|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Tack för svaren grabbar @ Lurre1: Kan koppla upp datorn mot bilen i morrn och prova dra ur slangen = borde ge utslag på lambdorna annars är det antagligen fel på regulatorn. @ FAF: Slangen från BTR gick ner under insuget och in någonstans, ser inte exakt vart och mycket trångt. Känner att den sitter fast där under iaf @944_Driver: Kollade hela avgassystemet och hittade endast småläckor på slutburken, allt annat verkade tätt. Jo jag vet att rengöra lambdorna är en risk (if it aint broken, dont fix it), men dem uppförde sig som innan efter rengörningen. Om katalysatorn ser ok ut efter jag kollat den så är lambdorna & eventuellt BTR nästa spår. |
|
|
Update: Bilen har dött ett par gånger nu på tomgång, kollade felkoder och det var vevaxelgivaren som verkar orsaka dem. Kan vevaxelgivaren ha något med avgasvärden att göra? Sågade upp strax bakom katalysatorn och kikade in, den såg hel ut... Lite bilder från jobbet [IMG]Länk Inuti katalysatorn: [IMG]Länk Cellerna ser bra ut Andra delen av röret mot mellan dämparen: [IMG]Länk Vad är det som ligger och blänker i botten på röret? Kan det vara gammal platina som bränts bort från katten? (snillet speckulerar) Han inte prova mäta vad som hände med lambdorna om jag drog bort vakumslangen till BTR så får åter komma med detta. Tankade även bilen med 20l 98 + 10l e85.. funderar på att varmköra bilen som fan och sedan bege mig till bilprovningen för test och se om värderna ändras. Lite orelaterat men när värmeskölden ändå var nere slet jag lite i kardanen och såg att det rörde sig en del i stödlagret, här är en kort film från det. Länk: Länk [URL=Länk Ska det röra sig så där mycket normalt eller är lagret slut? /Janne |
|
|
Ja happ då blev det fel på länkarna, provar igen... Sågade upp strax bakom katalysatorn och kikade in, den såg hel ut... Lite bilder från jobbet Länk Inuti katalysatorn: Länk Cellerna ser bra ut Andra delen av röret mot mellan dämparen: Länk Vad är det som ligger och blänker i botten på röret? Kan det vara gammal platina som bränts bort från katten? (snillet speckulerar) |
|
| Kopplade ur Luftmassemätaren och åkte till jobbet idag. Märkte absolut ingen skillnad mot att ha den ikopplad. Bilen går bra även med LMM urkopplad | |
|
Jag hade även datorn uppkopplad mot bilen och kollade om lambda värderna ändrades då jag drog ur vakumslangen till bränsletryckregulatorn och det gjorde dem. Fuel Control Integrator gick från 15 & 10 ner till runt 2 & 0, så då kanske BTR är ok ändå. |
|
|
Hej, Till skillnad från dig, så hade jag ett lambdavärde på 1.02, så den var ju ganska mitt i prick. Min bil gick finfint, men luktade riktigt vidrigt. Det var tvekan.. jag hann byta gummibälg, olja+ filter (vilket ändå skulle göras), nya stift, engineflush, hela vevhusventilationen innan jag rev min 9 månader gamla kat. Jag tycker du ska testa BT katen för 699.- innan du river ner hela bilen. Dessutom, från dina bilder att döma, så kör du redan med någon eftermarknadskat från -05. Btw, så har jag en ny besiktningstid den 2:a november. Får se om BT´s kat håller än.. /Johan |
|
|
1.01 var mitt värde.. /J |
|
|
Johan, passade biltema katalysatorn för 699:- bolt on? Utvändig diameter på mina rör före/efter katten var 61-63mm Biltema katten för 699:- Länk har invändig diameter 51mm = 54mm utvändig? Har rengjort tomgångsmotorn idag och LMM igen och har fortfarande samma värden på INPA, LMM = ~13.5kg/h Engine load [mg/stroke] ~95 Cylindrar 2 & 3 visar höga värden i roughness, speciellt 3an som låg runt 600-1200. |
|
|
Vilka stift monterade du när du bytte dem? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BKR6EQUP NGK Spark plugs Mobil 1 0w-40 new life motorolja, ca 300mil sedan byte. 100mil på tändstiften |
|
|
Drog du dem med momentyckel - så inte några stift sitter lite löst...? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej det gjorde jag inte, drog dem fingertight och sedan +180º ska tydligen vara en bra fingervisning. Fick en momentnyckel i födelsedagspresent nu i helgen så det går ju lätt att kolla nu :) Vilket moment är det på tändstift 25nm? |
|
|
Om jag minns rätt är det 25Nm +-3Nm. Om du skall kolla momentet kan det vara läge att kontrollera hur stiften ser ut... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Katen passade bra vad jag förstår. Den lokala bilverkstan svetsade dit den för 1200.-. ...Vi har ju samma modell av bil. Plötsligt blev alla CO värden 0, och HC landande på 35 har jag för mig. Jag sätter mina 50cent på att du löser problemet med ny kat. /Johan |
|
|
For the record: jag har fortfarande det metalliska ljudet runt 4000 varv, även med nya katen. /Johan |
|
|
Tog ut mina tändstift idag och alla var svart/bruna, provade byta plats på tändhattarna från cyl 2&3 till 5&6 utan någon större skillnad. Jag måste ju ha något annat fel än bara en eventuellt dålig katalystor då mina tändstiften ser så ut? Mätte även resistansen på min luftmassemätare och fick det till följande: Pin 1 - 4 = 0.00ohm (hade inte milliohm på mätarn) Pin 2 - 1 = 18.2kohm Pin 2 - 4 = 18.2kohm Pin 3 - 1,2 & 4 = 5.56Mohm Har sökt efter datablad på Siemens 5wk9600 men hittar inget |
|
Lurre1 |
Länk |
Lurre1 |
Det här kanske kan vara till någon hjälp tittade snabbt på ditt inpa och sågt lite skumma värden på ena lambdan. |
|
Bläääh Skulle åka ner till Bildemo i Uppsala och fråga om man kunde få prov mäta en begagnad LMM och vad händer... Punktering! Ordet "hat" dyker upp i mitt huvud.. >_< |
|
|
Nån som kan mäta resistans på sin fungerande LMM modell 5wk9600? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.