AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.877

HC & CO förhöjd - Hjälp hittar inget

Sida 1 av 7
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Besiktning i morse, nedslag på avgaserna och besiktningsgubben varvade på ordentligt någon minut för att få ned värderna men utan att lyckas.

1. HC-Halt tomgång, för hög
2. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt
3. CO-Halt förhöjd tomgång, för hög

Kontroll värden:
CO 0,3 (0,5) HC 199 (100)
CO 2500 0,4 (0,3) Lambda 1,18 (0,97-1,03)

Läste av felkåder för en månad sedan och fick en felkod 52 Solenoid Valve -Exhaust Flap
Här felkoder och värdena: Länk

Böt tändstift, motorolja mobil 1 0w-40 & filter för några hundra mil sedan
Har läcksökt med startgas och känt på alla slangar runt insuget...
Känner att avgaserna luktar konstigt, surt eller liknande
Vet att katalysatorn är utbytt av tidigare ägare till nån universal modell
Vevhusventilationen + några rör böts i vintras vid nyår
Bilen drar ingen olja vad jag vet, eller väldigt lite i sånna fall..

Nästa helg ska jag krypa under skitbilen igen och se/lyssna/känna efter läckage..
Katalysatorn eller lambda sensorer tror jag att det är, någon som kan styrka mina misstankar?

/Janne
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Läser i vissa trådar om en tempsensor som ska kunna ha något med styrningen att göra, vilken tempsensor är detta?
Jag hade även en till felkod #10 AUC sensor men den var till aircondition enl hasso
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Eller tempsensorn min verkar vara ok, går ju att se i en av mina länkar på AnalogValues1, Intake air temp = ~20C vid mätningen.

Däremot i AnalogValues3, Camshaft position [degrees] = 25º på tomgång är kanske är förhögt? Läste här Länk att camshaft borde ligga runt 6 grader på tomgång.

Hjälp...
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Kopplade upp datorn mot bilen idag och kollade luftbälgarna runt LMM.

Precis som för någon månad tidigare hade jag ungefär dessa värden på AnalogValues1:
Länk
Engine Load & air use of the idle control valve har ! framför sig, vilket inte borde vara något bra?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Satt och läste en annan tråd startad av johan M3. Och på sida 10 skriver han detta: Länk

"Varvar jag på till 4-5000 varv, så rasslar det till under bilen och låter som ett vasst metalliskt ljud. Tror ändå på den j***a katalysatorn."

Min har också detta vassa metalliska ljud om jag varvar upp motorn och rasslar lite..

Han böt sin kat till en Biltema och sedan blev värderna ok.
När det är fel på CO, CO 2500 och HC så måste det ju nästan vara katalysatorn det är fel på.. Mitt höga Lambda värde vette tusan..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Iofs. kanske det är svårt att säga något när kylvätsketemperaturen bara är lite drygt 40grader C....

Detta är alltid läsvärt:
Länk

Men visst kan det vara katalysatorn som gett upp...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hej igen, har felsökt idag

Gjorde rent LMM + lambda sonder och kollade efter sprickor i slangar. Enda slangen som är sliten men verkar inte ha några sprickor är en liten tunn rackare på baksidan av insuget mot brandväggen (tror det är en vacumslang till fuelrails?)

LMM sprutade jag med CRC LMM rengörning.
Lambda sonderna var helt svartsotiga & jag gjorde rent dem med CRC LMM rengörning & värmde efteråt med en tändare.
Plockade bort gasspjäll och kikade in i insuget, såg ut som tun motorolje hinna där inne och det skulle vara normalt sa en bilmek.
Läcksökte avgassystemet. Hittade två läckor på bakre slutdämparn, inget annat.

Efter rengörningen av LMM & Lambdor så började bilen vitryka ordentligt.

Läste av nya live värden också, här är efter rengörningen med LMM ikopplad och motorn varm.
AnalogValues1 - Intake air temprature 41C, är detta ute tempraturen på luften eller? Mätaren i instumentbrädan sa iaf 10C.
Länk
AnalogValues2
Länk
AnalogValues3
Länk
EngineRoughness
Länk

Här är strax efteråt men med LMM utdragen. Vissa värden såg ut att bli bättre med LMM utdragen, tex "air use of idle control valvue" & Lambda värderna.. Kanske är pga att datorn går över till ett annat program då LMM är av?
AnalogValues1
Länk
AnalogValues2
Länk
AnalogValues3
Länk
EngineRoughness
Länk

Har inte blivit så mycket klokare ännu, hoppas ni här på forumet kan hjälpa.
LMM & lambda verkar ju fungera då dem svänger men samtidigt så kan ju värderna dem ger ifrån sig vara galna.
En dålig kamaxelgivare? - vilka symptom skulle det ge? Tänker på misständningar och kanske lite för mycket soppa?
Katalysatorn kanske är slut, men det skramlade inget då jag knackade på den och har väll inget att göra med värderna från INPA..

/Janne
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
På tomgång innan rengörningen så hostade bilen till 2-3 gånger och tomgången gungade, inga felkoder kom i datorn.
Några av cylindrarna verkar alltid visa några hundra i roughness värde, misständningar? Därför misstänker jag eventuellt kamaxelgivaren, men får inga felkoder från den
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Såg en tråd på bimmerforum - Länk

En kille som har liknande inpa värden som mig. Där skriver någon att det kan vara fuel-pressure regulator som har gått sönder eller att vakum slangen som går mellan den och insugen kan läcka.

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Okey, nyss hemkommen från jobbet, rykte så gott som inget om bilen då jag kommit hem.
Kopplade in INPA och gick in på Read Error Memory och klickade F7 - Reset adaptive values.
Nu började bilen spy ur sig massa avgaser igen, detta måste ju ha att göra med lambda & LMM vars inlärda värden precis återstälts och avfärda en eventuell sprucken topplockspackning.

Dock så rör sig sedan de adaptiva värderna för lambda (AnalogValues2) till höga minus nivåer igen.
Om jag tog bort oljepåfylningslocket på tomgången så ändrade sig de adaptiva värderna till positiva, fuel control integrator gick upp emot +60 tror jag det var.

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Fick lite hjälp med felsökning av en gammal BMW-mekaniker idag men vi kom inte fram till så mycket. Eventuellt att katalysatorn är helt slut = tom
Upptäckte även att motorn har tagit ca 1liter olja på ~300mil.. Vad detta nu beror på, kanske pga att jag gick från biltema till mobil 1 0w-40?

Ska prova skifta på 2st av tändspolarna i morgon då cylinder 2 & 3 gick rough (3-600) medan resten låg på 0 när motorn var varm.
Och ska även såga upp avgasystemet strax bakom katten och kolla in om det ser ok ut.

Har kvitto på att katalysatorn är bytt av tidigare ägare runt slutet på 2005, inhandlades från a-alt-avgassystem.se
Dock så står det inte vad det var för modell på katten, bara priset 1750kr. Kollar man på deras hemsida på universalmodellerna så verkar deras Metalliska hög-flödes kattar stämma rätt överens både prismässigt och på måtten jag mätt den till, S25 t.ex Det är väll 2.5" på BMWs avgassystem?
Och hur bra står sig en metallisk katalysator vs keramisk?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla om lambdasonderna är skitiga igen, jag tror att vevhusventilationen eventuellt är problemet igen.

Mvh
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
När jag lyfter på oljestickan så slurplar den & lyfter jag på oljelocket så ändras tomgången.
Lägger jag handen för oljelocket så känns det som att den suger fast också = vevhusvent ok?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter bra, du har undertryck i vevhuset - precis så ska det vara.

Men det låter som om olja eventuellt förbränns ändå - olja försvinner och avgaserna luktar? Prova eventuellt att byta till 5W-50, men det känns ju lite fel så här inför vintern...

Annars så låter det som om lambdorna borde vara problemet.

Mvh
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ja det börjar ju luta åt det hållet, hoppas att jag ser något när jag ska kolla in i katten. Tänkte också på tjokare olja som ett alternativ vs att motorn tar olja, men med dessa kalla vintrar vi haft på senaste tiden så vill man ju gärna ha en lättflytande vid kyla.

Lambda värderna läste vi av i går medan vi stog och pillade, AnalogValues2 ligger runt -30 & -16 på adaption value add 1 resp 2.
Adaption value mult låg båda på 0.

Bränsletrycket - går det att mäta upp vilket tryck det har? Tänkte på en eventuell bränsletrycksregulator som felar eller vakumslangen till den.
Lurre1
CO 0,3 (0,5)

HC 199 (100)

CO 2500 0,4 (0,3)

Lambda 1,18 (0,97-1,03)

Länk

Det här kanske kan ge en ledtråd.

Ang bränsletrycket brukar sitta en ventil som man kan ta trycket ifrån.
eller får man skarva in ett t som man kan mäta ifrån.
lossar du vakumslangen till btr så borde du se att lamdavärdet
ändras.

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ok, ska prova att dra bort den och se om något händer.

Btw, universal katalysator 699:- från Biltema Länk = inner diameter 51mm?
Mätte min katt som sitter på och hade 61mm yttre diameter på baksidan och ~63mm på framsidan.
Passar biltema katten på mina rör då? Har ju läst om andra som använt den på sina 523:or
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Lossade vakumslangen till BTR idag och ingenting tycks hända när jag drar bort den på tomgång.
Slangen är sliten men verkar ok, sög på bra gjorde den.
Lurre1
Om du kopplar datorn mot bilen kan du se om värdena ändras
när du kopplar ur btr slangen.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kan du se vart slangen till BTR går?

FAF
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag orkar inte läsa hela denna tråd men såg att du har hål på avgasröret och försökt göra rent lambdasonder med spray. Med minsta lilla hål på röret är det hopplöst att försöka felsöka avgasvärden så fixa det först och kolla värdena igen. Rengörning av lambdasonder är troligen ett utmärkt sätta att döda de på så att mäta upp deras funktionen låter som prio 2 efter avgasläckan. Byt om de är tveksamma.

Är lambdavärdet då okay men de andra värdena dåliga så kan man börja gräva vidare i andra möjlig fel.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.