|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 135 ifrån 08 med drygt 2 300 mil på mätaren. Igår upptäckte jag att ena sätet fram var helt "buligt" längst på bakre delen av sätet samt nedre delen av ryggen. Som att fjädrar lossnat. Det rör sig om halvlädersäten. Har någon annan liknande problem? Vad kan man göra åt det? | |
|
Agathorn: Har liknande problem med min bil att tyget mellan sits och sidostödet på sitsdelen är vågigt. Reklamerade detta till BMW som för övrigt är bilvärldens sämsta företag gällande kundvård, dom svarade att det där är inget så blir det ibland det går bort med tiden... Tittade då runt bland nya E90 med sportstolar i tyg, av 10 bilar hade en bil liknande problem. Nu är bilen 2 år och 6 månader och det har inte gett med sig det minsta. Lårstödet börjar nu noppas efter 4000 mil. Kass kvalitet skulle jag vilja påstå. Hade samma problem på 325:an där det blev noppigt efter 600 mil. |
|
| I vår bil sticker det verkligen fram någonting, alltså inte "bara" att tyget är vågigt. Man får väl hoppas att BMW kan ta det som goodwill. | |
|
Jag var hos BMW i Karlskrona igår angående sätet och jag märkte direkt deras av deras taskiga attityd. Han kände på sätet och kände ju såklart det som sticker upp i sätet. Men hans reaktion var rätt snabbt: :"nja jag är inte ens säker på om det är något fel". Jag: "Men det kan ju inte sticka upp en stor plastbit eller vad det nu är ifrån sätet. Det gör det ju inte i förarstolen t.ex.". Han: "Ja det kanske ska vara så i passagerarstolen". Sedan gick han in i hallen för att känna på andra säten i andra BMW:s. Han hittade en annan 1-serie och kände där. Han: "Ah här ser du, här är det också en sådan bit". Jag kände i sätet han syftade på och då var det något pyttelitet längst in i skarven mellan sätet och ryggstödet, ingenting som alls stör eller syns. Men i hans ögon var det alltså "samma sak". Jag sa att jag vill att dom fixar detta på goodwill då jag anser att det inte ska sticka upp saker ut ett säte som använts i 2 400 mil och hela bilen är i toppskick även om den är 3 år gammal nu. Men han avfärdade direkt och i en otrevlig ton att "det kan du glömma". Sätet har också lite andra oregelbundigheter dels på sitsen men även långt ner på ryggstödet så något står väldigt fel till. Frågan är hur man ska bekosta detta då. Jag har en Svensk Bilgaranti euro+ garanti som jag funderar på att åberopa, ifall dom täcker en sådan här sak. Fråga är bara om man vill att dom river upp hela sätet. Plastbiten stör inte sååå mycket egentligen men visst känner man det om man sitter allra längst bak i stolen. Jag vill bara undvika att dom river upp sätet och "lappar ihop" det halvdant sedan. Jag har ingen aning hur lätt eller svårt det är att riva av halvläderklädseln och få ihop det igen sedan. Väldigt dålig stil av BMW hur som haver! Otrevlig ton hade han också. |
|
| Ni andra med 1-serie bilar får jättegärna ut och känna på sätet på passagerarsidan (om det nu spelar någon roll) om ni känner någon stor plastbit som sticker upp långt in på sitsen. Sätet är rätt knöligt också om man känner med handen, det är inte sätet på förarsidan. | |
| Agathorn - Jag var ut och kände på mitt passagerar säte och längst in lite förskjutet in mot mitten så känner man en "plast mojäng" eller vad det nu är, dock sticker den inte upp något så inget syns utan endast om man trycker ner. Inget som jag har stört mig på iaf. | |
|
Tackar Corzair. Ja jag kan väl inte säga att man ser vår plastbit så mycket heller om man inte vet att man ska titta där. Men den känns väldigt mycket bara när man drar handen över. Man behöver alltså absolut inte "trycka ner" sitsen för att känna den. Sätet i övrigt på den stolen är också rätt knöligt vilket förarsitsen inte är. Aja det får väl vara. BMW vill inte fixa det och Svensk Bilgaranti Euro+ som "täcker allt" som säljaren sa täcker inte detta. Man får väl ha det så. |
|
|
Är det inte fästet för barnstolen ni känner då, isofix? |
|
|
Ingen aning, jag vet inte hur isofix fungerar eller "ser ut" så att säga. Men ja, jag tror det har varit en barnstol fram eftersom det är lite intryckt på panelen framför passagerarstolen, precis som en barnstol suttit där. Humm då borde ju airbagen vara ur funktion där också?! inte bra! |
|
|
Isofix ser ut som en bygel bara, ett upponervänt U så att säga. Syns först när man pressar ner tyget. |
|
| Fast airbagen slår du ju på och av med nyckeln. | |
|
Detta känns som en plastklogg, rektangulär typ. Ska jag dra bort tyget ifrån stolen för att se det då? Jag ska se om jag kan göra det utan att sabba stolen. Hur slår jag på/av airbagen med nyckeln? (Jag kan iofs kolla detta i handboken till bilen hemma senare idag!) |
|
| Det lyser en varningslampa intill främre taklampan som indikerar om airbagen är avstängd med hjälp av nyckeln. | |
|
Okej tackar jag ska kolla upp det. Vi har ju isofix i baksätet, det ser man rätt tydligt. Dom borde väl se liknande ut i framsätet? Har svårt att se att man ska pilla upp sätesklädseln för att komma åt det. Känns ju inte så praktiskt :) |
|
|
Så här ser det ut: Länk Det är ingenting som jag kan trycka in eller som jag känner att jag på något lättare sätt kan komma åt heller. |
|
| Ja, det där är ju inte isofix, det där borde du få åtgärdat. | |
|
BMW verkar inte vilja (eller snarare han jag pratade med i alla fall). Svensk Bilgaranti Euro+ hjälper mig föga Försäljaren jag köpte den av verkar inte heller vilja då jag påpekade problemet |
|
| Jag har skickat en förfrågan till Toppskick bil Ingarö nu om att få problemet åtgärdat på hans garanti så att säga. Ska se vad han svarar mig. | |
|
Nej jag fick svaret att han inte täcker det utan hänvisar till Svensk Bilgaranti som jag fick "på köpet" av honom. Han jämför felet med stolen med en karosskada och det täcker han inte. Jag tycker det känns mycket märkligt att alla tycker det är "helt ok" med stora saker som sticker upp ur ett nästan nytt säte i en premium bil. Något som är helt uppenbart att jag inte har framställt på något sätt. |
|
|
Uuurk... Tråkigt att höra! Läser jag rätt? Gäller det inte ingående garanti!? (sätens tyg) .. Så märkligt. Bilsäljaren sa till mig: Det täcker allt. ALLT?? uhmm. (utom stenskott och repor) |
|
|
Det borde finnas på nåt sätt ju; Argumentation är att det ÄR felfabricerat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.