AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.880

HC & CO förhöjd - Hjälp hittar inget

Sida 5 av 7
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Fick hem delarna jag beställde idag, 13dagar leveranstid var lite i överkant..

Började jobba med bilen på uppfarten kl 21:30
Tömde kylvatten, skruvade bort viscofläkt, gamla termostathuset och vattentempen.
Länk
Länk
Nya tv vs gamla th
Länk
Gamla vattentempen
Länk

Och vad var det här då???
Länk
Igen kleggat vevhusrör yay! Så plockade isär den skiten med när jag ändå höll på. Ska göra rent det och försöka suga rent oljesticke röret.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Klart!
Vevhusvent rengjord, läckor på luftbälgen tätade, ny viscokoppling, ny termostat, ny dubbel temp sensor, ingen olja i kylarvatten.

93ºC efter ca30min på tomgång/lite varvande på uppfarten.
Länk

Såg ut som mitt lock på expansionskärlet läckte, syntes tydligt vid 0ºC att det ångade från locket fast det var helt indraget.
Det gick tydligen att plocka isär och göra rent membranet på vevhusventen, det visste jag inte.

Nu är det motorsköljning + ny olja kvar sen blir det besiktningen
Bilden vad är det här, är tydliga tecken på hur en tilltäppt vevhusventilation ser ut antar att det är slangen till ventilkåpan?
Det brukar se ut sådär efter mycket kondens, det där bör du göra rent.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jo det var ju det jag har gjort :)
Plockade isär allt och sköljde rent med 5-56 & T-röd. Kom ut mycket majo
Det är ju en del, tog du bort oljefällan med resterande slangar?
Det är något som jag inte hade tvekat att byta om det ändå är demonterat pga de brukar spricka vid hög ålder.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jag böt VHV för 4år sedan och det var tydligen dags att göra rent den nu, tog bort alla rör även oljestickan och spolade rent med vatten, t-röd och 5-56. Tror den blev som ny igen.

94-95ºC idag efter en lite längre morgon runda till jobbet.
Hur är skicket på ventilkåpspackningen?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Fick tid ikväll och gjorde en engine flush med en flaska Liqui Moly Länk

Oljan jag böt för 2 veckor sedan var bra brun/svart redan och stank starkt efter tvätten.
Ombesiktning bokad till i morgonbitti, håller tummarna.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Fail igen

Såg dåligt ut I början
CO 0,60 (0,5) HC 250 (100)
CO 2500 0,50 (0,3) Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Sen lite bättre
CO 0,15 (0,5) HC 115 (100)
CO 2500 0,10 (0,3) Lambda 1,00 (0,97-1,03)

Och sen började HC stiga igen...

FYFAN JÄVLA BILJÄVEL
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Såg att du resistansmätte lambdasonderna - risken är stor att du därmed har förstört dem genom att skicka ström genom sensordelen!

Har du mätt hur de reagerar under körning, dvs. hur många volt de producerar och hur snabbt de reagerar?

Lambdasonder är slitdelar som behöver bytas efter kanske 10-15.000 mil (kan hålla betydligt längre, men de blir gradvis allt sämre) och om de är dåliga reagerar de långsamt och ger fel värden till motorstyrningen = sämre förbränning = mer utsläpp....

Om inte byte av lambdasonder ger effekt, kan man nog börja fundera på hur katalysatorerna mår.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Lambdasonderna böts för 3år sedan, tror inte en sensor går sönder för att man mäter på den med en multimeter.

Blev lite kvällsmek också med lite notiser.
-På tomgång så drog jag ur vevhusslangen till kåpan och bilen nästan dog. Rykte ordentligt gjorde det med när jag drog ur den.
-Drog ur slangen från gummibälgen till tomgångsmotorn och bilen dog direkt
-Drog ur LMM och typ ingenting hände, tomgången var nästan oförändrad.
INPA kabeln är pajj så kan inte kolla atm.

Komptest Kall motor psi/bar
#1 = 207/14.3
#2 = 206/14.2
#3 = 209/14.4
#4 = 191/13.2
#5 = 205/14.1
#6 = 220/15.2

Komptest Varm motor psi/bar
#1 = 205/14.1
#2 = 204/14.1
#3 = 209/14.4
#4 = 197/13.6
#5 = 206/14.2
#6 = 220/15.2

Komptest verkar ok

Dålig LMM vs dålig katalysator.. hmm?
sp
71
spit64
525I touring-04
Kolla fuel trim data vad de säger där tror jag du måste börja. Katalysatorer går sällan sönder de mördar man genom att bilen får mycket bränsle eller lite bränsle länge så om katalysatorn är bytt flera gånger och har varit dåliga så måste man reparera felet innan man byter katalysator.
Fuel trim kan kanske säga om du har tändfel eller bränsle.
Går bilen dåligt och när under belastning eller på tomgång.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, tyvärr är det så att lambdasensorerna är EXTREMT känsliga och förstörs nästan alltid om man ohm-mäter dem, då det innebär att en svag ström skickas. Sensorerna är bara gjorda för en enda sak - att alstra ström utifrån skillnaden i syrehalt på mätsidan (avgaserna) och referenssidan ("utsidan" - luften kan tas via olika håll, men vanligast på BMW är att man tar luften från luftspalten i en av kablarna - därav skall man ALDRIG löda dessa kablar om man skarvar dem, eftersom luftspalten då täpps igen och sonden får helt felaktigt referensvärde)!

Lambdasonder OHM-mäter man aldrig (åtminstone inte sensorkablarna) för då går de sönder, utan de voltmäter man för att se hur mycket ström som alstras.

Mät sonden korrekt och se hur mycket ström den alstrar - risken är stor att den är helt död nu...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Motorvarvtalet ska nästan inte ändra sig alls när du rycker anslutningen av vevhusvent till ventilkåpan, måste vara nåt skumt där, (trasig dosa?).

FAF
sp
71
spit64
525I touring-04
Om du kan kolla fuel trim data kolla om du har hög +% på tomgång och om det blir bättre när du varvar över 2000rpm det indikerar vaccum läcka.
Om du har frezze frame data kolla då när koden har kommit brukar visa vilket varvtal koden kom också en indikering. Tänkte på när oljan luktade illa det är nog mycket bränsle i oljan. Min tanke är ingen gnista på någon cylinder eller kortis på en bränsle spridar kabel så den ger bränsle hela tiden, för mycket bränsle i förhållande till luft ger fel luft/bränsleblandning så den antänds inte och pumpar rå bensin genom avgassytemet vilket ger en vit rök, för fet blandning som antänds ger svart rök på grund av syre svält.
Min första gissning skulle bli ingen gnista på någon cylinder.
Vad är det för modell och årsmodell på bilen?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Såhär låter motorn när jag tar ur vevhusvent. Se hur mycket ånga som kommer också

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Så där ska det inte vara, fel på något i vevhusventsystemet, en mycket svag ändring av varvtalet är möjlig men får inte gå orent. troligtvis är det "dosan " som det är något fel på, alternativt att det är helt täppt i oljestickan , det är en mycket smal passage där.
FAF
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
En video på när jag tar loss LMM kabeln

modell årsmodell?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.