AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.098

Finns det seriösa privata bilsäljare? jag börjar undra!

Sida 2 av 2
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Sålde hustruns bil under sensommaren (E46 320iaM Touring-04) och har inte samma erfarenhet. Det var få som ringde, men det var antagligen också på grund av att jag började anonsera lite för tidigt - folk var fortfarande i "semester-mode".

De som hörde av sig visade seriöst intresse, men visst var det lite komiskt när en yngre kille kom och kollade och reagerade över att det fanns stenskott (två) på motorhuven. Jaa, bilen är 7 år och har gått nästan 10.000 mil. Svårt att undvika, liksom...

Till och med den bilsäljare som hörde av sig och ville köpa bilen till ett klart lägre pris var väldigt vänliga och pratglada.

Kanske är det lättare om man själv jobbar med försäljning, men jag har i princip goda erfarenheter från min senaste bilaffär och bävar inte alls inför den dagen E61:an skall avverkas.

----
BMW CS #6212
Verdi
Jag hade lite problem med den invandrare som köpte min bil. Eller problem och problem... Han ljög så att han trodde sig själv. Han var säkert 55+ år. Från sydamerika. Så det var ingen liten ghetto-unge heller.

Hävdade att han varit på novation och fått ett fel konstaterat på bilen som jag redan upplyst honom om innan köpet ("du, det är fel på bilen. jag kommer precis från novation nu.") och att han fått punktering på punkteringsfria däck ("jo jag lovar, däcket sprack. Jag behöver verkligen nya nu direkt").

Allt för att jag skulle sälja honom en uppsättning sommardäck för 3000:- istället för 5000:-. :-) (han fick de för 4' till sist, eftersom det var skitfula eftermarknadsfälgar))

När han hämtade sommardäcken så hade han lånat sin sons bil. Men nu häromdagen när han hämtade vinterdäcken så hade han ju kvar de däck som satt på när han köpte bilen. "jo du förstår, min son fixade däcket va..."

Han var verkligen supertrevlig i början. Men han tog mig uppenbarligen för en lättlurad svenne och det gör mig lite förbannad.

Samtidigt hör det väl till den här latino-kulturen att försöka med både det ena och det andra. Precis som i fotboll. :-) I Italien kallas det väl för furbo tror jag. Att vara lite gatusmart liksom och försöka få fördelar där det går.

Sen har jag ju inga bevis. Däcket kanske verkligen gick sönder också, även om jag tvivlar starkt på det.

Det är så jävla synd. Jag vill verkligen inte ha fördomar.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Har det här att göra med vilket slags bilar man säljer/köper?
Är BMW i prisspannet 40-100 kkr extra intressant för en massa slödder med dålig attityd?
Eller är det så här oavsett bilmärke?

Av de bilar jag sålt har äldre bilar i prisspannet 40-80kkr varit de som genererat mest snackare, bildsamlare, byteshandlare och diverse inavlade analfabeter :-) Oftast har det också varit här de mest irriterande spekulanterna dykt upp.

Jag sålde min 318 E36 tyvärr till en skitjobbig spekulant när det begav sig. Han ville ha alla möjliga krav bl a att jag skriftligen skulle gå i god för att inget oförutsägbart skulle hända bilen under 6 månader. När han inte fick som han ville började han bli ganska aggresiv i tonen. Sen lugnande han ned sig och jag fick mina pengar jag begärde.

Han var som tur var ganska kass på svenska så jag författade ett köpekontrakt där det stod "att den såldes i befintligt skick" som vi båda skrev under. Det var en befrielse att bli av med den bilen!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft lika mycket tjafs även när jag sålt andra märken än BMW.

-------
//Lövet
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Usch.
Jag sålde den VW-transporter som vi använt som bygg-max express under 1.5 år.
Blev så trött på alla idioter så jag gjorde en deal med en av våra entreprenörer och bytte arbete mot bil.
Jag trodde därför att det skulle bli en plågsam process att sälja vår E46-cab, det gick dock snabbt, bra och lätt, dessutom till en "utlänning".
Fick dock en del samtal från personer som jag under inga som helst omständigheter skulle vilja komma till mitt hem för att titta på bilen.
Rör mig inte i sådana kretsar, är troligtvis för aningslös. Men det finns en del seriöst skruvade människor som man ska undvika.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Och sedan kommer vi till avdelningen bilhandlare.
Alltså registrerade bolag. Har nu skickat ett par "intresse anmälan" med info om vad jag ville byta in men ni ska tro att dom hör av sig på något sätt.
Visst jag kan ta telefonen och ringa men om det nu finns mail möjighet som första kontakt så kan man väl använda den.
Styva i korken eller?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sannolikt får de hundratals mail om dagen via Bytbil och Blocket. Om man tror att det är jobbigt att sälja en bil privat om året så lär tålamodet prövas ganska mycket mer när man ska ha det som jobb.

Jag har dock fått svar från ett antal handlare jag provat. Främst de mindre. Märkeshandlarna verkar inte bry sig om såna moderniteter som mail.

-------
//Lövet
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag sålde min Saab 9-5 Aero -00. Det tog mig ett besök och inom 3 timmar ifrån att annonsen fanns på blocket så fanns pengarna på mitt konto, en söndagkväll :)
Smidig affär inget att klaga på! Prutade ner ifrån 35 till 33'.
Men visst, bilen var väl i rätt gott skick så det hjälpte ju nog en del.
Anledningen till min lilla fundering (ovan) är att jag aldrig har problem vid bilköp eller försäljning. På 20 år och typ 8-10 bilar.

Vid köp: ofta är det lätt att sålla. Den som inte klarar att göra en anständig annons klarar knappast heller att sköta om en bil, brukar jag resonera. (Generalisering, javisst.) Så taffliga annonser med dryg attityd som "talar bara svenska, inga däcksparkare" och med namn som "BMW" går bort.
Och när jag ska pruta så baseras det på fakta om bilen, inte om löst tyckande eller skambud.

Vid försäljning: jag sätter bara ut mailen, ringer upp de som är seriösa. Missar man nån ev köpare som har mailfobi, so be it. Man har iaf lätt att sålla bort pajasarna.
Och när jag säljer bil så är jag ärlig med skicket. Mörka fel, no no. Jag lagar hellre ett fel och säljer bilen med rent samvete.

Tur eller bara korrekt hantering? Jag vet inte. Men på 20 år har det hittills funkat bra att både köpa o sälja bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.