heller det vara en begränsande faktor. Så får hon sitta så länge det går, sedan vänder vi på henne.

Vi har bekanta som haft väldigt svårt att få barnen att gilla bilfärder och i några fall kan det ha berott på överdrivet hårt spända bälten i barnstolarna.

Var och en väljer efter eget huvud. Det är mycket mindre oansvarigt att vända barnen lite tidigare än låta de sitta helt utan bälte. Vi bor väldigt nära förskolan och ser dagligen föräldrar som inte bältar fast barnen i sina bilar.

Visst må påkörning bakifrån vara vanligare i stadstrafik, men i stadstrafikens hastigheter blir de smällarna inte lika hårda som avvåkningar eller mötesolyckor i landsvägstrafik - så det argumentet ger jag inte mycket för om ni inte vänder på barnet när ni lämnar staden.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sani,

Att avfärda något med hänvisning till att allt som har med USA att göra är döfött var knappast ett bra argument, oavsett om du har barn eller inte..
Blir det bättre om jag ställer frågan om varför Sverige som i princip enda land förespråkar bakåtvänt så länge som vi gör? är det månne att alla utom svenskar saknar förnuft då?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har för mig att vi vände på vår son när han var 3,5 år. Vår dotter är snart 3 år (97 cm) och hon har fortfarande plats för benen även om det givetvis börjar blir trängre än tidigare.

___
//Ulf
Visa användare
3.753
Sani
Ja det har du rätt i Anders, men vad amerikanarna tycker struntar jag fullkomligt i faktiskt. Vad gäller din fråga kan jag inte svara på den, då jag inte är en expert tyvärr.

bavega; tack för ett informativt inlägg.

Tråden heter "Är jag en oansvarig förälder?" Handen upp, den som tror det om sig själv..? Alla är vi bäst, och våra vardagskompromisser är väl avvägda och resonliga; fyllda med sunt förnuft och balans.

Detta tenderar att flippa ut när sådana inlägg som Verdi's kommer in, det blir bara ytterligare en diskussion där man drar saker till det extrema för att bevisa sin poäng.
Så jag drar mig ur nu, ståendes för mitt ursprungliga konstaterande: Den dagen jag ska fatta beslut åt mitt barn, tar jag hjälp av den bäst lämpade att göra detta. Ibland kommer det att vara jag, ibland någon annan - eller något annat, som tex krockstatistik.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Verdi "Sen kanske det är säkrare att färdas i en bil där föraren är pigg och fräsch och kan fokusera på trafiken?"

Det finns inga pigga småbarnsföräldrar ;)

Jag lät sonen sitta bakåtvänd tills han växte ur stolen, detta tog jag höjd för redan när jag valde stol så han skulle kunna sitta så länge som möjligt i den. Vi har väldigt tydligt forskning på detta i Sverige, rätt konstigt att vi är relativt ensamma om detta säkerhetstänk. Argumentet att barnet mår illa av att sitta baklänges köper jag som anledning.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08

"Det handlar ju om att få vardagen att fungera överhuvudtaget. Har du lyssnat på barnskrik i flera timmar och försökt köra bil samtidigt? Det blir en jobbig situation för alla. Barnet, den som kör bilen och den som sitter bak med barnet och ska försöka sysselsätta det."

Jotack... Har kört bla. sthlm- malmö med 2-3åring i 30-gradig värme och utan ac. Barnet skrek konstant i princip. Själv var jag hjärnslut efteråt. Det var liksom det jag ville poängtera att man kanske slipper olyckan om barnet är vid gott mod istället..

Men SJÄLV har jag aldrig vågat riskera att vända dem tidigt. Med facit i handen hade de ju kunnat sitta obältade helt och hållet under dessa 13år som jag har haft barn då det inte hänt ngn olycka. Men jag hade aldrig vågat ta chansen/risken.

Du gör som du vill, din fråga till oss är om du är en oansvarig förälder och jag vill nog påstå att du är det.

Som man frågar får man svar.
Ja, det är du.
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Tänk vad alla dom som åker buss, tåg, tunnelbana och spårvagn med sina barn är oansvariga...

Mitt svar, nej der är du inte.
Jag menar att det är desto viktigare vad du har för bil och hur den framförs, det är betydligt oansvarigare och farligare att köra för fort, köra trött, eller i en liten skit bil med obefintlig aktiv/passiv säkerhet...
Har du gjort en riskanalys när det gäller hur farligt det är att köra/åka bil jämför med buss, tåg, tunnelbana, och spårvagn? Suck...
Bara för att något annat är farliga så betyder väl inte det att man måste utsätta sig för en annan fara. Dessutom en risk som är så belagd med mängder med forskning! Barnets nacke tål inte de påfrestningar som blir vi en krock. Det finns mängder med artiklar och studier som stödjer detta. Det är oansvarigt men det är (än så länge) inte straffbart. Han ställer en fråga och får svar! Ingen kan säga emot det, då har man "väldigt otur när man tänker"!
Varför bryr jag mig då? Jo, därför att när (en del av er) påstår att det är farligare med något annat (som ni inte har belägg för) så är det många (som inte är så pålästa) som kan luras och tro att det ni säger är sant.
Så återigen, TS är oansvarig. TS hade varit ännu mer oansvarig om han dessutom kört för fort, varit för trött eller kört en liten skitbil med obefintlig aktiv/passiv säkerhet (när det gäller barnets nacke så tror jag inte att den aktiva/passiva säkerheten spelar så stor roll) men för att andra saker är korkade att göra behöver man ju inte göra ytterligare en korkad sak!!! Ibland undrar man...
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
ml99, Nej det har jag inte. Har du?
Menar du i så fall att det är OK att ha sitt barn löst liggandes i sin vagn ombord i en buss (eller dylikt publikt transportmedel) bara för att risken inblandad är lägre??? Länk
Var går gränsen för acceptable risk enligt dig? Jag tror att många med mig är intresserade av hur du faktiskt kommer fram till detta resultat i din riskanalys? Jag råkar ha formell utbildning på 'Risk Assessment' och har lite svårt att se det, så jag behöver utbildas och skulle upskatta din hjälp.

Jag kan nu bara tala för mitt eget beslut. Jag valde att vända på dottern tidigt pga kräks och oljud. Hon kräks fortfarande när vi provar vända henne, även så med åksjukemedecin ordinerad av hennes läkare. Vän av ordning noterar och påpekar att man givetvis inte dör av lite skrik eller kräks. Mitt resonemang ocjh beslut baseras dock mest på att det är bättre att föraren (oftast modern i just stadstrafik då det ändå är ett bättre alternativ att ha ungen framåtvänd) kan koncentrera sig till 100% på just körningen. Jag har även valt att alltid ha barnet (branstolen/skyddet) placerat i baksätet eftersom jag anser det vara betydligt säkrare av flera olika anledningar. Detta kan vi dock debattera en annan gång eftersom jag är säker på att det finns studuer som pekar på både det ena och det andra gällande placering av just barn i bilen.

Jag är dock glad att du känner dig tvingad att utbilda oss lite dummare medborgare om hur läget faktiskt ligger till, tänk om alla tog sitt samhälls ansvar till sådan nivå...
Jag skall villigt erkänna att jag faktiskt är enig med dig, det är säkrare att ha sitt barn sittandes baklänges så länge som möjligt (faktiskt säkrare för vuxna också) det finns det massor av seriösa studier som pekar på, inte bara proffstyckare på ett litet forum. Länk

Frågan är då om detta är hela sanningen; enligt dig så är det så enkelt, trots ditt förra inlägg om riskanalys, enligt mig så är det inte riktigt så enkelt utan det finns många faktorer som spelar in.

Undrar om det finns någon statestik på hur många fler allvarligt skadade/döda barn det finns pga 'felvänd' barnstol? Någon? TH, Vi Bilägare och NTF skriver en massa om ämnet utan att producera fakta. Att jämföra med övriga Europa funkar inte eftersom jag menar Sverige är en pionjär på säkerhets området. (Jag kör bil i Köpenhamn dagligen...)
Länk

Detta blev något utsvävat och lite off topic.
Mitt svar till TS är fortsatt nej, du är inte oansvarig. Inte så länge du vet vad du gör och anser att risken är acceptabel eller vidtar åtgärder för att mitigera risken till acceptabel nivå.
Jag antar då att ni som tycker att jag är oansvarig aldrig kör motorcykel, bara kör bilar med ABS, ESP samt 5 stjärnor i Euro ncap. Alltid har med er barnstolen ifall ni behöver åka taxi utomlands.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.