|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har beställt 530d XDrive Touring och vill gärna ha synpunkter på val av utrustning. Bilen går snart i produktion. Något väsentligt jag missat? Funderar på Nappaläder i st för Dakota alt Merino. Tycker dock att Individualläder Merino drar iväg för mycket i pris (bilen blir dyr nog...). Har inget till övers för M-paket, smällfeta däck med 20"-fälgar e d :-) Vald spec./utrustning: Safirsvart met LCCX Läderklädsel Dakota, inredning Oyster/Black ZRS Komfortpaket 3AT Takreling aluminium 4NB Klimataut med 4-zonreglering 2K2 LM Fälg V-eker 328 18" 2TB Aut sportväxellåda m Steptronic 3AC Dragkrok infällbar 3AG Backkamera 402 Panorama Glastaklucka 430 Aut avbländbara inner och ytterspeglar 431 Aut avbländbar innerbackspegel 456 Komfortstolar fram, el.inställbar 488 Svankstöd 496 Stolsvärme bak 4BN Interiörlist Ädelträ Ask 4UR Ambient light 524 Adaptiva kurvljus 536 Kupévärmare med fjärrkontroll 575 Extra 12-voltsuttag 5AL Active Protection 5DL Surround View 609 Navigation Professional 610 Head-Up Display 614 Internet 615 BMW Online Information 677 HiFi System Professional DSP 6FL USB-Anslutning 6NF Anslutning för iPhone 6NR BMW Apps 6S4 Svensk språkversion 6UH Traffic Information 6WA Instrumentkluster med utökat innehåll (Black panel) 710 M Lädersportratt 761 Individual Tonade Rutor 8TH Speed Limit Information //Jens | |
|
du verkar ha kryssat för nästan allt, så svårt att kommentera när du inte gillar M-sport och snygga fälgar. /Anders |
|
|
Anders, Med känsla. Ja smaken är ju som baken. Vilka fälgar som är snygga går ju att diskutera...Det jag kan tänka mig är att gå upp till 19" fälgar, och ev lägga till för ställbara dämpare (DDC). Har sett i andra trådar att du har haft både 530d och 535d. Har du någon erfarenhet av DDC jmf med standardfjädringen också? Tacksam för synpunkter i så fall. Har du även erfarenhet av de olika läderklädslarna? //Jens |
|
|
Jens, DDC'n gör underverk på motorvägen - en klart komforthöjande åtgärd! om det är värt pengarna måste ju alla var och en ta ställning till... :o) Hade jag specat en F11 hade den liknat din, faktiskt - förutom färgen (hade valt Imperialblå) - och det faktum att jag hade valt bort backkameran. Tror inte den överlever våra saltdränkta vintrar och dessutom har man en bra överblick via iDriven när man backar i alla fall. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Surround View måste kombineras med backkamera. Har testat liknande utrustning på VW Touareg och kan tänka mig att även Surround View är användbart i en mängd olika situationer när sidosikten är begränsad (utåtriktade kameror framför de främre hjulhusen) och vid parkering (nedåtriktade kameror under ytterspeglarna). Har också funderat kring hur länge kamerorna (5st) klarar alla påfrestningar de utsätts för. Man får helt enkelt anta att BMW testat utrustningen och vägsalt är inte något okänt för tyskar. En klar nackdel är dock att det samlas vatten/smuts på linserna och tillfälligt begränsar användbarheten vid dåligt väder. |
|
| Aktiv farthållare?? En gulduppfinning enligt mig! Sen om man ska se andrahandsvärde så är ju inte m-sport en så dum affär. Sen min personliga uppfattning är ju att en svart bil med tonade rutor gör sig mycket bra med högglans shadowline plus takreling i högglans shadowline med! | |
|
Tack för bra input, Anders, Narvselius, Alexander & Erik. Jag hade nog valt M-paket om jag tyckt att det var snyggt/tillförde bilen något (förutom ett ev bättre andrahandsvärde). Räknade på vad det skulle kosta och ca 30 tkr ytterligare för den rent kosmetiska biten exteriört förutom instegslister och antracittak interiört känns inte direkt prisvärt. Om vi ska prata fälgar tycker jag heller inte de 18" fälgar 350 M som ingår i M-paketet eller 351 M, 19" som kostar extra är så snygga. Har också funderat på hur de olika kamerorna klarar en svensk vinter...men förhoppningsvis är de testade och står pall! Aktiv farthållare har jag aldrig testat, kanske något att fundera på. Shadowline? Ja men det stör mig med en helsvart bil med kromade handtag (vilket blir följden med Ambient light som jag vill ha)... Färgvalet är svårt! Jag hade faktiskt Sophistogrå el Imperialblå som första och andrahandsval men valde till slut Safirsvart som är ruskigt snyggt om man håller det rent...(vilket i sig är ett problem) //Jens |
|
|
Jens, jag har ingen erfarenhet av DDC på F10/11, däremot kan jag för egen del säga att jag inte saknar något vad gäller komfort och liknande i standard på 530d och 535d, tvärtom är de underbara bilar vad gäller just åk- och körkomforten. För egen del tycker jag det är "overshooting" och där man talar om "onödig" utrustning, men som sagt var så har jag inte kört något med DDC. Men skulle lägga pengarna på något annat istället. Backkamera ger jag inte speciellt mycket för, hade det på min andra F11 och har det på min X5 men "litar" inte på den och tycker jag får bättre hjälp med den vanliga parkeringsvarningen. Kan ev tänka mig att om man är där det finns barn i närheten så kan kameran kännas tryggare, men litar på den gör jag inte då det är svårt att bedöma avståndet med kameran jmf med pdc-n. Aktiv farthållare är ett annat riktigt dyrt tillbehör som jag inte skulle lägga så mycket pengar för. Shadowline och mörka takrelings skulle jag def kryssa för. Tycker alla BMW utan dessa ser "fulare" ut men det är ju en smaksak precis som färger, fälgar osv. Har Safirsvart på min X5-a som jag som sagt inte specat själv utan det var en demobil jag köpte och hade aldrig beställt en svart bil om det inte var för just den övriga specen och prisupplägget i detta fallet. Snyggt dock med svart bil och oysterskinn, det avgjorde i mitt fall. Såg dock idag en alpinvit X5-a med sportpaket, svart performancegrill och 20" och den hade jag hellre specat så själv. Annars är ju svart snyggt när det är rent som du säger och en F11 tvättar man både snabbare och lättare än en X5 så det är ju ett plus. Sophistogrå hade jag på min F10 och är en ursnygg färg men på en sedan tycker jag. En Touring skulle jag valt annan färg på. Konstigt faktiskt att Imperialblå inte är mera poppis än vad den verkar vara av antalet bilar man ser. Skulle jag specat en "mörk" F11 hade jag säkert tagit Carbonsvart tycker jag, men det kräver ju M-sport som inte du vill ha Jens. /Anders |
|
|
Har också en 530d XDrive på beställning, dock inte alls lika fullmatad med utrustning som din Jens. Jag valde själv Imperialblå och Oyster, tyckte inte heller M-paket gav någonting. Valde också bort DDC då jag tycker komforten är fullt tillräcklig med standardfjädringen. Grattis till en i mitt tycke rätt komplett bil! När får du leverans? |
|
|
Har haft backkamera i 8 år och det vore ju väldigt konstigt om BMW inte skulle lyckas göra dem så att de tål vintern... bra tillval :) //RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
|
Jag är mycket imponerad av hur den adaptiva farthållaren beter sig och ångrar inte ett ögonblick att jag beställde bilen med detta tillbehör. Jag hade ångrat mig betydligt mer om jag hade missat att beställa denna nosradarpry.l Nu retar man sig inte på att bilen framför håller ojämn fart utan det är först då den kör allt för sakta som man går ut i omkörningsfilen och kör förbi. Avståndet din bil skall hålla är justerbart och det värde den börjar med är ganska försiktigt satt med kanske lite för långt avstånd. Säkerhet med marginal med andra ord. Men för en glidare är det ett ganska bra utgångsval som passar mig. Man kan alltid bestämma över radarn och gasa mera och det är först då man släpper gasen som den åter tar över befälet. Dock hade jag velat ha radarfunktionen tillsammans med "Limit"-inställningen så hade det varit ännu mera pefekt. Då hade man i tätortskörning ställt in limiten på 50. Kört aktivt med gasen och ända fått en vakande hand som bestämde över avståndet till bilen framför. Givetvis med möjligthet att koppla ur den vid behov. Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Har provat två bilar med adaptiv farthållare och kan bara nicka instämmande i Waterlilys påstående. Ett fantastiskt tillval. ...men den kommer också med ett fantastiskt pris som gör att jag skulle tänka både en och två gånger över dess prisvärdhet... :( ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ja jag har tyckt att Adaptiv farthållare kändes som ett dyrt tillval, men det tyckte jag om Head Up Display också tills dess jag testat en bil med detta. Suveränt! Bimmernerd, har leverans i nov. Jag hoppas nästan på ännu en vargavinter för att kunna testa vad fyrhjulsdriften går för! //Jens |
|
|
Jag hade lagt till läderklädd instrumentpanel - känns lyxigt! Kör nappaskinnet om du vill unna dig, betydligt mjukare och mer påkostat. ..och tagit bort tonade rutor. Ja det är praktiskt, och på en fabriksny bil är det snyggt, men när bilen blivit några år kan jag tycka att det ser lite förortsraggare ut. Brukar ofta kombineras med kromade fondmetall och det obligatoriska backspegelkorset. |
|
|
Hej, jag vet inte om det ingår i något paket men jag tror inte det.. Du saknar värme i ratten. Det har nämnts flera gånger men din bil saknar deffentivit M-sport. Det känns som de ritat bilen med M-sport och sen kom de på, "ja just ja, vi måste erbjuda kunden bilen utan M-sport men då måste den vara lite ful så att de väljer till det självklara tillvalen M-sport). |
|
|
Rattvärme...nja onödigt med kupévärmare. Jag tillhör den minoritet som tycker att: - M-paket inte tillför något jag känner att jag behöver/tycker är snyggt, varken exteriört eller interiört. Förutom M-Sportratt som jag gillar. - M-paket är dyrt (ja jag har räknat med de tillbehör som ingår/blir billigare genom att ta paketet i st för lösa delar) - M-paketets fälgar, 18" resp 19" inte är lika snygga som andra alt. Men självklart respekterar jag de som tycker annorlunda! //Jens |
|
| Jag tillhör också minoriteten som har samma syn som du Jens avseende m-paketets nödvändighet. Minoriteten tillhör vi möjligen på denna site, men själv tycker jag bilen är mer elegant utan, mensjälklart vill man i sin bilkörning leva ut bilens sportighet till fullo så kanske m-paketet har sin plats, men som småbarnsförälder så har väl mina preferenser och körsätt ändrats och jag njuter av bilen till fullo utan vare sig m-paket eller 20 tummare. Med tanke på din utsökt genomtänkta och fylliga spec tror jag du kan känna dig trygg med att du får en kalasbil i november utan våra synpunkter om vad du skall ta bort och lägga till. | |
| Tjena, håller med om m-paketet, det faller mig inte alls i smaken heller .. en f11/f10 med shadowline lister och fälgar 331 19¨ framhäver mer bilens fina design tycker jag :) | |
|
Roligt att det finns några på forumet som tycker F10/F11 gör sig bättre utan M-paket :-) Jag är inte heller övertygad om att andrahandsvärdet skulle bli märkbart bättre med detta paket. Bilens värde kommer i a f sjunka som sten. Jag tror jag fått till en rätt bra spec! Läderklädd instrumentpanel har jag bara sett på bild och diskuteras på forum som Bimmerforum, Bimmerpost (där f ö 80% verkar ha en 550i!). Nu ser jag fram emot en lååång vinter och några resor med familjen till nordligare breddgrader! //Jens |
|
| "80% har 550i" Ytterligare en faktor som gör det svårt att förhöra sig om bra utrustning via ett forum. Är man ekonomiskt oberoende eller tycker det är ok med att köra hård kredit på bruksbilen jämfört med om man har ett belopp man vill betala för bilen rakt av, så är det inte så konstigt om läderklädd instrumentpanel hamnar längre ned än övrig läderklädsel av bilen på måstelistan. Skulle tro att 80-90% av de som köper 550i har kryss i alla standardtillval och tycker man ha fått en "billig" och rymligare bil än om man köpt en Panamera. | |
|
Jens, när det gäller F1x så är det ganska många på forumet som föredrar den modellen utan M-paket - andelen "Osäkra väljare" är ovanligt högt, vill jag påstå. Och jag är en av dem. Om man måste ha en vit bil kan jag bara tänka mig M-paket med den färgen; alla andra färger tycker jag att F11:an funkar precis lika bra utan M-paktet. Och med std 18" M-sportfälgar ser den nästan ful ut. 19" så börjar det bli bättre. 20" som visades på 528i'n i Frankfurt på IAA var riktigt snygga. Men 20" på en bruksbil... Tja, kanske bara jag som börjar bli gammal? Rattvärme är en utmärkt uppfinning - tyvärr kunde man inte få det till M-sportratten på E61:an, annars hade jag haft det tillvalet nu. HUD är numera ett självklart val - är inne på min andra HUD bil och kan inte leva utan det. Ang "80% verkar ha 550i", kom ihåg att 550i i USA kostar som en 530/535 hos oss, så det går inte att jämföra rakt av. Plus att bensinen kostar hälften "over there". ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.