|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jo, den buggen finns ju men den brukar ju skapa större fel än 700 mil... ___ //Ulf |
|
| Jo så är det ju. Måste väl tilläga att "ingen skugga skall falla över dig" Programmer (som en utsänd från Radiotjänst i Kiruna sade till mig en gång för längesedan :)) | |
| Ubbe: Vad jag förståd av han som jag sålde bilen till kunde man "bluffa" och säga att man köpt bilen för ett lägre pris än man egentligen gjort och därmed fick han mindre tullavgift. | |
|
Nja tror inte det är möjligt att bluffa ang. priset. De vill se ett kvitto vid tullen men tror det är mest för att se att den inte är stulen. Enda man kan bluffa med är nog att skruva UPP mätarställningen och ange att den gått längre än vad det har. Om du sålde t.ex en E36, 328 -96 körd ca. 20t mil så då blev nog skatten under 1000 € (10tkr). Mvh Ubbe |
|
|
Jag sålde en 323 -96 med 21500mil och vi skrev inget kvitto men han tog ju med sig hela bilen med alla papper, min underskrift, åkte till tullen i Haparanda och tog över den till Finland |
|
|
Som jag tolkat det efter en export till Norge och en till Finland... Vid export till Norge så måste köparen förtulla bilen och då är det kvittot på blien som ligger till grund för tullbeloppet. Ett kvitto med ett lägre belopp än det riktiga beloppet leder alltså till en sparad slant för norrmannen. När bilen sedan ska registreras så kommer det en ganska stor avgift men denna ska inte bero på priset som bilen är köpt för utan dom går efter modell, ålder, miltal. Vid export till Finland så behöver man inte betala någon tull då det är inom EU men för att registrera bilen så bestäms en avgift på liknande sätt som i Norge, dvs modell, ålder och miltal. Så i både Norge och Finland så blir avgifterna lägre om man skruvar upp miltalet på bilarna... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.