|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Blev en tvåa på avgasvärdena , hc halten var 120 får vara max 100 co och lambda värdena var ok om jag ej minns fel. Har en tid haft ett skrammlande ljud från antingen båda eller bara från den ena katen. Kan det vara det som nu är bekymmret tro ? Byta kattar verkar ju vara allt annat än billigt :( Motoroljan byttes i våras och har rullat ca 600 mil. Billy aka Fantômas | |
|
Finns något som heter "universal kat" kostade för några år sen 1200-1500. Då kapar man av den gamla och svetsar dit den nya. |
|
| Det är något vanligare på V8-modellerna verkar det att katalysatorerna ger upp. Men det var ju ändå nära. Var den varmkörd ordentligt? Ibland kan det räcka med ett ärevarv runt besiktningsstationen om man fått stå på planen och vänta länge innan. | |
|
på min 528 skramlade det runt kattarna ett bra tag. Detta berodde på att värmesköldarna som satt runt kattarna var lösa. Räckte med att man gasa så skramlade de. På min gamla bil hade jag också hemskt höga avgasvärden. Men jag provade att tanka etanol. Kommer inte ihåg hur mycket jag blandade men det var nog ca 30-40%. Folk sa att den skulle blöddra men gå igenom iaf. Dock kände ja inte att den blöddra. Åkte in till besiktningen och då fick jag godkänt på någon utav dem. Antingen Co eller Hc, kommer inte ihåg riktigt. Då sa besiktningsmannen att de räckte om jag bara varvade ur motorn. även fast ja har 2 mil till besiktningen så tyckte han att ja skulle försöka att värma upp motorn ännu mer. La i 3an på motorvägen och låg i ca 80-90 någon minut så den verkligen varva ordentligt. Tyckte väldigt synd om motorn men den gick igenom iaf! Lycka till! =) |
|
|
Jamen den var varm de hade även åkt ett ärevarv sa farsan.. Men som sagt det skrammlar ganska mycket om man står på tomgång och gasar till på bilen. Man hör även visst skaller när den bara står och puttrar på tomgång.... Det måste väl vara innandömmet på en av eller båda kattarna som skakat loss = bara att byta ? Men frågan är detta fel borde väl kunna göra att värden inte blir korrekt eller ? Bmw tar ca 10500 st Och jag har hittat nya på ebay för 2600 st På bildelsbasen kostar de mellan 2000 och uppåt för beggat skit. Billy aka Fantômas |
|
|
Om innanmätet är löst i katalysatorerna kan avgasvärdena bli höga...men då brukar värdena vara rätt mycket högre.. Med tanke på att bilen verkar gå mest kortare sträckor och inte körs så ofta, är det inte fel att testa en ordentlig långkörning på minst 10 mil där motorn får arbeta på lite högre varv etc. för att blåsa ur ev. sot ur katalysatorerna samt få dem att jobba ordentligt och bli riktigt varma en längre stund. Då försvinner också ev. bränslerester ur motoroljan som kan spöka till det. När byttes stiften senast? Fräscha stift gör mycket för förbränningen! Om du planerar att vinterställa bilen, kan du lika gärna byta oljan nu och göra ett nytt försök på bilprovningen - mycket bränslerester i oljan kan ge höga HC-värden! När bytte du luftfiltret senast? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stiften är ca 4000 mil gamla , det är sånna som ska gå 12000 mil. Luftfiltret är nytt. Bilen har för några dagar sedan gjort en 90 mila tripp. Och den går till jobbet när den används till det (om gubben inte kör sin mc) då är körsträckan 6 mil. Bilen vinterställs ej. Billy aka Fantômas |
|
|
Är det bara hc som spökar skulle jag hälla i en flaska motorfluch och köra en runda för att sedan byta oljan. Detta sköljer bort gammal skit som ger sig till känna som högt hc värde. OBS detta hjälper bara på hc, inget annat. Mvh Jonas B |
|
|
Har nu kollat lite mer på dagens bes pappper...(det är ju gubbens bil) Den hade på CO 0,2 och på CO2500 0,2 samt 120 på HC och lambdan låg på 1,01 Med andra ord det enda som inte är godkännt är HC halten... MEN alla värden är mycket högre än förra årets bes då låg värdena på CO 0,0 samt CO2500 0,0 och 29 i HC samt lambdan låg på 0,98. Altså något har ju hänt !! Bilen har rullat 1100 mil sedan förra besiktning och motoroljan + oljefiltret och luftfiltret byttes för 500 mil sedan (i apr -11). Bilen går bra och är ej "mer törstig" än normalt. Vad ska vi göra bara byta lamdasonderba eller måste kattarna bytas med , vad tror ni ? Ska även tillägas att nu idag så skrammlar den inte från katen/kattarna heller ! ! Har kollat under bilen och värmesköldarna och allt sitter som det skall. Tips och hjälp mottages gärna. Billy aka Fantômas |
|
|
Ingen som tror något . Räcker det bara med att byta lambdasonderna eller är kattarna körda med ? Billy aka Fantômas |
|
| Varmkör ORDENTLIGT, göres genom att ligga på låga växlar (max 3:an) o konstant mellan 3000-4500 rpm (inte mer inte mindre, du har full lambdareglering inom detta område, dvs kattarna får jobba under optimala förhållanden o kan "rensas") under minst 4 mil. Går den ändå inte igenom får du skriva på nytt. Detta förfarande har funkat varje gång på min bil, o då har jag en erkänt "jobbig" motor, de har hittills inte ens behövt "varmköra" efter vilotiden på lyften. | |
| En trevägskatalysator reducerar HC, CO och NOx. Om bilen går precis som vanligt med samma förbrukning prestanda och lambdavärde men både ökad CO och HC är det ett tydligt tecken på dålig katalysator. Oren olja etc ger bara ökad HC och CO ska vara 0 när allt är friskt. | |
|
Ja det har ju skrammlat om gågon av dom eller om det var båda... Fan...katalysatorbyte är DYRT ju ! Billy aka Fantômas |
|
|
Varmkörning är A och O med bilar som är lite tjuriga! När jag besiktigade andrabilen förra året (en Mercedes E200TE - 124-serien 93:a) fick jag stå och vänta rätt länge pga försening innan jag kom in i besiktningshallen. Den dagen var det också rätt kallt ute - typ +10 grader eller kallare. Vid första avgasmätningen var bland annat HC-värdet åt skogen inne i hallen - låg på typ 230 om jag minns rätt. När besiktningen i hallen var klar sa besiktningsteknikern att vi kör en liten sväng så skall nog avgasvärdena bli bra när vi mäter dem här ute (yttre avgasmätningsstationen)... två varv runt besiktningshallen på tvåan och foten på bromsen så motorn fick jobba lite, var HC-värdet nere i 006! (lägsta värdet som jag har sett den bilen ha - har ofta legat på typ 070 eller så vid tidigare besiktningar och i äldre besiktningsprotokoll) Till saken hör kanske att den bilen inte verkar ha originalkatalysatorn, utan av någon anledning har man bytt till E400/E420 (V8-motorerna!) avgassystemet med två stora katalysatorer (plus rostfritt Ferritasystem efter dem), som verkar behöva lite värme innan de "tänder"... Ligger du så lite över gränsvärdet 100 i HC som typ 130, skulle jag prova lite "fulknep" innan jag bytte katalysatorerna i alla fall! Nya stift och ny olja, samt nytt luftfilter är väl de första åtgärdena plus en lång "renblåsning" med ca 3500 rpm som föreslagits tidigare. En tank med en flaska insprutningsrengöring (Redline SI-1 eller Turtle Complete fuel system cleaner i stora silverfärgade flaskan är de enda två som jag har märkt någon effekt av), kan ge en positiv effekt på avgasvärdena. Och som sagt se till att bilen är ordentligt varmkörd precis innan besiktningen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Då blir ju jag oerhört nyfiken om du minns CO-värdet före/efter uppvärmning också! | |
|
Marin, jag kommer inte ihåg de övriga värdena före "värmningen" (har dock för mig att de var ungefär som efter värmningen) men värdena såg ut såhär i slutändan: CO: 0,0 (0,5) CO2500: 0,1 (0,3) HC: 006 (100) Lambda: 1,03 (0,97-1,03) Tittar man i de gamla protokollen ligger CO kring 0-0,1, HC 006 (förra året) upp till 90 (oftast kring 70), samt lambda 1,0 - 1,3. I årets besiktning (förra veckan) var det på håret att den klarade avgasvärdena (CO0,1, 0,2, HC nästan 100 och lambda 1,03), men då hade den återigen stått och blivit kall innan mätningen, men i år behövdes ingen "värmning", även om det var nära... Verkar som den går något magert med andra ord, vilket även stiften vittnar om då de är lite vitare än "normalt", dock utan att visa tecken på att gå oroväckande magert... Den bilen har för övrigt gått lite drygt 35000mil nu. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har ofta samma problem. Gör som tipset ovan, tanka typ en tredjedel E85. Se till att du har lite soppa i när du gör detta, max kanske tio liter. Efter besiktningen fyller du direkt upp med 98. Har funkat för mig de senaste gångerna på HC-värdet och då ligger jag ungefär som du, strax över 100 alltså utan tricks. | |
|
Känns nästan som om det är bättre att fixa det som är fel än att försöka "ful" få igenom bilen på bes... Ska man trixa ja då har man ju samma problem nästa år igen.. Denna bil har aldrig förr varit svårbesiktigad , pga avgaskraven. Inte så som vissa Alpinor och m5 mm kan va. Ska kolla lite felkoder kommande vecka och göra en ny avgasmätning på en bilverkstad så får vi se vad den visar där.. Kan ju vara kattarna som gjort sitt... Speciellt med tanke på att det skrammlade som f-n förförra veckan om den... Nu är den dock knäpptyst från kattarna när man kör med den- Billy aka Fantômas |
|
| Det som stör mig är att CO-värdet inte är 0,0 längre. Som flera skrivit är det mest HC-värdet man får ner genom att blåsa ur motor och katalysator. | |
|
marin849: Precis det stör mej med ! Alla värden har ju ökat gentemot förra årets besiktning men de var "inom gränsen" förutom just hc.. Känns som om detta måste fixas på rätt sätt. Kan man se ngt genom att kolla felkoder tro ? Billy aka Fantômas |
|
|
Om katalysatorn är dålig finns det noga inga felkoder (den bilen har väl inga lamdbasensorer efter katalysatorerna)? Om grenrör mm är helt täta så att ingen luft läcker in och lambdavärdet fortfarande är 1,00+-0,01 men CO och HC ökar misstänker jag ändå katalysatorn så länge motorn går rent, svara på gas som den ska och inte har ändrad bränsleförbrukning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.