|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag var på ICA Maxi igår och Helix kostade ca 400Kr/4l. För mycket! Man får trösta sig med att det finns 4 dunkar (16L) kvar i garaget sen senaste bunkringen. :-) mvh/ Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hos Ica maxi Eurostop Örebro stog 299 i reklamen men kostade 259 i affären, I Kumlas Ica Maxi har jag inte sett nån till salu för 299 sedan förra kampanjen i våras. Brukar kunna vara 3 ggr om året. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Skall tillägga att jag skrev om ICA Hälla Västerås. De brukar ha kampanj med Helix för 299Kr. Denna gång var oljan väl skyltad i butiken, precis som det skulle vara en kampanj. Vem vet kanske kommer den "riktiga" kampanjen snart? Hasso, 259Kr var ett riktigt bra pris. mvh/ Anders |
|
|
Kollar alltid reklambunten på måndagen :-) Köpte en dunk biltema till min andra lite "äldre" bil idag. Riktigt bra klassning, slår helt klart helix på fingrarna. Fast känns ändå bättre att stå där med en shell-dunk till beemern... |
|
|
Nu äntligen Helix erbjudande i Västerås enl. tips Länk , se reklamblad Länk (sid 13). mvh/ Anders |
|
| men e de som du säger där haas att biltemas helsyntetiska olja 5w-40 "den röda dunken" har minst lika bra klassning om inte bättre än helix oljan? :O iof kan jag tänka mig de, även oljan idag som man köper får man dels betala för oljan och märket. Om klassningen är desamma i biltemas olja som helix oljan har så kan man lika gärna köpa den, men jag håller med dig där att de känns trevligare att hälla i en olja från en dunk som är dyrare och har ett märke :D | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Shell har ju BMWs godkännade men det har inte Biltema. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Sant. Men för oss som byter oftare än intervallerna spelar det egentligen ingen roll om det är LL-olja eller inte. Har man koll på klasser så kanske man inte behöver lägga ut extra pengar på en olja som man egentligen inte behöver. Men vill man nu ha en testad olja och inte vill lägga ut en massa pengar så kan detta vara något Länk men åter igen har det ju med där hur och göra att det alltid är något speciellt med biltema... |
|
Jo B-temas 5-30W LL den är ju iallafall minst 100 spänn dyrare än Shell oljan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
...eller så springer man in på Rusta och köper Pennazol 5W40 Super Pace: 299kr för FEM liter... Och enligt produktspecen har följande klassningar (dena olja säljs även under andra namn, och har tillsammans dessa klassningar: API SM/CF ACEA A3/B3, A3/B4 Approved in compliance with / under different label VW-Norm 502 00, 505 00 Porsche A 40 MB-Freigabe 229.3 BMW Longlife-98 Opel GM–LL–B-025 Level: Renault RN 700, RN 710 Tyvärr är det dock så att de allra flesta "helsyntetiska oljorna" med viskositet 5W40 är EHVI/VHVI-oljor (sk. bas III-oljor), vilket är högraffinerade mineraloljor. Förvisso är de inte dåliga, men de kostar ungefär hälften att tillverka om man jämför med äkta PAO-oljor (sk. bas IV-oljor). Undantag finns dock med tillverkare som har äkta syntetbas i 5W40-oljorna. 0W30 och 0W40-oljorna brukar däremot i de flesta fall ha äkta syntetiska basoljor (bas IV). Man kan oftast se det på lägsta flytbarhetstemperaturen, Bas III-oljor brukar ligga ner till som lägst ca -40grader C. Är lägsta flytbarhetstemperaturen ner mot -50 grader C eller lägre, är det nästan alltid äkta syntetiska basoljor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Va lite otydlig där. Mena om man vill åt en LL-04 olja. Då är det inte alltid lätt att hitta någon för 129:-/l. Men visst, kör själv alltid shell oljan i mina bilar förutom i undantagsfall i vissa bilar blir det biltema. |
|
|
Hej! Är det någon som provat Agrol zenit syntet olja,kostar 100kr/L dunk om 10L godkänd av BMW? |
|
|
TNK: Vilken viskositet är det? Så gott som alla syntetoljpor idag är mycket bättre än vad som fanns att få när din bil var ny. |
|
|
Hej! 5w-30 är det+BMW LL-04.I minna gammla bilar har jag kört mycket med Agrol oljor köpta på Grangården,billigt o funkar utmärkt. Bavaria i Danderyd tar 250kr liter för Edge olja Mekonomen nästan lika så. Det får bli en 10l dunk för 995kr från Grangården. Dom har även en lite billigare syntet olja som motsvarar BMW special 5w-40 10L 695kr. |
|
|
Billigaste jag hittat , kan vara värt att titta på Köpte 10 l Mobil1 ESP 5W-30 för 90 kr/l inkl frakt levererat hem till dörren på på 4 dagar från detta ställe Länk En annan kuriositet är att de hadde en olja i 60 litersfat (Liqui Moly) trodde att den storleken försvann ur marknaden för mer än 25-30 år sedan |
|
| Jag köper all olja i Tyskland såklart, betalade 430kr fraktat för 8l Mobil1 5w30 senast. | |
|
jojjas, Jag köpte också på levoil.de, jag hade oljan på bara 3 har hör jag för mig! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.