|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
ByggaNytt: 1,07 är inte lika fantastiskt som 0,9 men ändå mycket bra för att vara Stockholmstrafik, vi snackar ändå 272 hk. Min 540 snittar väl runt 1,3 i Stockholmstrafik, minst... hmm, kanske 1,4. Tror min gamla 530iA -01 låg runt 1,2. Nu spelar i och för sig körstil in. Sedan spelar det självklart in hur bra man är att pricka in rusningstrafiken också. ;-) Är du nöjd med motorn i övrigt? Inte haft några problem med högtrycks bränslepumpen, spridare, vibrationer från motorn vid vissa varvtal etc? |
|
|
525iATouring, E39 -04 automat, blandad körning ca 10,5-10,7. Jag tror att det är fullt möjligt att komma under liter med en 272hk 530. Provkörde en 530 -08 automat och nollade färddatorn, snittade med den lilla färden på ca 8,0. M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
mats_epost: Ja, det är väl de mest förekommande felen. Tändstiften har också byts ut när de sotat igen pga felaktiga spridare och/eller mjukvara. N52 har konventionell lågtrycks indirekt insprutning. N53 och N54 har 200 bar direk tinsprutning därav det dieselliknande tomgångsljudet (inget som stör i bilen). Kompet är också högt i N53: 12:1. N53 har sk skicktad mager förbränning i dellast vilket till skillnad mot N54 har gett sotningsproblem. En N53 är sotig i avgasröret. N53 har en 3:e katalysator före bakre ljuddämparen då högt lambdavärde ger höga NOX-värden. N53 säljs inte i USA eftersom bensinen innehåller för mycket sulfat. Bensinen i USA verkar också ta död på N54 högtryckspumpar i stort antal. Garantin för dessa är utökad till 10 år eller 19000 mil i USA. Bränslesystemet är lika i N53 och N54. BMW har åtgärdat alla mina motorproblem inom garantitiden. Däremot så struntade de i att kopplingen började hugga för 3:e gången kort efter garantins utgång. En BMW har 2 års garanti och tydligen ingen reklamationsrätt....... |
|
|
Kan man kolla dessa sakerna på något sätt? |
|
|
Kolla vad som är utbytt och att bilen har senaste mjukvara. Har fått 4-5 uppdatering under garantin. Provkör en rejäl runda i varierat lugnt landsvägstempo. De enstaka ryckningarna på min bil kom framför allt vid försiktigt gaspådrag efter lång motorbromsning men även sporadiskt vid jämn fart i ca 70. Även vid kall motor i stadskörning var den riktigt ryckig tidigare och tvekade på gaspådrag. |
|
|
Verkar som om det inte blir någon affär då säljaren ej är seriös o inte vill lämna ut bilen chassi nr. Men tycker ni man ska satsa på 523.525.530 LCI ? Lr kanske 525D?? |
|
|
Är inne på min andra 530i 272hk; nu en -10:a. "Småryckningarna" har BMW dessvärre inte löst - det känns lite som att man flyttat folk från det projektet till de som just nu har högre prio; dvs dieselfyran och bensinsexan med twinscroll-turbo. Min nya motor rycker ibland, men ganska så sällan. tekniken är att ge bra med gas så att den får jobba i normalläge varje dag; då verkar övergången till skiktgång bli mjukare och den kan gå snålt utan att behöva rycka. Men helt klart en kraftig skönhetsfläck på en motor som annars är underbar; rapp, kvick och med en väldigt låg bränsleförbrukning mtp effekt och den vikt motorn måste dras med. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Varför inte 525d. Lite äldre beprövad motorkonstruktion t o m -10. Nackdelen är väl hög skatt som straffar sig vid kort körsträcka. Hade en 525xd som lånebil vid reparation. En mycket trevlig motor. Drog strax under 0,7 blandat (ingen motorvägskörning). |
|
| En 525D 07-08 LCI ca 4000kr helt okej bättre än 5500-6000kr. | |
| Frågan är om man löst detta till F10. Själv är jag alllergisk mot dessa småryck som jag upplevt i en 320i tidigare. | |
| Verkar ju oerhört irriterande om dessa problem och symptom riskerar beröra i princip alla BMW bensin motorer med direkt högtrycks insprutning ända från 2007 och till dagens datum? Är det så illa? | |
|
Verkar sitta samma spridare i alla BMW:s bensinmotorer om man söker på artikel nr. Länk Det är samma artikel nr. om man jämför 325 N53 från 2008 och 2011 så de verkar ju inte ha åtgärdat det om det nu är spridarna som är problemet Däremot har högtryckspumpen ändrat fyra gånger, senast i december 2010. |
|
|
Min bil är ett levande bevis på att motorn är densamma; jag har nämligen en F1x-motor i min E61:a :o) Motorstyrningen är dock olik, så jag har 272 och inte F1x:ans 258. Men vad jag läst av andra inlägg är det "same same", tyvärr :( ---- BMW CS #6212 |
|
| Narvs: Finns ingen 6 cyl 528i längre, den är numera 4 cyl. Det finns dock en 530i med 272HK, så den lär väl vara identisk men den gamla. | |
| Men finns dom hör små rycken på en diesel bil? | |
|
Förekommer på dieslar också men verkar väl mindre vanligt. Länk Sök även på utländska forum i t ex Tyskland där det finns betydligt fler BMW. Länk |
|
|
En fråga till Narvselius: Om jag inte minns alldeles fel så hade du oxå problem med motorn i din 530 -07 LCI. Är 530:an -10 driftsäkrare än 07:an. NN/ |
|
|
Ok. Nu tänkte jag på en 525D 530D Från -07 men det är kanske samma som i dom nya? |
|
|
Eastwood: Jotack... 8:e gången gilt blev det till slut då Paulssons Bil hade förbarmande och köpte tillbaka bilen efter tre obeskrivbara år. Om du menar motorn enbart så är det ingen större skillnad, mer än att det sitter en annan högtryckspump på min; den kom med 10:ans modell. Tiderna då bilarna fick skeppas till verkstaden är borta; nu handlar det mer om att få en motorgång som är acceptabel. På min 07:a fick de aldrig bort ryckningarna, på min 10:a är ryckningarna där men svagare och inte lika frekventa. Speciellt nu när jag lärt mig att "gasa på" och låta motorn gå i normaldrift lite oftare. Men eftersom jag lärt mig motorns beteende kan jag lätt framkalla ett ryck. :( Antagligen hade man tänkt lite mer Autobahnkörning med motorn så att den fick gå för fullt; nu blir det "för mycket" snålkörning. I princip är det en underbar motor, speciellt med ett sportavgassystem monterat, men hade jag köpte en ny F11 idag hade jag nog köpt en 528:a istället för 530:an. Tyvärr. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.