|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Prisskillnaden är väldigt liten "förhållandevis" mellan t.ex. M5 E39 -03 på ca 12.000mil och en M5 E60 -05 på ca 12.000mil. Är det mkt sjukdomar som talar så mkt emot M5 E60 -05 som gör att det är värt att köpa sista årsmodellen av M5 E39 istället... Min plånbok är begränsad till ca 260-280.000... annars hade valet varit lättare :) M5 E60 -05 är ju så klart det jag helst vill ha... men är det en bil generellt kantad av sjukdomar är det ju ingen höjdare! | |
m5race |
Har haft båda, äger nu m5 e60. Barnsjukdommar vet jag inget om min har fungerat klockrent förutom kombiinstrumentet som jag fick byta ut pga pixelfel.. E60 är mycket brutalare men v10an kräver ett högre varv än e39 innan det skjuter iväg.. Har du råd med ett något högre ägarkostnader så tycker jag att du satsar på e60 men jag var även riktigt nöjd med e39an oxå.. Är du intresserad så har jag en mkt fin interlagosblå e60 7300mil (välutrustad) som jag kan tänka mig att sälja.. Mvh Anders |
|
Har inte hört om några hårresande problem med M5 E60, däremot så är bakgrundskollen riktigt viktig. Provkör bilen i 20-30 minuter - helst från stenkall till driftsvarm, kör gärna hårt på slutet för att provocera fram eventuella (skönhets)fel på motor och låda. Jag skulle göra ett oljebyte på lådan direkt efter köp. Mvh |
|
|
De "ordinarie" ägarkostnaderna på en M5 E60 kan jag leva med :) Försäkringen är t.o.m billigare än på min gamla M3 E36. Stora modelltypiska/förutsägbara ras är väl det jag funderar mest på. När jag "googlat" runt lite på nätet har jag hört nått om problem med lådorna, men det kanske är något vanligt förkommande? Extra oljebyten brukar jag alltid göra i drivlinan, känns som en billig "försäkring"... |
|
|
Korrigering på ovanstående: När jag "googlat" runt lite på nätet har jag hört nått om problem med lådorna, men det kanske INTE är något vanligt förkommande? |
|
Lasse Karlsson |
Pär:an Intressant frågeställning! Har haft 2st M5 E39, 01 o 02 + nu en M5 E60, och i min värld o efter det man läst om bilarna osv, så är detta ytterst märkligt! M5 E60 är både en "bättre" bil, och förknippad med mindre sk "barnsjukdomar" Den enda möjliga förklaringen kan väl vara att just M5 E39 03:a kom ut i få ex, och därmed skulle va mer exklusiv. För en 02:a med 12.000 mil, borde det skilja lätt 100.000 mot en 05 E60 med samma mil, enligt mig! HA DET! modolasse |
|
Inte ägt m5 e39 än, men hade en 07 touring. Kopplingen kastade in handduken på min, kostade 8000 på bmw och klarade mig på 3000 för bytet tack vare fina rabatter. Verkar som om "problemen" med lådorna är på tidigare årsmodeller, men skulle mer kalla det för fel inom ramarna för vad som är normalt på vanliga bilar idag, någon drabbas alltid. Min touring hade gått 10000mil och jag körde 600 (förutom kopplingen) problemfria mil. Underbar bil på alla sätt, har man råd att tanka och värdetappet (som nu inte blir så extremt då dom redan sjunkit mkt) så är det bara att köpa. Svårt att hitta en bil som slår m5 på fingrarna när man ser till pris, prestanda och flexibilitet. |
|
|
Finns med andra ord inget att tveka på som det känns nu... gamla M3 E36an såld förra veckan... så bara om jag bara kunde bli av med min bruksbil nu oxå så är det dax att slå till. Tänkte byta ut hobby + bruksbil till en hobby-bruksbil då vi inte kör så många mil per år längre, och vad kan vara bättre än en M5 E60 då :) Soppa och försäkring och service känns inte som ett oros-moment, då den ersätter kostanden för 2 bilar ska det nog gå ihop ändå ;) Börjat dyka upp många intressanta objekt! |
|
|
Jag körde min som ren "söndagsbil" sällan till och från jobb, utan mest nöjesturer med familjen, och en vända till ullared (japp. kör m5 för att handla billigt i ullared...) Kör man inte väldigt mkt, utan 500-1000 mil per år blir det inte så farlig merkostnad än en annan effektstark bil. Men klart det kostar lite mer.. En bil jag tycker verkar intressant är den svensksålda för 270k, rimligt miltal och helt ok pris. Synd den inte har comfort access dock.. |
|
|
Jag har också haft båda. Jag säger så här då jag älskar manuell så gillar jag e39an mer. Det är mycket mer körglädje i den. Så vore jag du skulle jag satsa på en 03a med miltalet under 10000mil. /Iker |
|
|
Iker; du menar att m5 e39 är roligare att köra än M5 e60, pga manuell låda? iof smaken är som baken.. |
|
|
Jag är tidigare stor vän av manuella lådor oxå, men efter jag provkörde en M3 E46 -04 med SMG i sommar så är SMG inget jag väljer bort av den anledningen. Jag vill gärna ha en sedan för att det är praktiskt... och nu såg jag att det börjat dyka upp M3 E90 finns för runt 290-300.000 SEK i vårt södra grannland oxå... men det får kanske bli nästa bil... lite för trång för familjen just nu. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag skulle ta en lågmilad E39 före en tidig E60 då jag tycker de är snyggare. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Jag gillar E60n bättre... djärvare design... tycker E39an är mer slätstruken, men fokus för mig ligger på prestanda per krona i kombination med praktisk! Var det utseendet jag var ute efter kan jag köpa en 520 M-Sport :P Ska kolla på ett par M5 E60 i helgen (och en 335 M-Sport... lite sugen på en sån med... är väl egentligen det "förnuftiga" alternativet, men måste iaf kolla innan jag kan bestämma mig :) ) |
|
|
E39 M5 alla dagar i veckan. Vill man ha något yngre är det M3 E90 som gäller. E60 nej tack. Stephan |
|
|
E60 M5 med V10:a är en grymt rolig och praktiskt bil om man har råd att tanka bilen. Annars så är den inte mkt dyrare än andra "extrema" bilar! Grym bil att köra! |
|
|
Bra skrivet 740 power. Det är ju så. vilken annan modern bil, med v10, över 500hk, och dessutom finns som kombi kostar mindre att äga än m5? Ser jämför man motorn mot s62 blir det nästan lite pinsamt att de båda kommer från samma tillverkare:) v10an är en juvel, och det kommer bli svårt att ersätta den om man ser till prestanda och känsla. |
|
|
Nu har man haft en riktig bil tittar helg... tittat på flera olika och även olika modeller... M5 E60, 335 M-Sport E91, M5 E39... Det som slår mig mest är vad otroligt mkt skicket varierar... M-modeller förutsätter jag att dom är vårdad betydligt bättre än en gammal bruxig volvo 745:a... och att de bästa exemplaren ska vara mer eller mindre skadefria. Jag kanske hade felaktiga förväntningar, men alla BMW jag själv har haft tidigare så är den sämsta jag haft i bättre skick än den bästa jag tittat på denna helg. Mår illa när jag ser så misshandlade bilar... som inte ens är värda ett bud för att sen kunna göra en "rekonstruktion". |
|
Lasse Karlsson |
Pär:an! Menar du att du tittat på en M5 E60, som är i så taskigt skick? Man blir ledsen om så är fallet! Måste ju va folk som inte begriper nånting, eller har alldeles för mycket pengar, som missbrukar en sån bil! men du kanske bara hade alldeles för högt ställda förväntningar? Hoppas du hittar drömkärran!, det har jag gjort! HA DET! modolasse |
|
Har hänt saker på bara en timme... la bud på en 335 Touring M-sport igår... han ringde nyss och vi kom överens. Så det blir en sån "så länge"... Min budget vs. skick på objekten gjorde att det inte blev en M5 denna gång, men tar upp jakten nästa år igen. |
|
|
Grattis Pär:an! Du gjorde den bästa kompromissen av ekonomi och prestanda anser jag. Mvh Philip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.