|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Japp! Man läser ur den befintliga programvaran ur DME och programerar om den och installerar denna i DME´n samt byter insugningsröret som 330-530 har sen är det klart! Det brukar kosta runt 15-16 tusen (54 hk extra) Mvh Nino |
|
|
Undra varför ingen tredjepartstillverkare utcecklar 3 stegsinsug till tex M3 E9x , M3 e46 ? Skulle säkerligen bli en 30 Hk till! BMW CS #07491 |
|
|
Funktionen som trestegsinsnuget har är att ge ett högt jämnt moment över ett riktigt brett register, inkl låga varv. Det kanske man inte prioriterar i på en M3a? Dvs den har redan högt moment per liter vid höga varvtal och får alltså endast mer effekt på låga varv i så fall. Om man inte bygger om massivt eller ökar varvstoppet... |
|
|
Ok, tänkte att det var en ny mer avancerad form av DISA variabel längd på insuggslängden, som vilken högprestanda vagn som helst borde dra nytta av. Men den tekniken fanns väl inte när E46 M3 introduserades. BMW CS #07491 |
|
|
Det är det ju. Tre steg istället för två. Men om man nöjer sig med ett smalare momentband behövs ingen variabel längd, då väljer man en längd, för en M3 lämpligen något som ger mycket ös högt i registret och därmed mycket effekt, på bekostnad av gubbkörningspotentialen. Variabelt insug höjer inte maxmomentet per liter, men man kan ha ett högt moment över större område. |
|
|
Vart får man tag på dom komponenter som krävs för att bygga om? Schmiedmann? |
|
|
suntrip: Vi har ett komplett kit här: Länk Mvh Viktor Örtegren E-post: viktor@schmiedmann.se WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
| Gäller detta endast 325 från och med -08? | |
| Passar detta 525 också? Det är ju samma motor. Vad skulle det kosta att få det monterat och klart? | |
|
Någon om har testat detta: Länk Kan det vara ett bra alternativ? |
|
|
Väcker tråden då jag tycker detta är intressant. Är det någon som har testat detta och jämfört skillnaden med en orginal 325i N53 eller en orginal 330i N53/N52? |
|
|
Djack0 Jag bytte till "530-insug" (har en 525 N53 LCI) på JMB optimering i Halmstad 27/6-14. Dom sammarbetar med Mosselman. Som sagt, nytt insug o modifiering av befintlig mjukvara som tankas ur bilen - mailas till Mosselman Holland - sedan in i bilen igen. Total tid ca: 4 timmar med "bänkkörning" före o efter. Hk från ca: 218 till ca: 267, Nm från ca: 275 till ca: 312 (95 oktan). Vi hade problem med hjulspinn så ta siffrorna med en nypa salt. Pris: Delar 15000kr (original 330/530 insug + original DISA x 2) Montering 2500kr Bänk x 2 1500kr Tot 19000kr ink moms Samma priser o prylar för en 325i N53. Efter 100 mil så kan jag säga att den drar längre o bättre på topp men är framför allt bra mycket starkare i mellaregistret. För mig värt pengarna då jag tror man har igen merparten av det vid en försäljning. |
|
|
Så om man köper insug och åker till tex PPC för mappning så kommer man inte få ut lika mycket, då det ör för mycket tid att skapa BMW's mjukvara som sitter i 330, lr vad tror ni? Ps: var det 267 hk på hjulen är det sjukt bra? |
|
|
Lite lustigt att Mosselman endast tar ut 10hk utan 330 insuget så det måste göra några ponnys trots allt.. Se här: Länk |
|
| Visst gör det det, det har ju tre olika avstämningar beroende på varvtal och är alltid "optimalt". På 325 är det ju ett vanligt insug som man för körbarhetens skull inte valt för max effekt. | |
|
Beolab, "Ps: var det 267 hk på hjulen är det sjukt bra?" 267hk är vad jag skulle säga den uppskattade effekten på vevaxeln. Antar att man lägger in en "förlust-offset" för drivlina/automatlåda o således får en uppskattad vevaxeleffekt. Fatta som att Mosselman väljer att "bara" modifiera några delar i den befintliga mjukvaran o på så vis slippa övriga problem med mjukvaran som kan uppkomma. |
|
|
Frittes: Men de utgår från 330 SW som de modifierar. |
|
|
Beolab: Mosselman utgår från just din mjukvara i din bil. Den skall tankas ur bilen först o sedan mailas till Mosselman Holland där det modifierar just din bils SW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.