AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.879

HC & CO förhöjd - Hjälp hittar inget

Sida 3 av 7
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Köpte katalysatorn för 899:- från biltema, ytterdiametern på rören var 61mm så den borde vara lättast att få på plats.

Åkte förbi bilprovningen nere i Fyrislund i Uppsala och fråga om det gick bra att koppla in bilen mot den lediga avgasstationen som stod utomhus.. icke. Snåla jävlar, vad gör det om jag mäter där utomhus när det inte är någon kö?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nya katalysatorn på, blev en liten liten läcka från svetsen men lite avgaspasta fixar nog det.
Grenrörspackningarna läckte som fan, verkligen bolmade ut från dem efter att jag monterat ihopp allt. Fick ta isär och smeta på lite pasta på packningarna och sedan blev det tätt där med.
Åkte sedan ut en sväng ~3mil, kände & luktade sedan på avgaserna och det kändes som dem var betydligt varmare och luktade mer bränt nu.

Lambdasonder beställda från EACeuroparts.com, 1335kr inkl frakt för 2st NTK orginal, tillkommer väll även moms senare.

/Janne
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Precis kommit hem från ombesiktning

Låg på 3500 varv hela vägen till bilprovningen och fick ganska snabbt åka in. Såg riktigt dåligt ut till en början
Hc låg på 200 och lambda på 1.40-1.50...
Då sa besiktningsmannen att han skulle ut på en liten sväng och mäta direkt efter. Sagt och gjort, han plågade bilen på 1an-2an-3an och direkt efter sin runda var alla värden perfekta!
CO 0,0 (0,5) HC 001 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) Lambda 1,00 (0,97-1,03)

Gud vad glad jag blir! Såg riktigt mörkt ut till en början och jag var helt säker på att den inte skulle gå igenom. Stort tack till besiktningsmannen som var gammal BMW ägare och visste att man måste varva ur dem.

Så ny katalysator och gasglad besiktningsman gjorde susen :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var de nya lambdasonderna monterade vid besiktningen?

Känns inte som man skall behöva plåga motorn så hårt med nya sonder och ny katalysator för att få ner avgasvärdena till godkänd nivå.

Skulle tro att du har något annat fel, tex lmm eller läckage i avgassystemet
eller vid luftinsuget, som orsakar problemet med avgasvärdena.

Har du gjort en riktig fyrgasmätning av avgaserna?

Hur långt har bilen rullat?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nej jag har inte fått hem lambdasonderna, de har inte hunnit skickats ännu.

Jag åkte egentligen bara ner för att provbesikta och se om nya katten gjorde någon skillnad.
Var ner till Bildemo i Uppsala strax innan ombesiktningen och provmätte resistansen på en LMM dom hade där, fick nästan exakt samma siffror som på min orginal.

Inget läckage i avgassystem eller insug, har kollat, lyssnat och känt flera gånger.
Bilen har gått 21600mil

Men som du säger, med nya lambdor så borde värderna bli bättre och ingen plågning behövas.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Kul att det löste sig!

Katen sitter ganska långt bak på E39, och behöver plågas lite för att få upp värmen.

/Johan
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Nya lambdor och kanske linda in grenrören & främre delen av avgasröret med nått bandage för att hålla rören varmare?
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
det är nog en jäkligt bra ide tror jag i alla fall :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De nya lambdasonderna kommer säkerligen att göra skillnad!

Tror inte du kommer behöva linda grenrör eller avgasrör.

Ett läckage på avgassystemet kan dock vara svårt att hitta, kan vara ett pyttelitet läckage vid t ex grenrörspackningen och det lär du varken känna eller höra...

Mvh
Johan B

Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Jag har följt den här tråden med spänning och hoppats att du skulle hitta felet.
Det är bara att gratulera. Verkligen bra att du inte gav upp och att du dessutom dokumenterat här vartefter.
Det är blir nog en värdefull tråd den dagen nån annan har samma problem och börjar söka.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hehe, jo glad att jag tog mig igenom besiktningen men fortfarande går ju min motor inte 100%
Hade ju dragit ca 1liter olja på 300mil
Tändstiften var svart/bruna när jag kollade sist
Några cylindrar & motor går rough enligt INPA & LMM värderna verkar lite höga

Och som Johan B påpekar, det var riktigt svårt att se läckage från grenrörspackningarna. Enda anledningen att jag såg det var pga att jag monterade tillbaka allt ute i mörkret, bilen stog på en ramp och vi satt under och jobbade med ficklampor. De ljusa avgaserna avslöjade sig själva när vi satt där under och funderade vart det kom ifrån.

Jag börjar nästan misstänka att tändningen är mysko på bilen.. Kanske att vanos är dålig eller kamaxelgivare ger tokig signal?
På min INPA så säger den att camshaft position [degrees] = 25 när bilen går på tomgång. Vet inte om detta är normalt eller för mycket? Länk
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Fick hem nya lambda sonder nu, ~1800totalt för 2st
Ska försöka hinna med att meka dit dem i morgon samt göra lite vinterprep med rostskydd och fylla på diverse vätskor. Tar nog med mig datorn så man kan se om det blir någon skillnad

/Janne
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Besiktning idag med liknande resultat som förra året till en början.

Kontroll värden:
CO 0,3 (0,5) HC 250 (100)
CO 2500 0,2 (0,3) Lambda 1,08 (0,97-1,03)

Påpekade för besiktningsmannen att värdena hade blivit bättre efter en varmkörning förra året så han åkte ut ett varv och vips så blev alla värden som följer:

Kontroll värden:
CO 0,0 (0,5) HC 008 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03)

Skönt att bilfan gick igenom men ganska surt då jag har bytt och gjort följande åtgärder under året utan någon förbättring:

Katalysatorn bytte jag ju iom förra besiktningen
Nya lambdasonder
Ny kam & vevaxelsensor
Reparation av vanos + timinginställning av avgassidan
Lindat grenrören med avgasbandage.

Mycket bortkastade pengar & tid på ett icke problem..
Alla som har problem med avgasvärden på besiktningen, be besiktningsmannen köra ett varv hårt!

Mvh Janne
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
nu undrar jag lite spontant sådär om du själv ser att HC värdet går ner när du kör hårt, med inpa eller vad du nu har inkopplat och kollar live värdena?
BaNaN85 tänkte höra om du hittat felet på din bil, har typ samma fel :)
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Dåliga avgasvärden?

Tydligen hade jag ju inget fel, det verkar ju bara vara att katalysatorn måste värmas upp ordentligt av besiktningsman så blir allt bra.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Besiktning igår, hade lite småfel så orkade inte bråka om avgasvärdena denna gång, provar på ombesiktningen.

Kontrollvärden:
CO 0,4 (0,5) HC 223 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Kan nämnas att de två främre tändspolarnas gummin är lite trasiga längst ner och vita på insidan. Tror inte det kan påverka något dock
Banan: Att de är trasig eller har sprickor kan definitivt ge tändningsmissar vilka i sin tur kan påverka avgasvärdena...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Dawwe - har du sprickor där har du nog hittat felet!

Mvh
Johan B

Tändspolarnas gummin är en reservdel, byt dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.