AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.577

Nya M3 F30 med V6?

Sida 2 av 3
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Med karaktär, menar du då den trista händer inget innan 5000 rpm så ja, då kommer karaktären att försvinna.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vafalls? Jag hittar då inget att anmärka på i vridmomentkurvan på en S54.
Det är väl snarare att det kan upplevas som att inget händer eftersom det händer så mycket vid högre varv och när man ligger på 5000 har man fortfarande 3000 varv kvar att nyttja!

Den användes för övrigt som referensexempel på "ideal sugmotor" vid en föreläsning på Engine Expo 2012 i Stuttgart, då log jag brett. :)
Tor: Du verkar vara en riktig turbo kille du..

Det jag alltid har tyckt om hos M3 motorerna är dess karaktär.. Att man varvar dom ordentligt när man kör aktivt.

Vill man inte ha en sådan typ av motor så ere bara att köpa en 335i.. Valet är upp till varje individ, självklart.
Jag (alltså min personliga åsikt) tycker däremot att en sugmotor à la M3 bör ha samma karaktär som dom tidigare.

Jag har svårt att se att man lyckas med det om man ska göra ny motorn från 335ans.. Alltså förmodligen en aning förstorad (3,2?) volym, och koppla på 3 turbos.
MEN, jag hoppas att jag har fel.
Det vore verkligen kul om BMW lyckades med konsten att behålla karaktären (Ja, jag tycker den är viktig), samt få ner förbrukningen.. o.s.v

Kommer service kostnaderna att gå ner då också tro? Mnjaee.. ;)
Men vi får väl se.. *håller tummarna*
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Den M-motor jag gillar bäst är S62an (M5 E39) bottendrag som få men det händer ändå grejer på toppen. Därför köpte jag också en M5a.
S85an är också trevlig, men saknar en del på botten.

Allt är ju så klart en fråga om tycke och smak, men personligen gillar jag inte motorer som saknar botten. (M62TU saknar en del på botten för min smak)

Sålde nyss min S600L V12 Bi-Turbo 500 hk / 800 Nm, den hade bottendrag :)

S62 är också min favorit. Bara mer av den varan hade varit önskvärt. Måhända hade det inneburit upp mot 6,5L volym i dagens bilar.

Nya M3an får väl en motorkaraktär likt nya M5an kan man förmoda. Tryck, pys och virtuellt motorljud....

mvh/ Anders
Tor: Du menar att Mercan din hade mycket effekt på låga varv? ;)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Jepp, precis det jag menar. ;)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Mer mycket vrid på låga varv. Toppeffekt på M275 ligger väl runt 5000rpm medan vridet finns från typ 2-3500?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Både effekt och vridmoment finns på alla varvtal. Om det finns mycket effekt på låga varvtal blir vridmoment som följd av detta högt på dessa varvtal. Att tillverkarna i sina datablad bara anger maximal effekt (vid ett högt varvtal) och maximalt vridmoment (vid ett lägre vartal) betyder inte att motorn bara levererar effekt på höga varvtal och vrid på låga.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Nockenwelle: Visst är det så då effekt är varvtal x vrid.
Däremot är ju effekten och vridet nedstrypt på höga varv på många "big-block" turbomotorer genom att man tex sänker laddtrycket, annars producerar M275 runt 700 hk / 1200 Nm
Länk
pa
197
pablo
525i touring -01
318is e30 -90
Läste precis en liknande artikel som schmiedmann länkat till på facebook.
Verkar osäkert huruvida detta är äkta, men glada nyheter om de återgår till rak 6 igen tycker jag :)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Länk

Om nya M3 coupe/sedan kommer se ut så här så måste jag börja spara på riktigt!!!
M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Fiiiii fan, gaaah...jävlar va fin den är.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Kör själv 335i med N54 och älskar verkligen motorn men hade gärna haft M3 chassit och utseende! Tycker personligen de lyckades bra med N54 och N55, speciellt med tanke på den begränsade erfarenhet av överladdade bensinmotorer man har.

Oroa sig för att BMW gör en M3/4 med en motor som man blir speciellt besviken av känns högst osannolikt (om man inte är rak motståndare till överladdning oavsett vad förstås). Om bilen dessutom kommer ha utseendet av M4 concept så kommer det vattnas i min mun iaf! =)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vacker bil dock har jag lite svårt för fälgarna lite amerikanskt kanske? Tittar man på interiör bilderna så varvar den bara till 7000rpm kan det bero på turbon?
St
1.200
Stilren

Dessa bilder är renderingar. Kan va värt att veta om det :)
Enligt källa så skall bilderna vara upp till 97%(!) korrekta.
Bilderna är grundade på BMW 4-serie concept bilen som visades nyligen i USA eller vart det var. Så interiörbilden har ex vis standard växelknopp som artisten glömt byta vilket nog kan förklara att varvmätaren endast går tilll 7000 rpm(?).
St
1.200
Stilren

Länk

Nytt VIN nr avslöjar(?) S55 motor med 415 hk i kommande BMW M4 coupe :)
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag vet inte om jag tror på det, jag har väldigt svårt att tänka att BMW skulle släppa en med samma eller mindre hästar än den förra modellen.

Min gissning är är att det kommer landa på ca 450hk när bilen kommer till produktion.

/DJ
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tycker att det vore härligt om de vågade släppa en med samma/mindre hk. Dessutom viktbantad då. Det ska ju trots allt vara en (perfekt?) balans mellan motor och chass i nån mening.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.