|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ok! Hade först tänkt mig att köpa en relativt ny bil runt -10 med förhoppning att problemen var lösta då. Men har sen läst om flera som haft problem med de nyare också. Därför var min tanke att satsa på en äldre välvårdad bil som är 100.000 billigare. Blir lite lättare att acceptera lite ryckningar och tickande om det bara är ibland även om det så klart inte är roligt, men har man tur kanske man slipper det helt. BMW:S sexor är ju underbara att köra när de funkar och med väghållningen och komforten har jag svårt att tänka mig nåt annat märke. Audi verkar ju ha sina problem de med. Det som vore bra annars är ju om man kan få tag i en som inte gått så långt så man kan ta hjälp av maskinskadeförsäkringen, men frågan är om försäkringsbolagen går med på att ta smällen om det handlar om delar som är felaktiga och sen har konstruerats om och ersatts. |
|
| Det är jag rätt säker på att de gör. Såna haverier som inte skall inträffa alltså, oavsett anledning. | |
|
Helt ärligt pew, jag tror att du hänger upp dig aldeles för mycket på vad som kan gå fel! Som jag har sagt innan, e9x är bra bilar med jämförelsevis lite fel. Jag vet att du har läst om flera stycken som har alla möjliga fel, men har du pratat med alla 10000-tals ägare som inte har haft det? En och annan som tickar lite, förmodligen pga slarv med oljebyten, och en och annan som rycker till ibland när de ger gas efter att ha legat och crusat på låga varv, det går nog att bota om man byter till 98 okt istället för 95.. Hitta ett fint ex och slå till. Sen kan man ha otur med vilken bil som helst.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Jag har n53 motor i min f11 528i. Denna är helt ryckfri, aldrig haft några problem. Känner flera e61 ägare dom inte heller haft problem. De flesta bilar är nog problemfria. | |
|
Det är väl årsmodeller 2007-2009 som krånglat frekvent. Dock bör man veta att en ryckfri bil kan betyda att "lean burn" funktionen inte fungerar om NOX-givaren är trasig. Länk |
|
|
J-A, Jag satte nästan morgonkaffet i halsen.. :) Nu kommer han inte våga köpa en bil som känns för bra heller, om det kan tyda på ett annat fel.. Nej, sluta nu. Finns det bara hypokondriker här på forumet?? Sen förstår jag inte vad du menar med årsmodeller 2007-2009? De modellerna har väl inget gemensamt? Jag menar, n52 motorn sitter väl i 2005-2007 och n53 2008-2011? Du menar kanske att du har hört att n53 har lite mer problem än n52?? ------- Min bil suger inte... |
|
| N52 har varken magerdrift, direktinsprutning eller högtryckspump (däremot elektrisk vattenpump, avancerad oljepump och valvetronic, men valvetronic verkar ju fungera) så den borde ju vara lite mer som M50-M54, dvs failsafe. :) | |
|
N53:an kom mars 2007 i samband med faceliften på E6x-serien. Starten var problemfylld, minst sagt. Först på grund av fel i tillverkningen så att en hel batch från Siemens, vilket motsvarade all produktion mellan mars och en bit in i juni, fick bytas ut. Oftast gick bilarna i safemode/limp-mode och det blev naturligtvis stora skriverier om detta i Tyskland. När detta var löst kom så rapporter om ryckningar vid körning. Först bytte BMW bara ut spridare och pump, det är mycket möjligt att det skedde smärre justeringar också - kanske någon som vet? Först 2010 verkade man ha löst problemen med en delvis ny design av spridarna, en ny högtryckspump som "jobbar lite annorlunda" genom en ny mappning (dvs omprogrammerad mjukvara). Uppenbarligen var man från centralt håll nöjd med vad man såg och gick så ut med ett servicemeddelande att äldre bilar som inte blivit uppdaterade skulle få denna uppdatering. Så, har bara bilen servats av aukt verkstad skall det inte vara några problem mer. Självfallet kan saker och ting gå sönder, bilar misskötas eller servas dåligt m.m. men man måste nog vara hypokondrisk om man skall ängsla sig över just detta fenomen vid ev bilköp. ---- BMW CS #6212 |
|
|
N53 kom 2007 i 5-serien och 2008 i 3-serien. Mitt förtroende för BMW och N53 är begränsat efter 18 verkstadsbesök varav ca hälften för N53 fel. Allt inom 3500 mil. |
|
|
Synd att inte N52 finns i bilare med face-lift... Men hellre en motor som håller än en 07:a med en massa svindyra problem. Bmw vill ju aldrig ta något ansvar längre heller. |
|
|
Köp en 130 eller 125, då kan du få bilar fram tom 2012 med N52... men det är ju en mindre bil förstås... (Man kan ju göra som jag, ha en kombi i reserv :) /Jonas |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
N52 Är det 325 330 525 530 192/258hk till årsmodell 2007? |
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Oj fanns det så många olika. Hur vet jag vilken motor en speciell bil har? |
|
Klicka på varje motor, ex Länk . Jämför med Länk . --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.