AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.528

N52 verkar bättre än N53

Sida 1 av 2
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Verkar som att N52 är ganska ok då den inte har mera problem än vanligt med injektorer, tändspolar eller högtryckspump enligt vad jag konstarerar här och på andra forum.

Den är lite som m52/m54 motorn fast att den inte fryser i vv:n på vintern?

Någon som håller med?
Fe
27
Feel_the_effect
E61 535d LCI M-Sport -08
Nja, jag tyckte nog M54 var bättre(förutom problemet med VV) då N52 har problem med ett tickande/knackande ljud som ofta kan uppstå vid kortare körningar. Åker ca 10-15 min till och från jobb, och knackandet uppstår i princip varje dag. Och vi pratar knack som du i princip känner vibrationerna av inne i bilen när de är som värst... BMW löser det genom att varva motorn i X antal varv i ~5 minuter har jag för mig. Men det är bara en temporär lösning. Finns en hel del att läsa här på forumet och på andra BMW forum.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
N53 o N54 verkar inte gå att ha. Verkar vara motorproblem för alla. Verkar vara pump, tändspolar, injektorer som knappt fungerar när dom är nya. Vilket skämt alltså. Ingen goodwill heller hos bmw.

Knacket känner jag i min men det beror på att N52 har något högre komp än M54. Inget att bry sig om. Jag varvar ur min motor några gånger i veckan så den tickar inget alls kan jag lova.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm. N52 = Valvetronic. N53=Direktinsprutad med magerdrift men utan valvetronic?

Vad gäller driftsäkerhet verkar M54 smått fantastisk om man bara ser till att byta och tilläggsisolera vevhusventilationen och har tändspolar från Bosch.

"Tyvärr" är ju N53 fantastisk på papperet. Snål och stark. Har de inte kommit tillrätta med problem än??

Går det inte att hålla N53an okej genom att regelbundet varva ur lite för att hålla soten på avstånd?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Är själv lite nyfiken på N5x motorerna då jag funderar på att byta bil.
Båda motorerna har, om jag har förstått det hela rätt valvetronic. N52 motorn kom först i 6-serien (630) och tillverkades mellan 2004-2007. 2007.09 kom N53 med HPI: High Precision Injection. Båda maskinerna verkar lida av diverse problem, precis som det skrivits om ovan. Om jag läst och förstått rätt så har det skett en del uppgraderingar. Bla har bränslepumpen uppdaterats. Vet ngn om det har blivit bättre?
Vad skall man titta (motormässigt) på vid köp av en ex e90, 325 med N53 motorn? När skedde uppdateringarna?

Mvh Håkan
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
N52 är som sagt befriad från (HPI) dirktinsprutning vilket gör den till en vinnare.

J-
534
J-A
325i T -08
Håkan Hsson:
N53 mjukvaruuppdateringarna pågick under flera år. Hur länge vet jag inte. Fick den sista våren 2010. Viktigast är nog att kolla att motorn är ryckfri. Vissa bilar verkar inte ha gått att få ryckfria utan har i vissa fall köpts tillbaka.

Läs inläggen på forumet och provkör ordentligt. Köp lågmilare för säkerhet skull.

2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
J-A: Tack för tipset! Är det under segdragning från ca 1500 rpm som man märker av ryckningarna, eller uppträder de även på högre varvtal?
Om man bara tittar på "pappret" så vill jag just nu helst ha en 325:a med N53, då denna har 3 liters volym. Men, med tanke på hur bra min nuvarande M52tu fungerar så börjar man fundera på om det är värt att chansa på att få en sämre maskin i bilen.
Vet att det finns mkt att läsa om N5x men jag hoppas ändå att fler skriver i denna tråden och delar med sig av sin erfarenhet av valvetronic och HPI motorerna.

Mvh H
J-
534
J-A
325i T -08
Ryckningarna (är) var sporadiska vid låg last och lättare pådrag vid ca 1500 rpm.
Förut var det även upprepade ryckningar vid acceleration från låga varvtal vid kall motor. Fortfarande är bilen lite gungig vid stadskörning och pådrag/motorbroms på 2:an.

Köp en automat för en mer kultiverad drivlina. Du riskerar inte problem med huggande och vibrerande kopplingar. Mycket vanligt på 4-cyl diesel men jag har fortfarande problem trots två utbytta kopplingar och ett svänghjul.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
J-A: låter helt otroligt att du redan bytt 2 kopplingar på en 2008! Vilken kvalitet, måste vara sämst bland alla bilar.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ryckningarna uppstår i huvudsak vid två tillfällen:

1. Övergång mellan normaldrift och magerdrift. Sker inte vid ett speciellt varvtal utan har mer att göra med motors belastning att göra (och en handfull andra parametrar)
2. Körning i magerdrift och "långsamt närmande till normaldrift"; ex i starten av segdragningen innan motorn går tillbaka till normaldrift.

Med andra ord, kör snålt som xxx eller gasa på utan bara den - och motorn rycker inte. Dessutom verkar man kunna minska ryckningarna genom att gasa på ordentligt ett tag och se till att förbränningen är optimal. Jag kör lite mer aggressivt nu än tidigare och har minskat ryckningarna avsevärt. Men de finns där hela tiden lurande i kulisserna...suck.

När den går snålt så går den verkligen snålt. Fullastad bil, 5 pers, 19" fälgar och massa monterad utrustning i bilen som ytterligare tynger ned - och du kan ändå lätt komma under 0,8 på landsväg. Jag vet dieselbilar som har svårt att klara det (icke-BMW).

Högtryckspumpen gjordes om till MÅ10 och skall ha påverkat driftssäkerheten till det bättre, bland annat upplever jag ryckningarna som klart "snällare" i min 10:a gentemot den 07:a jag hade tidigare.

----
BMW CS #6212
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Undrar om jag ska köpa en lott? Jag har inga av de ryckningar som ni beskriver.

(Har automat)

-------
//Lövet
J-
534
J-A
325i T -08
Min bil är till 99,9 % ryckbefriad. Däremot kan förbrukningen variera periodvis. Under 4 månader steg förbruknignen 10 % för att åter sjunka tillbaka.

Hur var om ryckningar uppträder verkar skilja åt mellan bilarna. De är individer som vi människor.

Och som sagt många BMW har usla kopplingar så de som valde automat tog vinstlotten. Automat dämpar säkert lite av ryckningar också.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Hellre byta koppling än momentomvandlare på lådan. Många E61 har det dyra felet inbyggt från början.

Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
14000 mil, inga ryck, manuell.
God kväll.

Några sekunder in kommer ett slirande/vinande ljud.
Någon som vet vad det kan vara?

Länk
Ingen som vet?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Högtryckspump som jobbar med 2000 bar låter ansträngt.

----
BMW CS #6212
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har precis varit och provkört en 325 xi -06 som jag blev riktigt sugen på. Gick otroligt jämnt och fint och inga knackningar. Drygt 10' mil.
Blir ju lite orolig för allt man läser om ryck , knackningar mm i både N52 och N53, men vill gärna ha en bmw bensin-sexa och det är ju inte så mycket val då.
Har nästan bestämt mig för N52 nu, men det vore intressant att höra nåt från de som kört långt och inte haft några problem med sina motorer både N52 och N53?

På denna bil kändes dock en liten tvekan när man körde iväg från stillastående vid nåt tillfälle. Vet inte om det var en fördröjning på automatlådan eller om det har med motorn att göra?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag har bara 5.000 mil med min N53:a (-mod 10), men den går utmärkt. 06:or har inte den typen av motorn och dessutom den "gamla" typen av automatlåda som kräver lite tålamod. Först -07 påkom direktinsprutning och en ny typ av automatlåda.

När det gäller n53:an har jag kört 5.000 mil nu och det går alldeles utmärkt, men så har jag också en -10:a som har den senaste versionen av både mjuk- och hårdvara.

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Suck.... ursäkta för upprepningarna i ovanstående inlägg. :(

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.