|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Ja.. Dom är ju vita på insidan och det var bara på dom två så visst. Känns som ytterligare ett långskott men får prova. RealOEM säger 14$ för nytt gummi så ca 150kr styck kanske. |
|
|
Tror inte att det gör någon skillnad faktiskt men man vet aldrig. Har du kollat efter läckor? |
|
| Kassa "tändrör" i den där gummigrejen så går det en "metalledning" till stiften) kan göra att gnistan hoppar mellan rör-topp istället för vid stiften... En forum medlem hade tändmissar på sin M5 3.8, brodde på kassa tändrör.... | |
|
Har inte beställt eller bytt några tändspolar än.. Dock har jag åtgärdat de andra punkerna till ombes samt installerat INPA igen på datorn. Råkade klicka "clear adaption values" innan jag ens hade läst dem så motorn fick gå på tomgång ett tag. Tog bilder på Analog1,2,3 & engine roughness, åkte sen ut en sväng på 10min och tog bilderna igen efter det. Analog1: Länk Analog2: Länk Analog3: Länk EngineRough: Länk Efter 10min Analog1: Länk Analog2: Länk Analog3: Länk EngineRough: Länk Vet inte exakt hur jag ska tolka värdena... Vilka värden har en frisk bil? Coolant temp = 83deg? AirMassFlow = 14.5 AdaptionVal1 = -58 <- ?? AdaptionVal2 = -22 EngineRough = cyl 1,2,3,4 ger lite utslag ~400 |
|
|
Har ikväll fortsatt felsökt utan nån framgång. Drog ut vakumslangen tilll BTR och integrators ändrades direkt, det var sug i slangen = BTR verkar fungera. Böt plats på tändspolar 3->1, 2->5 då 2&3 verkade vara dom som var värst. Detta gav ingen förändring direkt. Testade sen byta Spole#1 (plats3) med Spole#6. Fortfarande gav cyl3 ~400roughness & cyl6 gav 0. Så spole #1 som ser riktigt dålig ut till synes verkar fungera. *Tändstiftsbyte? Mätte sen båda O2-sensorerna, resistans och matningsspänning. Sensor1 (cyl1-3): Black/Yellow 20kohm->Mohm, 4,87V Red/White ~9ohm, 12.5V Sensor2 (cyl4-6): Black/Yellow 20kohm->Mohm, 4,87V Red/White ~9ohm, 12.5V Verkar ju ok.. Drog ut LMM - tomgång förändras direkt.. ok? Observationer: Kylartemp läses till ca84C efter stått på tomgång över 1-1.5h Vad bör kylartemp vara på en M52B25 vid rätt uppnådd temp? Efter att pillat på O2-sensor1 gick adaption add från -50 till -30. Men började snart vandra till -40 igen. Att ta bort luftfiltret under drift ändrar fuel integrator & tomgången blir orolig. Yaaaay |
|
|
Så.. Har hittat att original öppnar temp på termostaten för M52B25 ska ligga på 92ºC. Länk Hur mycket ska tempsensorn läsa då? Den borde väll ligga lite högre än termostaten ~95ºC Jag läser ju 83ºC på INPA efter att bilen stått på 1-1.5h.. Är jag nått på spåret eller ska jag ställa bilen i Gottsunda snart? Ska prova läsa av OBC-temp i morgon efter jag kommit fram till jobbet, se om den skiljer sig vs INPA. |
|
| Den öppnar vid 92 grader kylvätskan är varmare än så. | |
|
Hade test 7.0 öppet på OBC hela vägen till jobbet i morse. Som varmast efter ca 20-25min körande läste den 87ºC för att sedan stabilisera sig runt 84-85ºC Kanske dags för en ny 92ºC termostat samt templäsare |
|
| Då har du nog en sommartermostat det finns sådana också. | |
|
Mätte även påväg hem från jobbet Innan jag startade kollade jag OBC 7.0 = 014 = 14C 7.1 = 045 = 4.5C Som max låg OBC runt 87-88C denna gång på g hem. Så fort jag svängt av 90-vägen och varvade ner sjönk tempen till ~84C Kopplade snabbt in INPA och den läste: Analog1: Länk Analog2: Länk EngineRough:Länk INPA läste ca81C när OBC läste 85C. Från denna långa tråd hittade jag iaf två inlägg om M52 motorns temp. Länk #89 - typically been around 94 while on the highway this winter #91 - my car is operating in the 98C to 102C range |
|
|
Snabba puckar, beställde ett paket från Autopartsmarket.eu Kylvätsketemperatur-sensor: FEBI 238kr Koppling, kylarfläkt: FEBI 460kr Termostat: Wahler 102kr (92ºC) Termostathus: FEBI 164kr Kontakt, tändstift: Bosch 2st 138kr Totalt ~1200kr inkl frakt |
|
| Min temp på tomgång var 96 grader och nålen på klockan 12. | |
| Vad har du för bil? | |
| Bmw 528 98 | |
| Bmw 528 98 | |
|
Hmm... gjorde liten service idag med ny olja och tändstift, ut med dem gamla 3000mil BKR6EQU in med nya BKR6EK Jävlar va dåliga dem gamla stiften var... Länk Länk Och lite förvånad när jag tömmer gamla oljan och det kommer ut endast ca 2.5liter? Länk |
|
|
Hur mycket olja visade stickan? Hade du varning för låg oljenivå i instrumentpanelen? De nya stiften lär se likadana ut som de gamla inom några hundra mil....de gamla stiften visar tydligt att motorn går väldigt fett! Stiften i sig är säkert inte utslitna (svårt att se hur elektroderna ser ut på bilderna) bara de får rensa sig när motorn går med rätt bränsleblandning... Jag har svårt att tro att endast en ny termostat skulle göra så stor skillnad i detta fall. Visserligen kanske temperaturen stiger något men jag är övertygad om att du har fler fel som gör att motorn går fett! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade inte stickan innan jag tömde, hade ingen varning för låg oljenivå.. |
|
| Då har säkert din nivågivare lämnat in, det är ju enkelt att se hur mycket olja fick du i? | |
| Är du säker på att det ska vara BKR6EK? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.