AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.094

Finns det seriösa privata bilsäljare? jag börjar undra!

Sida 1 av 2
Jag blir tokig över alla oseriösa säljare på Blocket, Vet att det snackas mycket om oseriösa säljare.. Men det är fan samma visa åt andra hållet..

Har kontaktat ganska många privatpersoner den senaste tiden i jakten på en till bil. Vad har jag för krav?

-Få svar på vilken utrustning bilen har. (alla är fullutrustade i annonserna, men så har inte fallet varit i något fall)

- Ha rätten att ställa normala frågor om bilen, hur många ägare, servicebok mm) Får på dessa frågor svaret: Kom och titta på bilen..

Utöver det så har inte namnet i annonsen stämt mot namnet på nuvarande ägare i något fall.. Jävligt märkligt tycker iallafall jag...

Vart finns säljarna som anger rätt namn, villiga att berätta om bilen, villiga att göra upp affären på en bank mm..

Då kan man undra varför jag inte går in på en butik och köper bil! Jo för min erfarenhet är att man hittar de fina exemplaren hos privatpersoner.

Fan vad förbannad jag blir! Så nu har jag avreagerat mig:D
Hello,

Min erfarenhet är att det är bättre och ringa. Även om jag personligen föredrar mail. Håller med om att det är svårt att få vettiga svar.

Vad är det för typ av bil du söker? Tycker säljare som har fina bilar kan verka mer "dryga" i sina annonsbeskrivningar.
Jag kör alltid mail som steg 1. Då kan man på ett snabbt sätt få svaren man är ute efter skriftligt. Om svaren är till belåtenhet så rings man! Så arbetar jag hela dagarna i mitt arbete...

Sista svaret jag fick var ju goddag yxskaft.. Frågade vänligt och korrekt några enkla frågor. Vad fick jag för svar? Bilen står på adress XXX åk dit och kolla själv.... Suck!

Letar efter följande:
BMW 530, 545
BMW 630, 635, 645
:) Alltså någon av modellerna.. Är inte ute efter 5 bilar:D
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Prova att ringa direkt, det kommer göra susen. Jag svarar i telefon men sällan/aldrig på mejl eftersom bilen då redan är såld. Gamla hederliga telefonsamtal är tusen gånger bättre.....åtminstone vid bilaffärer.
Lycka till

Frasse
Samma sak när jag ringer (jag är extremt sympatisk när jag ringer).. Har inte stött på någon seriös person ännu..
Dom jag mailat har inte vart sålda, ändå denna dryga och kaxiga attityd..

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Varför åker du inte ner till en Aukt BMW handlare i Tyskland o hämtar hem en istället..??större utbud,och generellt mer utr samt i bättre skick--
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Klart det finns. Men tror också att många tröttnat på alla oseriösa köpare och i större grad börjat byta in / lämna på försäljningsuppdrag. Att sälja en bil över 200k+ är verkligen tålamodsprövande.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Man ska aldrig lita på någon, speciellt inte folk som ska sälja bilar. Varken privatpersoner eller bilfirma. Ok, jag har väl visst förtroende för större märkeshandlare. Men det finns ju drösvis med mindre bilskojjare, inte en chans att dom är ärligare än gemene man.

Det man kan göra som köpare är att va väldigt tydlig och ställa väldigt tydliga frågor. När man hittar lämpligt objekt är det bara åka och kolla och hoppas på det bästa. Det finns folk som ljuger om uppenbara saker också, varför vet gudarna.
Vill inte säljaren svara på frågor är det ju bara stryka bilen från listan direkt.
Jag stöter sällan på de problem som beskrivs här då jag använder mig av några enkla knep. Man kan ganska lätt ta reda på vad det är för säljare man har att göra med INNAN man tar första kontakten. På så sätt sållar man bort de flesta "oseriösa" säljarna. Gäller bara att tänka till lite och inte låta köpbegäret för en viss bil ta överhand. Det finns tex otroligt många "Rikard", "Rolf" & "Anna" därute i annonsdjungeln som säljer bilar som egentligen heter Achmed, Muhammed & Rashid och är bilmånglare. Mvh
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Azrael:
Det finns tex otroligt många "Rikard", "Rolf" & "Anna" därute i annonsdjungeln som säljer bilar som egentligen heter Achmed, Muhammed & Rashid och är bilmånglare.
Menar du att dom flesta månglare är icke Svenskar?
Jag har oxå fått några "idiotsvar" när jag som steg 1 mejlat på nån bil, o till o med blivit idiotförklarad. Desto roligare när killen som idiotförklarade mig undrar om jag fortfarande är intresserad av hans bil, kan ju bero på att han numera har fått sänka annonspriset till under mitt bud...
Iaf överlag får jag vettiga svar på mina mejl, ställer oftast enkla frågor (ja eller nej svar) som även en apa kan svara på, dvs om det är en apa som äger och brukat bilen*haha*. När det kommer till bilar som säljs av nysvenskar eller bilar som ägts kort tid (typ max 6 mån) så brukar jag backa redan där. Det är bara att mejla på, det finns få bilar som är lättsålda idag, det är köparens marknad. Det svåra är att hitta rätt bil, själv har jag börjat snegla på en nyare modell då den äldre jag tittar på kommer hamna strax under de pengarna man får den nyare för när den väl är i det skick jag vill ha den i. Till min fördel är att både modellerna är svårsålda, men jag föredrar faktiskt den äldre men samtidigt kan det ibland kännas som om den nyare är ett bättre köp rent ekonomiskt, även om det är markant skillnad i inköpspris...
"Menar du att dom flesta månglare är icke Svenskar?"

Ingen aning faktiskt. Konstaterar endast att alla de jag stött på är det.
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Det kan ju inte vara lätt att som säljare beskriva bilens skick. Skriver man "toppskick" vet alla att man ljuger, och skriver "normalt sliten för åldern/körsträckan" så tolkas det som ett vrak. Förslag på neutrala formuleringar att använda i stället för "kom och titta"? Jag kan själv få nytta av dem när min (kanske) ska säljas om några år (nu 9 år/21000 mil).

Vad det gäller utrustning så är det ju bara att räkna upp vad bilen har, men det säger inget om skicket. "Fullt utrustad" lär ju ingen bil vara om man avser att hela tillbehörslistan är ikryssad, inte ens om senare ägare kompletterat utrustningen. Samma sak vad det gäller service, här går det att sakligt räkna upp vad som gjorts. Just _skick_ känns dock svårare att beskriva trovärdigt.

BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag lade ut en superärlig annons, finns en tråd som heter "Vad tycker panelen om min annons" under Försäkring och värdering.

Hur gick det då? Jo det var ganska tyst i telefonen och jag fick 3 st mailsvar. Mailsvaren besvarades noggrannt från min sida och samtliga tre "spekulanter" ville pruta 25% på priset pga alla fel på bilen.
Jag hade lagt ut den ca 20 000 lägre än billigaste på Blocket.

Ringde en man efter ca 2 veckor som kom och tittade på den. Uttryckte att den här såg ju bättre ut än vad jag trodde och köpte den direkt.

Jag är övertygad om att jag skrämde iväg ett antal intressernter, vilket inte enbart var negativt då det inte ringde en enda "sista priset kompis"
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Och jag satte ut A4:an på bocket med ett evt byte.
Det roligaste än så länge var någon kille som hette Kemal eller något liknande
(enligt hotmail adressen )

hfs673 intresserad

Jaha vad svarar man då?
Jo så här
Det får vi se, skicka gärna någon bild och info om bilen så kan vi höras av senare.

Tror någon att det blev något senare?....ICKE....tyst som i graven ;)
MVH P.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag undrar mest var de seriösa köparna är när jag ska sälja bil...

Svarar själv gladeligen på mail när jag säljer bil men då under förutsättning att de faktiskt frågar om bilen och inte enbart om priset. Det verkar många "köpare" ha väldigt svårt för.

-------
//Lövet
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Min erfarenhet säger att invandrare utan tvivel är de värsta att göra bilaffärer med. Jag säger inte att de ljuger och bluffar. Jag säger att de har ett väldigt påträngade sätt att göra affärer på, vet inte om det ligger i kulturen eller uppfostran. Något är det.

Har köpt bil av 1 invandrare och sålt till 4, alla tillfällen har varit en pers.
Detta tillsammans med ofta dålig svenska uppfattas nog ofta och av mig som oseriöst. Det är min uppfattning.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Visst kan det uppfattas som jobbigare och krångligare och köpa bil av invandrare men ärligt talat så är det inte SÅ mycket bättre med Svenskarna heller! Senaste två bilarna jag har sålt har jag enbart haft svenska spekulanter och tro mig, det var inte en dans på rosor att sälja till dessa! Eller ju, den som köpte M3:an var det inga problem alls!

Att sälja eller köpa bil är krångligt överlag idag, jag funderar starkt att byta in bruksbilen när det blir dags!

Alpina B8 Länk
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Wannabedivers: Du har Powerpost!

mvh LLoydan
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
wannabedivers:

Som svar på rubrik till inlägget kan jag säga att de finns, men dem är väldigt få.

De flesta skojare som försöker sälja sin bil/vrak försöker dölja brister och sanningen genom att ljuga och vara allmänt oärliga (Inte alla men många)

Finns så mkt konstigt folk där ute så det förvånar mig inte att du börjar tröttna faktiskt.

För övrigt är min erfarenhet när det gäller bilaffärer+ursprung av folk som säljer bilar (dem jag har haft med att göra )är att dem som försöker luras mest genom att dölja sanningen är uteslutande Svenskar då dem försöker få ett sken av bilen som är långt ifrån verkligheten.

När det gäller invandrare (Ny flyttade), så undviker jag att göra affär med någon som inte förstår mig när jag mailar eller ställer frågor som inte kan svara på dem utförligt. (Det här sparar så mkt tid o energi vilket jag upskattar faktiskt)
Det här gäller även råsvenskar också som inte fattar att man vill ha tydliga svar och inte bara ja/nej svar.

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.