AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
49.342

N53 motorn vad är rätt och vad är fel?

Sida 2 av 4
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Som redan är skrivet så uppgraderades följande 2011/2012

Spridare

Tändspolar

Högtryckspump

Soppa Regulator

Kamkedjespännare

DME Mjukvara
Skulle vara intressant att veta mer specifikt än 2011/2012, dvs. vilka modeller som uppdaterades fr.o.m. vilka tillverkningsmånader. Om det går att ta reda på överhuvudtaget? Kanske varierar från exemplar till exemplar under en period.

Mvh Johan
Visa användare
7
Martin6672
BMW E93- 2010
Har ägt en BMW 325 E93 N53- 2010 i ca: 3 veckor. För några dagar sen när bilen startades så lös motorlampan gult och den hackade sig fram, gick väldigt ojämnt. Stängde av motorn och sen omstart. Då gick den som vanligt igen. Har varit på BMW- verkstad där de kollade upp detta och spridare ska bytas. Nota ca: 21000 sek. Går dock på garantin. Undrar vad nästa problem blir?
Tror inte man går fri förrän tändspolar, spridare och högtryckspump är bytta. Har bytt allt på min N53 och även min mors E92 coupe har fått genomgå samma behandling. Det är väldigt tråkigt att den här motorn är behäftad med dessa problem eftersom den i allt övrigt är suveränt trevlig.

Mvh Johan
Visa användare
7
Martin6672
BMW E93- 2010
Ja det är synd. BMW borde dock ha rättat till detta problem för flera år sen när problemen upptäcktes. Ska tjata ganska mycket för att få även tändspolar och högtryckspump utbytta till uppdaterade versioner, men det lär jag knappast få då det bara indikerar fel på spridare.
Visa användare
7
Martin6672
BMW E93- 2010
Ska höra med Bavaria Vällingby där jag köpte bilen om tändspolar och ngt annat är bytt när den varit inne där på service både 2011 och 2012.
Visa användare
7
Martin6672
BMW E93- 2010
* 2012/2014.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag har en 325i LCI N53 tillv. -09, modellår -10. Har kört ca 1500 mil med den, är uppe i 9500 mil nu. Inte tillstymmelse till problem och min motor låter fantastiskt på tomgång! Inget tick eller nått!! Faktum är att den låter extra rått vid kallstart innan oljan letat sig igenom hela motorn, älskar det!

MEN, jag kör inte som en tant. Pendlar 2 x 2 mil vardagar och bilen får oftast hälsa på högra sidan av varvmätaren de sista 3 km innan jag kommer hem. :) Ibland på långturer så ligger jag i sportläget med lite högre varvtal på motorväg (ca 4000 rpm) under 5-10 min och jag "drar ur" motorn ganska regelbundet (dock inte upp till varvstopp), men aldrig våldsamt eller forcerat. Dvs det blir lite (vad BMW skulle kalla) "dynamic" inspirerande körning iaf någon gång per tank.

Nu kanske jag har jinxat mig själv men än så länge har jag inte haft något att beklaga mig om vad gäller motor och drivlina.

Notering: borde kanske också säga att min bils avgas-slutrör tenderar att bli sotiga och det beror väl på att sotet faktiskt lämnar motorn och kommer ut. Jag tar det som ett sundhetstecken även om det inte är så snyggt med sotiga slutrör. Har även fått fylla på med 1L olja mitt i mellan serviceintervallet, dvs efter ca 1300 mil körda.
qsacage: Kul att din N53-motor fungerar felfritt. Vet du om något har åtgärdats innan du köpte den?

Kanske är det så att motorn behöver blåsas ur ordentligt då och då för att må bra. Jag har anledning att misstänka att det inte har gjorts med min innan jag köpte den (pensionärskörd). Annat är det nu. Så då kanske man kan undvika fler liknande problem i framtiden.

Mvh Johan
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad jag vet är inget bytt, står inte i serviceboken iaf och inga kvitton på nått sånt heller. Men jag antar att BMW inte noterar det (mer än internt hos BMW) att saker är bytta i samband med garantiåtaganden..? Kan man kolla upp det?

Min bil var ganska "lätt körd" av de tidigare två ägarna. Den ena var en av huvudägarna i Stena line (hon som tog ut bilen ny), hon har nog endast pendlat till jobbet med den. Ägare nummer två hon (45+ år) pendlade 2x 10 mil per vardag i vad man nog får kalla lugn landsvägfart. Snittade 0.77 enligt färddatorn i iDriven! Jag köpte bilen runt 8000mil körda, nu uppe i 9500mil. Ligger alltid från 0.92 till närmare litern i förbrukning. De extra kronorna är väl spenderat i körglädje. :)

Jag noterade dock att i början under min ägarperiod så kunde de komma relativt mycket sot ur avgaset så jag blåste bokstavligt ur rören, antar jag. :) Vet att vid något tillfälle körde frugan bakom mig och noterade ett svart sotmoln när vi körde på påfarten till motorvägen. Jag blev lite skraj då, men som sagt, motorn går som en dröm. :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag är övertygad om att denna motor behöver "blåsas ur" och gå med normal förbränning då och då. Jag har för mig att BMW är inprincip ensamma om att ha ett så stort lean-burn område, vilket säkert bidrar till att denna motor går så bra att snålköra. Det står för övrigt i BMWs egna dok att den skall köras 120km/h i 20min varje månad.
Som sagt hellre sot slutrören än sot i toppen!

Det finns väl ingen modern motor som har rasat pga lite entusiastiskt gasande, tvärtom. Bilen rostar bort innan motorn lämnar in (pga entusiastisk körning).
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag har nu kört ca 2000 mil sedan den stora operationen utfördes på BMW Haga Norra där i princip allt som kunde ha någon inverkan trots att de inte angav något fel byttes ut till de uppdaterade varianterna, och har hållit sig i skinnet sedan dess.

Nox sensorn

Grenrör inkl NOX Katt

Vanos Magnetventiler

Spridare

Tändspolar

Ventil-lyftare

Tändstift

Olja/filter

Ventilkåpspackning

Högtryckspump

Soppa Regulator

Uppdaterad Kamkedjesträckare

Mjukvara

Det enda är kallstarterna där varvet kan pendla lite på tomgång innan man har gett den lite gas, men det är mjukvarurelaterat och inväntar den nya mjukvaran som ska lösa detta på vissa N43 / N53 motorer.

Btr sotet så är det normalt på dessa direktinsprutade motorer, samt att de kan ryka i tid och otid det är helt normalt då det är då Nox katten bränner ur sig, så det är viktigt att "sota ur bilen" med jämna mellanrum för oss som bor i storstaden på landsväg med varv på över 4000 rpm 15 min någon gång ibland för att trygga driftsäkerheten.

Så den som köper min bil i framtiden kan vara säker på att bilen är genomgående i perfekt skick i motorn vart fall då all dokumentation samt kvitton finns =)
( Pedant person )

Så jag törs säga att BMW har rätt ut dessa buggar / brister nu och känner mig inte otrygg på motorn längre.

Så ny buggfri mjukvara bara så kommer bilen gå som en dröm även vid kallstart.

Ska man vara orolig att köpa en N43/N53 ?

Det skulle jag inte säga, då det finns ingen motor som har havererat än pga av dessa brister som många andra modeller BMW har tillverkat genom åren, utan detta är mer
mera bränsle / tändningsrelaterade komponenter som inte har hållit måttet, men som förhoppningsvis är avhjälpt nu då de har bytt leverantörer för dessa delar.

Men är det verkligen så att BMW bytt leverantör för delarna. Fr.o.m. när i så fall?

Mvh Johan
"Det enda är kallstarterna där varvet kan pendla lite på tomgång innan man har gett den lite gas, men det är mjukvarurelaterat och inväntar den nya mjukvaran som ska lösa detta på vissa N43 / N53 motorer."

Inväntar nya mjukvaran?
Från vem? Hur? Var? :)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min tomgång pendlade inte alls på någon av mina två N53or...

-------
//Lövet
sa
275
sarli
I4 m50 G26
N53 körd mellan 5000 mil och 10 000 mil på mätaren. Fick byta NOX-sensor. Annars allt finfint. Saknar ljudet från sexan vid nästan 7000rpm! Mmmm...
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
När BMW bytte leverantör är jag osäker på, men när jag hade min bil inne förra året 2015 i maj hade de bytt leverantör ganska nyligen som det lät.

Det var bränsle / tändningsrelaternande delar, men de hade även de äldre varianterna i lager till dom bilar som endast byter enstaka tänspolar tex, då det krävs att man byter samtliga, till nya uppgraderade varianter.

Det låter ju lovande. I och med att jag fick mina delar utbytta i dec 2015 så borde det rimligtvis har varit uppgraderade delar då. Återstår att se om allt håller som det ska framöver.

Mvh Johan
wtf...tog det mer än 7 år för dem att hitta "rätt" leverantör? om dessa ny funkar!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Kan vara så, men sannolikt var det övergripande för samtliga modellserier, då de flesta motorerna delar massor av samma kompnenter, så det var nog ett beslut från högre makter när de började se att garantiåtgärdsbudjeten sprack varje år ;)

Men som sagt, min bil har inte påvisat några fel alls förutom hoppande varvet vid kallstart, men tror mer på att det är den ganska mkt vassare insugskammen som genererar denna skönhetsmiss där styrenheten får vill ha vissa input värden , men får helt andra vid uppstartstillfället och behöver då adaptera om sig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.