AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.322

Väldigt hög fram efter stötdämparbyte e39 touring

Sida 1 av 2
Bytte för några dagar sedan båda stötdämpare fram på en e39 525 touring 02. 16 000 mil. Nu ser ut som nosen på bilen pekar rakt upp och gluggen mellan skärm och däckkant är mer än dubbelt så högt som därbak. Måste man byta alla fyra dämpare samtidigt för att få en jämn nivå på bilen?

Nu är det nästintill pinsamt att köra!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Endera fick du inte ner fjäderbenet helt i spindeln. På vissa dämpare sitter en liten plåtstrimla som ska ner i klämförbandets slits för att benet ska hamna i rätt läge. Kolla så att inte den hamnat bredvid.
Sedan gäller det att fjädern hamnar rätt i tallriken på benet. Ser lite ut som att avslutet ska ligga mitt för ett "trappsteg" i tallriken, men så är det inte. Om fjädrarna fortfarande är desamma ska det inte skilja märkbart i höjd.
Tack för svar. Det här misstänkte jag också. Det var en verkstad som monterade dämparna så det får väl bli till att reklamera jobbet. Är det någon som har fler invändningar så fortsätt gärna kommentera...
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Vad gör man om stötdämparna inte har någon plåtstrimma som indikation på rätt höjd? Hur ska man avgöra då på vilken nivå dem ska sitta?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Finns alltid ett anslag som gör att de går att skjuta i botten. Den lilla strimlan (På Monroe-dämpare i mitt fall) ska stickas ner i slitsen i spindelns klämförband för att benet ska sitta rätt rotationsmässigt. Om inte benen roteras in rätt vid montage bottnar strimlan mot kanten på spindeln och bilen blir va 15-20mm högre. Andra dämpare som orginal Sachs har bara ett streck (klisterlapp eller färg) som ska linjera med slitsen. De kan alltså bottna helt även om man roterar fjäderbenet lite fel.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

jag har samma fenomen på min bil. Tyckte att den blev ca 15-20mm högre än den var innan bytet av stötdämpare. Jag fick monterat Sachs originaldämpare på min och jag frågade om just detta, men fick till svar att allt var som det skulle. Min fråga är: Fjäderbenstallriken på dämparen är fast, och går inte att rotera. Om fjädern ligger riktigt med båda ändarna mot "trappstegen" borde då inte fjäderbenet vara rätt monterat?

Mvh H
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Precis som Anders -72 beskrev ovan; Det som reglerar bilens höjd är fjädrarna, vilka ska bära hela vikten. Är de ur position så ser det konstigt ut.

Om stötdämparen höjer bilen så är det något som inte är rätt. Stötdämparens _enda_ funktion är att agera trögt så bilen inte hoppar omkring.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Trådänden på fjädern ska inte ligga i trappsteget i tallriken, det var just det jag gjorde fel på när jag bytte på första sidan. Sen tittade jag på den sidan jag inte demonterat och såg att det bara är ett trappsteg på gummit som ska ligga i tallrikens trappsteg. Tallriken och fjädern är ju inte cirkulära och lägger man trådänden i det pressade trappsteget harmonierar inte fjäderns ytterkontur med tallrikens dito.

Markeringen på benet som ska linjera med spindeln slits gör att fjädertallriken hamnar rätt i rotationsaxeln emot spindeln. Det är också ett ställe det kan bli fel på, men det påverkar inte höjden dock.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Påverkar inte höjden om inte stötdämparen har den lilla plåtremsan som ska ner i slitsen vill säga.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jag har nya FK-automotive dämpare som skall monteras i fram och dem har ingen markering varken på höjden eller hur dem ska sitta i linje mot spindeln.
Dem gamla Monroe dämparna som sitter på har som sagt plåtremsan som visar exakt vilken höjd och läge dom ska sitta på.
Så hur gör ska jag avgöra vilket position som är rätt när det inte finns någon vägvisare?
Någon som vet om man kan ändra höjden (justera ned dämparna i spåret) i efterhand utan att plocka ned alltsammans igen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Inga problem. Lyft bilen o ta bort hjulen. Sätt emot en garagedomkraft mot nedre spindelleden och lossa klämförbandets två bultar. Vrid rätt benet och lyft upp spindeln med domkraften tills benet bottnar ordentligt. Dra de två bultarna med 110 Nm. Klart!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
BaNaN85: Tror att den åtminstone bottnar mot något anslag i höjdled ändå. Annars skulle man ju kunna överföra läget från de gamla dämparna genom att trä över ett rör som passar ganska tight utanpå fjäderbenet och skjuta det mot Monroedämparens plåtanslag och även kapa ett spår för den lilla flärpen. Sedan punktar man dit nåt stag mot en känd referens på fjädertallriken.
Då kan man trä av röret, trä på det på den nya dämparen, rikta staget mot tallrikens referens och rita med tush-penna längs rörets kant och i slitsen. Men det är ju surt att man ska behöva göra så...
fr
45
freo
525dA -10
Min blev också högre efter stötdämparbyte. Jag tror det beror på att nya gasdämpare har ett tryck som vill hålla den utfjädrad. Provade att trycka ihop dom innan monteringen och det känns som att dämparen är fjäderbelastad men jag antar att det är gastryck.
Jag har nu varit ute och mätt. Det är 12 cm från skärmkant till däck 16". Har freo lika mycket avstånd?

Bakhjulen har ungerfär 5 cm mellan skärmkant och däck.
fr
45
freo
525dA -10
Jag har 7,5 cm fram och 4,5 cm bak från skärmkant till däck med 215/55 16". Låter nästan som det är felmonterat om du har 12 cm avstånd. min blev nog ca 2 cm högre efter bytet.
Det är en STHLM OPEN EDITION och nu misstänker jag att det är ett M-sportchassi vilket försäljaren av dämparna inte kände till trots att jag uppgav reg.nummer. De dämpare som jag har är förmodligen till det vanliga chassit, därav höjningen.
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Lyfter tråden och frågar om någon som haft ovan problem också har haft problem med klonk eller annat glapp innan höjden justerats ner?
Sa
11
SabahudinS
520d touring-12 skräp
520i E39 -00
Bytte stötdämpare samt fjädrar fram, nu är bilen 10 cm högre och allt är korrekt när det gäller reservdelar enligt vin/ chassinummer??vad gör man , börjar bli tokig
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så blev det för mig med när jag bytte fjädrar och dämpare på E39:an (Sachs-dämpare och Spidan-fjädrar - båda OEM-leverantörer).

Den sjönk lite efter ett tag men kändes ändå högre än innan bytet - kan iofs berott på att de gamla fjädrarna och dämparna satt sig med tiden och var för låga...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, 10 cm låter oerhört mycket. Har fjäderbenet verkligen bottnat ordentligt i spindeln? Är fjäderbenet rätt vridet enligt instruktionen?

Tittar man in ska den ligga bara någon centimeter över muttern som håller länkarmen.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.