AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.845

Bmw e39 m5 oljeplugg läcker

Sida 1 av 2
Hej!

Skulle byta olja och filter på bilen häromdagen och allt gick som det skulle. dock märkte jag idag att det hade blivit en pöl under bilen med olja.

Tänkte faktiskt byta bricka när jag byte olja men brickan satt vid skalen och har en mindre diameter är gängan. tog iallafall beslutet att klippa bort brickan och trä på en kopparbricka.

Nu är problemet att det fortfarande läcker.? Är tanken att man ska byta pluggen varje gång man byter olja????

Har aldrig tidigare varit med om att oljepluggen läcker med en ny kopparbricka. Men då har jag ju aldrig heller meckat med en bmw m5.

Det dumma är att bilen står i garaget och droppar olja. Är ju 6,5 liter ny olja som droppar ut.

Är det någon som vet en butik eller verkstad i jönköpingsområdet som skulle kunna ha en passande plugg på en lördag eller söndag?

bo
116
bosabengt
540 Touring -00
På en lördag kan du ju ha tur om rinaldo kan vara där.

Annars tar du ju bara gängtejp. hur svårt kan det vara? =OP. (tillfällig lösning)
Vet inte hur varmt det blir vid tråget. Kanske ska köpa bättre tejp än biltemas. vet inte riktigt.
Men det är väldigt mysko att det överhuvudtaget läcker om du dragit åt ordentligt.
Okej, Vad är tanken med en oljeplugg som man inte kan byta bricka på?

Det var väll 3 eller 4 spår i brickan.

Vem är rinaldo, Vart jobbar han?
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Rinaldos bilservice.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Har du glödgat kopparbrickan?
Troligen inte va? Det verkar vara bortglömt nu för tiden att man måste glödga kopparbrickor och slänga ner dom i kallvatten för att dom ska bli mjuka och täta ordentligt.
Lurre1
Gängtejp funkar om inte pluggen är sprucken,är gjorda så att de
ska gå av om man drar för hårt.
Annars är det m12x1.5 Länk
De gängorna är samma på de flesta bmw,men är osäker om de passar
din bil.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är ingen udda lösning på S52-motorn, är en helt vanlig skruvplugg och kopparbricka (A12XA17-CU) som på alla andra motorer
Länk

Jag gissar på att vid senaste oljebytet satte man dit en kopparbricka av lite mindre diameter på skruvpluggen (om man skruvar på brickan så kan man få på en bricka som har något mindre diameter än vad skruven har).

Peter_55 : Men nya kopparbrickar ska man ju rimligtvis inte behöva glödga? Det är ju när man har komprimerat brickan en gång som glödgning är nödvändig.
Är du säker på att du inte har en spricka i tråget vid pluggen? Normalt så tätar en plugg utan kopparbrickan med, utan att vara åtdragen... De brukar gå "trögare" en bit för att dels täta bra men även att förhindra att de gängar ur sig, pluggen brukar ha en lite större diameter i detta område alternativt lätt "stukade" gängor från fabrik...
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Man kunde tycka att en glödgad bricka borde fortsätta vara mjuk när den bara ligger i ett lager, men min erfarenhet är att dom hårdnar med tiden. Vi använder mycket kopparbrickor på jobbet (tryck & pys) och en bricka direkt från förrådet får man nästan alltid glödga för att den ska täta ordentligt.
Sen vet man ju inte om bricka du köper i järnhandeln eller var du nu handlar, om den överhuvudtaget är mjukgjord någonsin efter tillverkningen.

Ta två nya brickor och glödga den ena och jämför sen. Jag kan garantera att det kommer att vara stor skillnad på dom.
biltema har ju pluggar
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Pluggarna är öila billigapå BMW och då får man en som går av vid rätt moment.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"Pluggarna är öila billigapå BMW och då får man en som går av vid rätt moment."

Inte bra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag tror att Marin849 försökte tala om, är att BMW:s oljepluggar är ihåliga och har en försvagning strax innan själva gängorna börjar.
Detta för att själva pluggen skall gå av innan man rensar gängorna i tråget - dvs. låta den billigaste delen ge sig innan det blir dyrt...

Jag gissar på att någon har dragit pluggen för hårt och att den därmed fått en spricka, som i sin tur leder till läckaget.,
Jag har själv dragit sönder en oljeplugg på E46:an när jag var lite för entusiastisk med spärrnyckeln så jag vet att det inte behövs så överdrivet mycket våld för att lyckas med detta!

En ny plugg kostar inte många kronor hos BMW och om man är lite flink går det att samla upp den fräscha oljan från motorn.

Pluggen skall normalt sett inte behöva bytas vid varje oljebyte, men däremot skall brickan bytas.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
Surfplatteskit.. Sorry!
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag vet att man ska glödga en kopparpackning men har trots det aldrig gjort det. De tätar ändå.

Jag misstänker också att pluggen är skadad. Den tål inte mycket innan den knakar och spricker.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Bengt: Ja visst kan en kopparbricka täta ändå, men om den inte gör det så är det ju gratis att prova att glödga den. Du blir förvånad över hur mjuk den blir, nästan som ost.
ma
7.450
marin849
SKA man glödga nya oanvända kopparpackningar? I så fall misstänker jag att 99,9999% av alla packningar i personbilar monteras fel både privat och på verkstäder men de är täta ändå. :)
Erat råd är att köpa en ny plugg samt bricka?

oljeplugg 25nm?

Hjulbultarna nm?

Ska jag ta bort den nya brickan på den nya oljepluggen och värma upp den och sedan snabbt kyla av den i kallvatten? glödja? varför ska man kyla av den i kallvatten? räcker det inte att bara värma brickan?

Den nya oljan som jag tappade ut kan jag hälla tillbaka den eller inte. måste man typ filtrera den först? isåfall med vad? kan tänka mig att det kan ligga gamalt skit i oljetråget som hängde med när jag tratade ut oljan.
ma
7.450
marin849
Kaffefilter?
Byt oljefiltret också.
Som sagt, det finns ingen verkstad som glödgar packningarna, det funkar ändå. Vad so är rätt eller fel vet jag inte.
Man bör nog besitta ett enormt tålamod om man ska hälla TWS 10-60 genom ett kaffefilter:)
ma
7.450
marin849
Inte då, värm till 100C på spisen först.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.