|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Ifrågasatte m-paket (bl a på detta forum) innan jag la min order. Visade sig att prisskillnaden blev marginell då det var flera saker i paketet som jag ändå ville ha. Var också helt såld på både 19' m-fälgar + carbonsvart. Nu mycket nöjd att jag tog m-paketet. Tycker den ser bra mycket bättre ut än utan, tveklöst. Om det är något jag är missnöjd med exteriört så är det att BMW är lite snikna att inte sätta "dubbelpipor" förrän man kommer upp till 535. Är mycket i Tyskland (t ex just nu) och ser många som min (m-paket, carbon och utan märkning), men det känns som de flesta är 535/550 då de har dessa dubbla pipor... I-landsproblem... | |
| jo jag vet vad BMW kostar i USA samt vad gemene man har för köpkraft när det gäller bilar jämfört med i Sverige. Det belyser ju än mer det jag säger om knepigheten att på ett internetforum söka stöd för sina bilspecar när även prisbilden är så olika. Fråga då gärna en norrman vad deras starka köpkraft räcker till i bilväg. | |
|
Freude: Jag jobbar i Danmark - tell me about it... ---- BMW CS #6212 |
|
| jotack danmark har goa bilpriser oxå... | |
|
528i var den modell som sålde bäst bland E60-varianterna i USA. Hittar inte källan nu, men har för mig att jag läste i någon provkörningsrapport att BMW USA sagt till journalisterna att de även räknar med att 528i kommer att vara den mest sålda F10-varianten. Priserna i Danmark är inte roliga, men Singapore är ännu värre: Länk |
|
| I usa har de väl bara 528, 535 och 550 i bensinsedan att välja på ( även fyrhjulsdrift) Vill man ha fler än fyra dörrar till femman är man hänvisad till GT:n. ( undrar om 528 med fyra burkar fortfarande kommer sälja bäst i USA?) | |
|
De ersätter väl 528i med 530i over there. I övrigt tycker jag att F1X är stilig utan m-sport men att den tenderar att kännas lite feg och "medelålders konservativ". Ska den ha lite attityd krävs m-sport. Och "dubbelpipor" bak, såklart....:-) Mvh Arese |
|
| Passar mig perfekt, medelålders och har inget behov av att verka yngre och köper bil för att njuta, och inte visa attityd( kanske inte fullt så konservativ då...) Skulle jag däremot vilja ha en 535 eller större så skulle ett m-paket säkert kännas som en mer naturlig option för att understryka bilens prestanda. Men jag är väl för präglad av att jag vuxit upp med att feta puckar och plastkit = 2002 turbo eller 3,0 csl. Såg på US hemsida att de tydligen fortsätter med 528... med 4 burkar. | |
| Du saknar en väsentlig funktion i min mening, aut bakluckeöppning. Underskattat tillval som underlättar att både öppna och stänga, och inte minst att slippa skita ner sig på den relativt ofta smutsiga kombiluckan. Rätt skönt att ha matkassar i handen och öppna luckan på vägen till bilen utan att behöva ställa ner kassarna dessutom. | |
| Glömde ett annat tillval som jag inte kommer vara utan i framtiden, rattvärme. Fantastiskt skönt att få ratten lite ljummen, använder den i princip hela året utom några få sommarmånader faktiskt.. | |
|
Har en av landets första 530dXdrive, fick den v 13. Har kört nästan 2000mil och är helnöjd även om det finns en del skönhetsfläckar Sophistogrå Sportstolar Drag Svankstöd Halvläder Bluetooth 18" 328 Bambuinteriör etc. Har tidigare kört flera Audi, senast A6 3,0Tdi och kan konstatera att finishen på BMW:n är betydlig sämre. Det som sticker ut negativt är alla "mjuka" delar, stolsömmarna ser inte raka ut, fult rynkigt i lårstödsskarven, rollon ser halvskrynklig ut etc. 530 har råare gång än Audis V6:a men är mer responsiv vid gaspådarg o låter mindre ansträngd på höga varv. Bränsleförbrukningen är nästa 1del lägre än på min A6:a. Tycker X-drive är klart prisvärt och man får faktiskt 13 hästar mer på köpet. Övervägde en 535 men jag får 306hk o 650NM med KCR-box om effekten inte skulle räcka. Tycker oxå att Navi är en överprisad produkt som ger dig gårdagens teknik. Hur ofat behöver man navigator? Använder nästan bara den utomlnads och då har jag hyrbil... |
|
|
Gofrallan, Kan bara hålla med om att stolarna i Audin har bättre finish, men annars så gillar jag den lite bättre styrningen och körkänslan i BMW. Skulle kunna tänka mig en 535d xdrive. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
535d= Najs! Komforten är mkt bättre i BMW:n (Audi Sportpaket GRRRR) o jag uppskattar verkligen den ställbara fjädringen. Kör alltid i "sport"-läget på längre motorvägspassager, det blir klart stadigare. Steptronicen är helt överlägsen Audis omoderna slirlåda Det skulle vara testa en chippad 530D mot en 535D, undrar hur nära man kommer. KCR tar bara 5000kr för boxen... En annan fråga till forumet; Hur resonerar ni runt RFT-vinterdäck? Jag mailade Linus P på Teknikens Värld och han avrådde bestämt från RFT. Beställde vanliga Hakka7 på 236-fälg. Köper minikompressor o punkasprej istället... |
|
|
Gofrallan varför avrådde Linus på Teknikens värld RFT? Visst det vi sedan tidigare vet gällande högre vikt och pris samt stötighet är negativa punkter men på vilket sätt påverkar detta vinteregenskaperna? PS: Jag åker själv vintertid på Nokian R Rft 225/55-17. |
|
|
Kenta. Så här skrev Linus: "Utan tvekan så ska du satsa på ett konventionellt Hakka 7. Förvisso blir Run Flat, rft eller kort och gott de punkteringsfria däcken bättre allt eftersom de utvecklas, men de kommer inte att bli lika bra som "det vanliga däcket". Som du säger så har rft-däcken hårdare skuldror vilket ger sämre komfort och sämre riktningsstabilitet. Vad som ibland glöms bort är att rft-tekniken framförallt togs fram för trafikmiljöer där det blir rent livsfarligt att stanna för att åtgärda en punktering. Tyska Autobahn är ett exempel, där en stillastående bil i vägrenen lever riktigt farligt på grund av trafikbilden. Eller så kan vi nämna trafiklederna runt Los Angeles i USA där rån- och våldsbrottsrisken gör att ingen vill stanna vid sidan av vägen. Men i Sverige? Om du verkligen har behovet av ett Run Flat-däck, det vill säga att du trafikerar vägar som konstant ger dig punkteringar, så är det naturligtvis ett däck för dig. Men hur många har det så i Sverige i dag? Betydligt färre än vad det säljs Run Flat-däck skulle jag vilja säga. Så kör med konventionella däck på din BMW." Paradoxen är att jag betalade tusen spänn extra för att slippa RFT... Kör oxå 225/55-17 på vintern Jag kör har 3000mil/år till o från jobbet och de två sista vintrarna har jag förstått att uppskatta 4WD o riktigt bra däck. 4wd handlar inte om att komma igång, det är stabilitet i kurvor o genom snösträngar som gör skillnaden |
|
|
Gofrallan: Roligt med input fr en 530d xDrive-ägare. Jag har ägt ett par Audi och någon BMW. Kan inte alls hålla med om att finishen skulle vara sämre hos BMW än Audi. Vad Audi är duktiga på är upplevd kvalitet...men den verkliga kvaliteten är sämre hos både Audi men framförallt hos koncernsyskonet VW jämfört med BMW. Sedan kan jag inte heller hålla med om att 530d skulle ha råare motorgång än A6 3.0 TDi. Men det är min personliga uppfattning efter flera provkörningar av båda modellerna. Intressant diskussion om RFT däck. Jag har inte beställt några vinterdäck än men synpunkten fr TV var värdefull för min del. |
|
Verdi |
Jag skulle inte sätta dit en KCR-box. Förstår faktiskt inte att folk köper en bil för vadå, 700 tusen?. Och sen letar man billigast möjliga fultrim... Satsa på en riktig mappning istället. |
|
Bröder, Skall naturligtvis inte vara BMW-kritisk i detta forum:-) hustruns har kört BMW i 15 år o jag har rivit av 25000 mil i tre Audi sen 2005. Audi har inte varit helt probelmfria men de har varit fantastiska ur finishsynpunkt. Våra BMW:s, särskilt E46 har uppvisat påfallande många (konstruktions?)fel. Kvaliteten stå inte i proportion med prislappen men jag köper ju ändå en sån här bil. Mercorna har ju rostat värre än Opel under många år så proportionerna mellan verklig kvalitet o pris saknas. Är man inte petrolhead köper man en Toyota eller tar bussen:-) jag tar BMW:n |
|
|
Gofrallan, du har all rätt att vara kritisk även mot BMW :-D Jag har tydligen haft mer tur och otur med mina BMW resp Audi... Audi har gjort en fantastisk klassresa sedan hinkarna på 70-talet :-) Och jag är som du märker inte övertygad om att de nått ända fram vad det gäller kvalitet. Sen kan de spotta fram nya bilar, för det gör de! Väntar med spänning på min bil, återkommer med mina erfarenheter då! //Jens |
|
|
Jens, Såg att du gjort många bra val men kanske det bästa är komforstolarna. De fanns i delo ilen jag körde 20mil i o var fantastiska. det enda val jag ångarde att jag inte tog! Sportstolarna som jag har är bra men sittdynan är väldigt smal i bakkant och det är nästa som om man får stas i baken. Man skall verkligen känna efter om man gillar sportstolarna och bör inte välja dem om man är "bredarslad". Jag drar 33/33 i jeans, är 185cm o väger 80 kg men ändå är jag ett gränsfall.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.