|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Länk tian blir åtta, åttan blir sexa, sexan blir fyra.... nedtrappning fortgår vad gäller cylinderantalet. Kanske de äldre M-modellerna blir högvilt i framtiden med sina "många" cyl? /Anders | |
|
Fast V8 i M3 respektive V10 i M5 hade ju bara funnits i en modell av varje. Så man skulle också kunna säga att M-bilarna söker sig tillbaka till sina rötter. (plus turbo...) I nästa generation som kommer kanske det är 6a i M5 och 4a i M3. Då är vi helt tillbaka där allt började. __________ Mvh Grelle |
|
|
Hmmm av nån konstig anledning upplever jag en djup besvikelse..Bmw =R6 =Bmw Vadå V6 nej nej neeeej tack.. |
|
|
Först nu jag reagerade på V:et i rubriken. På tyska AMS Länk pratar de om rak-6 men den artikeln skrevs också för en månad sen. __________ Mvh Grelle |
|
|
V6 känns väldigt mycket Ford tyvärr. Blir det V6 så lär de trixa ordentligt med sina avgaskonstnärer för den där bilen lät som nåt en 18-åring mekat ihop i garaget. ///BMW - Was sonst! |
|
| tråkigt med v6:a men tror motorn ändå blir riktigt grym.. bmw är duktiga på att bygga motorer | |
|
BMW testar tre olika motorer för M3 F30 just nu. Självklart rapporterar tidningarna det som aldrig blivit gjort förut. Bi-turbo V6 känns nytt och spännande. Hoppar personligen på V6. |
|
| More vad är det för motorer BMW testar? lite info kanske? | |
|
V6, turbo, framhjulsdrift, electronic sound-generator... visst ser framtidens bmw riktigt trevliga ut?! =/ BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
S65B40 V8an gjorde större delen av M3 E9X, mycket trist att den försvinner. Blir tunnsått med N/A V8 i framtiden..om/när Audi tar bort sin N/A V8 i RS5/4 så är Ferrari nästa steg om mna vill ha N/A V8 och dubbelkoppling.. |
|
|
Vad menar du med "N/A" i det här sammanhanget? Naturally Aspirated (utan turbo)? ("N/A" betyder "Not Applicable" i min värld, vilket gör ditt inlägg lite svårtolkat) |
|
|
Exakt, icke överladdad. mvh |
|
|
Profossen; om du nu förstår vad HFR skriver, orka anmärka - då var det ju inte så svårtolkat ändå?? "Not applicable" förkortas n/a, "Naturally aspirated" NA förresten, OM man nu skall märka ord.....och båda förkortningarna gäller ju för V8 snart då också, mao ;) |
|
| bilderna var inte de bästa, men det var inget som fick mig att bli imponerad tyvärr, ser ut att vara en helt vanlig bil! :( | |
| Sani: Det är jag som är lite arbetsskadad men jag var inte helt säker på min tolkning. Nu är jag det tack vare er :-) | |
|
Skakar liv i den här tråden då jag börjar bli orolig för nya M3'an.. Så vitt jag förstår så blir det en rak 6'a vilket gläder mig som gammal M3 E46 ägare. Men sen har jag också läst någonstans om 3!?!? st turbos.. Om jag fick bestämma så skulle nya M3'an få en rak 6:a, på 3,5-3,6 liter med 420 hk, och varva upp emote 8500-9000 varv. Väga ca: 1450 kg.. Alltså tillbaka till E46 formatet, men aningen lättare, och ganska mycket extra krut.. Men, jag förstår ju att så kommer inte bli fallet. Min mardröm är en M3'a som väger 1750kg, med en 450hk rak 6:a med turbo.. Nu tror jag iofs att BMW/M's motoravdelning lyckas montera dessa 3 turbos relativt diskret, och att man lyckas bibehålla karaktären hos M3 motorerna... Så, vad har ni läst er till för något på sistone gällande M3 F30? |
|
|
...det jag läst är att man använder sig av N55:an (335/535-motorn) och modifierar denna, så Ja det blir en turbo men Nej det blir en rak 6:a. Med tanke på att 335:an väger 1585 så tror jag knappast den blir tyngre, snarare tvärtom. För övrigt kan V6:or låta underbart vackert, vill ni ha ett smakprov så googla på Alfa Romeo och V6 Busso. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Varför hetsa upp sig över en eventuell V6a? Inget fel på det, du kan montera motorn längre bak i bilen för bättre viktfördelning, och en V6a kan låta minst lika trevligt som en R6 om det är där oron ligger. Och ang. turbo så är inte det heller något hinder för en intressant motor, om man vet vad man pysslar med när man bygger en turbomotor (och det tror jag BMW har) så kan man få till mycket trevlig körbarhet och hög effekt utan att för den skull ha 48 cylindrar som tyvärr bara drar bränsle när inte effekten avnvänds. |
|
|
En V6 är inte naturligt utbalanserad likt en rak 6:a. Skall balans (vibrationsfrihet) uppnås med en V6 måste den förses med balansaxel. Bland BMW:s motorer är R6, V8 och V12 naturligt utblanserade. Naturligvis finns det för och nackdelar med respektive motorkonstruktion... Enl. min mening är det befriande att BMW har hållt fast vid sin raka sexa - en 'ren' konstruktion. mvh/ Anders |
|
|
Det enda man kan vara säker på att oavsett motorkonfiguration kommer den att ligga i teknikens absoluta framkant helt enl. BMWs tradition. Även på vanliga BMW lägger de ju mycket energi på att få upp gasresponsen så gott det går (och bättre än de flesta andra, men fortfarande uselt mot en sugis och med förstört insugsljud). Att de nu tagit den sista kvarvarande "riktiga" motorn (N53B30) ur produktion är bara sorgligt. Lägg därtill elektrisk handbroms, torka-sig-i-arslet assistent, startknapp, mm. BMW kommer förstås fortfarande tillverka fina bilar, men mindre och mindre unika samtidigt som icke-Europa tillverkar bättre och bättre bilar med bättre och bättre kvalitet och garantier... Än så länge är det inte kört (man spyr fortfarande över en ny Kia) , men det är väl bara en tidsfråga... |
|
|
Tor: Nä, turbo är inget hinder för en intressant motor. Det jag oroar mig för är om dom lyckas med att bebehålla karaktären som tidigare varit så utpräglad hos M3' orna.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.