|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag har som bekant en 330i med N52 motorn idag och vill byta upp mig till något nyare likvärdigt begagnat. Har kollat på 335i ,men med tanke på bensin priser och underhållskostnader så lutar det åt 330 igen. Idag finns ju bara N53 motorn i de senare modellerna och denna har ju blivit sågad när den kom -07 av många bla för att den går ojämt på tomgång, taskiga spridare och krångel med bensinpumparna osv. Har lite frågor då om denna motor: Att motorn låter som den gör på tomgång är detta pågrund utav direktinsputningen? (knattrar) Problemen som uppstod med spridare och bränsle pumpar gäller detta vissa års modeller? Borde inte dessa eventuella fel vara åtgärdade på senare modeller? Tacksam för svar! | |
|
Om jag inte har fel för mig så var det till årsmodell -08 som N53 motorn kom. Har själv haft en 330i E90 (sedanen) med denna motorn och den är en pärla på många sätt, men också ett sorgebarn på andra. Knackar/knattrar på tomgång gör den som alla andra direktinsprutade bensinmotorer, inget som jag direkt störde mig på eftersom det inte är speciellt högt. Men visst låter det inte som en högpresterade motor på tomgång. Problemen med högtrycksbränslepumpen säger BMW är lösta, eftersom det sedan ett tag tillbaka är en modifierad variant (annat märke?) som monteras. En servicetekniker jag pratade med hävdade att de inte fått in några -09:or med bensinpumpsproblem. Dock är det samma pump i både N54 ("gamla" 335i) och N55 (335i 2011 -> ) och på amerikanska forum verkar det som några fortfarande får pumphaverier. Men i Sverige verkar vi överhuvudtaget inte drabbas i lika stor utsträckning av problemen med denna pump. En ny pump kostar (om jag inte minns fel) 12000:- När jag fick mina spridare bytta så sa BMW att de också var annorlunda än dem som satt i så man får ju hoppas att de fått ordning på dem. Har för mig de kostade 2000:- stycket... Ojämn tomgång tycker jag inte att jag hade. Min tappade även kraften helt vid vissa tillfällen (t.ex. omkörning) men det berodde nog på VANOS magnetventiler som byttes och sen kom aldrig det felet tillbaka. Ryckningarna fick jag tydligast om jag låg i jämn fart på landsväg i 6:ans växel och ca 80-90 km/h (t.ex. kökörning). Av någon anledning minskade ryckningarna efter att jag började köra lite mer stadskörning blandat med landsvägskörningen. BMW hade när jag ägde bilen inget sätt att lösa dessa problem fastän de provade en hel del saker, utan det var något man fick leva med helt enkelt. En hel del ägare lägger inte märke till dessa ryckningar, och det är säkert också så att vissa bilar har tydligare symptom än andra. Annars var det en bil/motor som gick att köra väldigt snålt, och drog härligt till upp ca 6700 varv (mattades av där) och lät riktigt härligt då. Tror dock inte du kommer uppleva någon större prestandaförbättring jämfört med den N52:a du har (258 hk vs 272 hk). Själv köpte jag mig en 335i med N55 motorn och den är ju törstigare än N53:an, men går att köra ganska snålt ändå. Jag kan inte rekommendera någon att köpa en bil med denna motor baserat på mina erfarenheter. Av alla bilar jag ägt (7st) så blev verkstadskostnaderna på denna klart störst (spridare, pump, ombyggnad bränslerör, vanos givare, vanos magnetventiler) och även om BMW/Återförsäljaren tog lite på goodwill (dock inte tillräckligt i mina ögon) så hade jag tur att ha en motorförsökring som täckte de stora summorna. Jag skulle aldrig våga chansa på en begagnad bil där jag inte har en motorförsäkring som täcker under hela tiden jag tänkt äga bilen. |
|
|
marnilss: Jag har lite funderingar på att köpa en kompis 325i -08 med N53 motorn. Största anledningen är att jag är trött på dieslar med turbohaverier och dieselpartikelfilter som måste bytas för 20.000. Och förbrukningen jämfört med de nya snåla bensinarna verkar inte vara så stor (max 0.2l/mil) Kompisens bil har bara gått 3300mil och har fått pumpen bytt i maj men inte spridarna. Han är pedant och mycket noga när han köper bil (hittar oftast alla fel och brister) därför känns det bra att köpa en bil från honom. Men-men, efter allt jag läst och hört om N53 börjar jag tveka. Hur långt hade din bil gått när den började krångla? Hur långt körde du utan problem efter att spridarna hade bytts? Vet du vad spridarbyte inkl. arbete skulle kostat utan goodwill? Hur gammal och hur långt hade bilen gått när du fick sista goodwillåtagandet på den? Tyvärr finns det ju inte så många fler alternativ om man ska ha en bensinare (BMW) Och N52 verkade ju ha mycket allvarligare problem med smöjning av ventillyftare. |
|
| min 325 tillverkad sep 09 som gått 1500 mil fick problem för två veckor sedan, BMW bytte all 6 spridare, alla 6 tändspolar + högtryckspumpen. Enligt uppgift till uppdaterade versioner. Så att köpa N53 där det saknas garanti är nog inte att rekommendera, inte frågan om, utan när det kommer bli problem. | |
| ...och enl uppgift skulle det hela kostat 35-40 ksek om inte garantin gällt. | |
|
Aj då... Kanske får bli en diesel igen då. Fast å andra sidan ska väl maskinskadeförsäkringen täck det, men det är ju jobbigt att behöva uppsöka verkstan och även diskutionen med försäkringsbolag och BMW om vem som ska stå för kostnaden, för de lär ju ha olika åsikter. Vore inressant att veta hur vanligt detta problem är. Verkar ju dyka upp fler o fler fall... någon mer? |
|
|
essen88: Håller med om att man bara ska köpa lågmilare med N53 eller ingen N53 alls? Förvisso en mycket snål motor men hur mycket kan framtida reparationer kosta och andrahandsvärdet..... Hade inte köpt nuvarande bil om jag läst om alla fel på N53. Min bil har gått bra men bara 1500 mil efter den sista av alla massiva reparationsinsatser. Spridarna byttes efter 1000 mil. Bilar tillverkade över 2 år efter lansering av N53 drabbas tydligen också av samma fel i bränsle och tändsystem. SKANDAL! |
|
|
pew: Jag förstår att det känns lockande att köpa en bil med N53 motorn, men som sagt så kan det bli dyrt. Antingen ska man se till så man har motorförsäkring som täcker hela tiden du äger bilen, eller en rejäl hög med pengar avsatta för reparationer. Pumpen + någon givare + arbete gissar på ca 15 000:- Spridare + arbete gissar på ca 15 000:- Ombyggnad bränslerör, totalt ca 3 000:- tror jag det var Magnetventilerna + felsökning, gissar på ca 5 000:- Tändspolarna, har för mig det var ca 6x1500:-, dvs ca 9 000:- +jobb Just tändspolarna får tydligen jobba hårdare när en direktinsprutad motor går i s.k. "lean-burn"-läge (mager bränsleblandning), eftersom det krävs mer för att antända bränslet då. Därför går de sönder så ofta. Pumpen och jobbet tog de på goodwill när bilen var ca 2,5 år. Tändspolarna tog de när bilen var 3 år och 1 månad gammal, men det krävdes en par försök från min återförsäljare innan BMW gick med på det och allt jobb fick återförsäljaren själv stå för. Jag hade inga problem med min försäkring när de skulle betala för spridarna, men jag undrar hur länge till försäkringsbolagen kommer att fortsätta betala för vad jag skulle kalla konstruktionsfel på nya bilar? De har väl betalat ett antal turboaggregat till 335i N54 motorn. Jag köpte min bil begagnad när den gått ca 5000 mil och var strax över 2 år gammal, och problemen började väl ca 1000 mil senare. Jag har skrivit ganska mycket i denna tråd: Länk Tror att jag körde ca 1000 mil efter sista reparationerna utan problem, men ryckningarna var ju där ändå. N52 motorns problem med smörjningen har väl bara gällt 2,5 liters varianten? Har inte hört något om några 330i med N52 som haft några problem. Hade själv en 325i med N52 och den knackade riktigt högt vid några tillfällen, så högt så att det nästan var omöjligt att överrösta med stereon. |
|
|
Tack för det utförliga svaret! Låter som jag ska hålla mig borta från N53 motorn. Men en 330i med N52 kan ju vara ett intressant alternativ. |
|
|
Tydligen problem där med: Länk Länk |
|
|
Rätt eller fel? Länk |
|
| Ingen som vet? | |
|
FYI: Det verkar finnas någon slags återkallelse gällande tändspolarna. Min bil fick alla 6 utbytta på förra servicen utan kostnad. Jag kan inte svara exakt varför eftersom det inte var jag som ägde bilen då utan förra ägaren. Det "dök tydligen upp i datorn" typ. ------- //Lövet |
|
|
Som andreas_lofgren säger - BMW centralt såg till att spridare och pump fick en uppdatering under 2011/2012 i princip för de motorer som inte redan gått sönder och blivit reparerade. I och med uppdateringen skall samtliga N53:or hålla samma standard. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Då var det min tur :). BMW 325 n53 e91 LCI -09. Motorlampa tändes och varvtalet hoppade lite härs och tvärs. Bilen skakade väldigt mycket vid rödljusen och jag var precis i närheten av BMW Bilia GBG så det var bara att svänga av och dumpa kärran. Verkstaden kom med svar idag. De har bytt: 6 Tändspolar 1 Tändstift 1 Injektor 1 EGR-ventil Tur man har försäkring för det där kan inte vara billigt. |
|
|
N-motorer verkar generellt ha en hel del av dessa bränsledels- och styrningsproblem. En dubbelturboV8 med +60 kkr i garantirep kan adderas till statistiken. Design i Tyskland, tillverkning av delar i Kina( vet ej i hur stor omfattning men kan ana), komplicetet i teknikutveckling, tekniköverföring och språkförbistringar, kortare ledtider i alla led med vad det medför tid för kvalitetskontroll, i feedback och göra en ny batch delar till de producerade bilarna. Något som skiljer bensin i Tyskland gentemot den i Sverige? Etanolinblandning... 5% som blir 10 i 95oktan... Alkohol har en påverkan då de extremt små toleranserna som finns i de modernaste systemen för bilar, knappast bara BMW som har problemen. SAAB med sina tändkassetter till 9000, man kan nämna dussintals liknande. Då kanske tillverkingsorten inte alltid varit långt borta ifrån konstruktion och montering. BMW tar hand om problemet och åtgärdar med servicebulletin. Försäking är bra, minskade utsläpp och förbrukning är bra. Kostnadsmassan försäkringskollektivet får bära intressant när statistik påverkar sinom eller under nuvarande tid. 98 oktan, uppdaterad med service på verkstaden och genomförda servicebulletiner. Tror inte man kan göra så mycket mera som enskild agerande bakom en ratt. Som Ni skriver så tankar nog bara majoriteten av bilisterna och kör glada omkring. Mvh Asken |
|
|
N43, N53, Är till 95% samma motorn är kapad med 2 cyl, men övrigt är motorerna typ identiska. N43 har samma brister. Jag hade min inlämnad hos BMW solna senast där de bytte: Nox sensorn Vanos Magnetventiler Spridare Tändspolar Lyftare Tändstift Olja/filter Ventilkåpspackning Högtryckspump Soppa Regulator Kamkedjesträckare Mjukvara Allt med de senaste uppdateringarna, så man hoppas det håller ett tag nu. Slutnota, som en lätt beg Dacia Sandero nästan;) |
|
|
Man blir rätt bitter när man läser denna tråden och redan fått problem med sin egna bimmer.. Min har gått 12k mil om 100mil och motorförsäkringgen gäller tills dess.. Kanske värt att betala nästan dubbla priset för en försäkring hos Trygghansa så man har 15k... vill ju inte sälja min nya kärlek, hoppas innerligt att mitt ordnas på garantin nu och sen går som ett skott ett par år.. :x |
|
|
Trygg hansa har bara motorförsäkring till 10k , men extra trygghets försäkring på motorförsäkring upp till 15k om den är såld via aut Trygg-Hansa bilfirma kan teckna. Så sa de när jag pratade med dom samt vad som står i stadgarna. |
|
| Aha.. :) | |
|
Btw, Någon som vet vilka eller om några barnsjukdomar åtgärdades på N53an? Jag försökte safe:a genom att köpa en 2010a och motorn kom 2007. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.