|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
525 disel startar inte mer , har varit svårstartad som bara blivit svårare svårare ,nu inget, pumpen ska vara ny. kan inget! hjälp någon peo | |
| Om du skriver vad det är för modell av 525:a diesel eller årsmodell så blir det lättare att spekulera i vad för fel det kan vara. | |
|
ok tänkte ikke på det 525 td 02 peo |
|
|
en sak till utförda arb 110303 är bränsletank D&M insprutningspump D&M (Ingen aning vad som menas) Byt bränslepump, bränslefilter, högtryckspump disel peo |
|
| Har glödstiften blivit utbytta någon gång? | |
|
glödstiften när de blir dåliga , får man inte igång den över huvudtaget då??, den går som atttan på start men den gör inte ett liv längre , man fick dra länge å längre på startmot ,inan den startade , nu inget liv?? tacksam för tips peo |
|
| nu skulle jag bogsera bilen till verk, jag prövar då att lägga i växeln när vi drar, Bilen startar med en gång !! ok kör stänger av prövar att starta inga problem, men när bilen får stå 20min startar inte, prövar att dra igång den inga problem STARTAR med en gång, VAD FÖR FEL någon ??????? | |
|
Jag tycker det låter som tjuvluft i bränslesystemet. Har du kollat alla slangar och anslutningar? Prova att parkera bilen med fronten neråt i brant backe. Startar den då (iallafall lättare) så är det garanterat så att systemet tar in luft. |
|
| har prövat att kolla slang mm, finner ikke noe,men?varför skulle det vara lättare att dra i gång den?? , nu hade den stått stilla 15 min går inte i gång, lägger i 2a drar på start går i gång efter ett per meter ( J... Disel) | |
|
Bränslesystemet på en E34 TDS bygger på att det måste vara tätt, är det inte det så rinner allt tillbaka till tanken..står du dessutom parkerad i uppförsbacke så går det fort för bränslet att rinna tillbaka. Titta först på returslangar mellan spridare det är en mycket vanlig felkälla dom torkar av motorvärmen och spricker och du får in luft, det vanligaste är att man monterar en backventil på returen ovanpå tankarmaturen. Ta även bort inkommade slang till filter och se om det kommer något när du vrider på nyckel..ska spruta rätt bra, du ser låsbygeln där slang går in i filter. Ett annat problem är att till bränslefilter till just TDS så har man slutat med att skicka med den inre packningen vilket får till följd att den kan bli svårstartad samt att filtret gör i princip ingen nytta. |
|
| Skit pomfrit...ser ju nu att du har en 02a....det jag skrev gäller TDS | |
|
Byt glödstiften! Om det hade varit luft så hade den fortfarande varit svårstartad vid bogsering. Den får bättre fart på motorn när man bogserar därför startar den |
|
| attans såg lovande utt ett tag :( | |
| ok har ingen koll på Disel, men blir alla stift slut eller hur fungerara det, å varför blir det sämmre å sämmre tillslut går det inte att starta med nyckelI??. jag tackar för all hjälp jag får | |
| Den ska starta även om inte glödning fungerar det är inte kallt och glödningen går igång automatiskt enbart då den på grund av låg utetemp känner att den behöver det.. | |
|
blir tokig . EN byt glödstift.en den startar ändå bara det inte är kallt. måste vara perfekt med disel i varma länder, men vad vet jag ,har ingen koll bara att min bil inte startar med nyckel utan vi bogsering,kan bara inte ta frugans 645 till jobb,:( |
|
| fick ett tips på att det är kompritionsfel, låter det ok??? (låter ialla fall dyrt) | |
| Det är ingen gammal merca diesel..du har en modern motor..vänta tills det blir under 0-grader ska du få se för då talar displayen om för dig att vänta med nyckel för den måste glöda först..sen glöder den alltid en stund automatiskt efter start för att få bättre avgaser ..koppla upp bilen på en verkstad så får du svar på glödstift eller glödbox..och ja även jag var inne igår på att skriva kan vara dålig komp. | |
|
kanske tur att jag bara har haft den ca 1,5mån för detta låter dyrt om det nu är dålig komp, det trista med det hela är bilhandlarn tar inget ansvar, så det blir väll att ta det via ting mm , (allt verkar lättare med bensin. ps vad gör man med dålig komp,???? |
|
|
är det någon där ute som har en aning. tack för svar |
|
|
Kompressionen borde inte helt plötsligt utebli på alla cylindrarna. Det sker väl oftast på en enskild cylinder varvid den haltar, misständer eller inte går alls på en cylinder. Glödstiften skulle kunna vara en orsak, men då borde den gå att start betydligt längre efter avstängning om den är riktigt driftsvarm. Man kan bogsera igång de flesta dieslar utan glödning då kompressionsvärmen som uppstår genom att dra runt motorn med högre varvtal än vad startmotorn klarar av, till slut räcker för att motorn ska starta. Går startmotorn runt med normalt varvtal? En felkodsavläsning kanske kan skvallra om ev. fel. Sitter en del givare som kan ge felkoder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.