AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.269

Bygga om E90 till LCI (facelift)

Sida 1 av 3
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
E46 1999 318i (a-traktor)
I3s 2019
Har nu börjat spara ihop till en skönhetsoperation till bilen.. Hon Börjar bli till åren och man tröttnar ju fort på gamla flammor. Hängde på baklampor från en 10:a då jag ansåg det vara den enklaste uppdateringen.

Självklart började bilen varna för trasig lampa vilket egentligen inte är förvånande då det nya paret har dioder som drar mindre ampere.
Även blinkersen F**kade ur och blev såklart jättestressad...

Frågan är nu om detta går att "uppgradera" bort eller om jag skall behöva motstånda varje belysningsdetalj??

Har ju alla detaljer och jag HATAR felmeddelanden..

Tack på förhand

//Marcus
hur bytter du baklysen?? de gamla och nya har väl itne samma form??
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
I3s 2019
Jodå.. Man får ju byta baklucka oxå givetvis
Det är bättre att du säljer bilen och köper dig en ansiktslyft 3-serie istället. Det du håller på med nu sänker bilens värde.
Håller med Chris87.

Just sådana modifikationer sänker bilen värde. Känns som att det kommer vara omöjligt att få till elektroniken 100% och att något kommer strula förr eller senare.

Sälj och köp en Facelift E90 så får du fräschare exteriör och interiör.
Roffa1
Kan man utföra ombyggnaden för en rimlig peng så har nog TS allt att vinna.
Den faceliftade E90 står fortfarande för högt i pris på begagnatmarknaden. så en ombyggt (LCI) E90-08 lär det nog vara stor efterfrågan på. (till rätt pris)

Lindstrand: Hur långt har du kommit i bygget är det endast motorhuven kvar? är lite osäker på om det räcker med att bara byta huven, eller om man även måste byta framskärmar inkl strålkastare,osv.

Det finns en helt ombyggd (LCI) svart E90-07 hos garaget.com, den ser riktigt läcker ut. Hittar dock ej länken till sidan.
Roffa1
Tillägg: Du måste byta hela fronten, då grillen är helt annorlunda på LCI:n.
Verdi
Tror det blir svårt att få ekonomi i det hela. Mycket som ska bytas. Hela fronten, hela motorhuven, nya backspeglar osv osv.

Dessutom, ingen kommer att betala mer för en ombyggd bil än en original. Har du tur hittar du någon som vill betala lika mycket.

Alltså, räkna inte med att få igen några av pengarna du lägger. Du kan ju fortfarande göra det för din egen skull men... Är nog lättare att sälja och köpa en riktig LCI.

Just nu upplevs LCI-modellen som betydligt fräschare men jag tror att det kommer att ändras litegrann när nya 3-serien kommer ut. Då blir ju även LCI gammal och skillnaden i pris kommer sannolikt att minska. Mycket i skillnaden nu ligger ju i att en -09:a ser ut likadan som en helt ny bil, men en -08 är tydligt daterad och ser lite sunkig ut pga det.

ps. Jag ville också helst ha en LCI men det blev en pre-LCI ändå då jag fick den till vad jag tycker var ett extremt bra pris. Lätt 100 tusen billigare än motsvarande -09:a.
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
I3s 2019
Vi kan säga som såhär.. Jag betalar inte för ombyggnationen.. Kanske bara nån 1000 lapp.. Mer säger jag inte

En LCI är C:a 100 dyrare än den äldre. Hade inte valt att bygga om den om det inte var för att delarna dyker upp då och då.. (Helt lagligt) Allt har samma form men man måste byta huv, strålkastare , stötfaångare fram och bak samt baklucka och baklampor. M- stötfångarna är dock samma på båda bortsett från njurarna som är "hela" på LCI och delade på förgångaren.

Tycker vi kom of topic här.

Skit i kostnader, marknadsvärde, arbete, lackering, avundsjuka grannar irriterade frugor och allt vad detta medför.

Hur tar jag bort felmeddelandet enklast?
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
I3s 2019
Skiter i speglarna förresten då de äldre är snyggare i mitt tycke.

Har i stort sett allt utan huven. Sen ska ju delarna lackas oxå.. Saknar visserligen vänster strålkastare med kurvljus, har hö + vä xenon vanliga. Kurvljus har ju bilen från början så jag inväntar så allt blir riktigt

sen saknar jag ett M-galler fram och ett m-dimljus men det kommer när det kommer
Roffa1
Om man ej vill löpa hela linan ut, så räcker det nog med att byta baklysen samt bagagelucka.

Tycker personligen att det största lyftet står för bakpartiet på E90 LCI:n. Det gamla bakpartiet är en praktmiss av designen. (i folkmun kallad: babian arsel)
lindstrand: lägg gärna upp lite före och efter bilder.. kolla på de amerikanska forumen.. måste finnas flera personer som gjort samma sak
ni
40
nino2
330i -2005
Eftersom du har en 08 så kanske det räcker med fotrumsmodulbyte och adaper kablage. kollade detta till min, men den är för gammal -05. Finns ett PM från BMW på detta då det var aktuellt vid generationskiftet tll LCI.
Kolla med BMW. Tröligt att hålla på med värmemotstånd mm blir sådär.

Lycka till med modifieringen!

Mvh

Nino
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
I3s 2019
Min är tillverkad efter juli 2007 och behöver förmodligen bara programmera fotrumsmodul 3 enligt ETKA.. Har köpt kablarna för att slutföra uppdateringen men det finns ännu inget kopplingsschema att tillgå på något språk.. Nu har BMW haft problem med sina servrar denna veckan och detta kan vara en del av problemet.. Jagar febrilt vilka kablar som kastas om till strålkastarna då bak bara var att koppla på direkt.. Strrålkastarna verkar fungera men förmodligen är kabeltramset till för USA belysningen DVS det lilla orangea skenet på sidorna
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
I3s 2019
Hur fasen lägger jag upp bilder??
Roffa1
Vi väntar alla med spänning på bilder. Ett sätt att lägga upp dem är att använda garaget.org
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Det enda du behöver göra är att stänga av "bulbcheck" i bilens dator så försvinner flimmrandet.
Länk

Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
I3s 2019
Länk
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
I3s 2019
Länk
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
I3s 2019
Länk
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
I3s 2019
Bulbcheck?? Den funktionen verkar jag sakna.. Dessutom är mina blinkerar väldigt stressade
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.