AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.947

Castrol Magnatec 5W-40?

Sida 1 av 2
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
hej!
Jag har en bmw z3 2,8. Jag använder castrol magnetec 5w-40 som motorolja. Bilen har rullat 300 mil denna sesong pga av studier. Jag byte olja hösten 2010 så oljan har stått i varmgarage en vinter och sen rullat 300 mil.

Så min fråga är om jag kan köra en sesong till på den oljan? Är det en longlife olja?

mvh/ Jonas
Man bör byta oljan årligen om man kör få mil. Jag har kört ca 100 mil på den oljan jag har i nu och kommer byta den då den är ca 1 år gammal.
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
okej! tack får ett snabbt svar! De va de jag kunde tänka mig, de står heller inte att de är en longlife olja.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Står det inte "BMW LL-04" på flaskan?

LL=Long Life
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Magnatech är inte en longlife-klassad olja. Eg. är det inte ens en riktig helsyntetolja utan den har mineralbas, men givits syntetegenskaper via tillsatser och "kemiska trollkonster" ;) Har själv den oljan i nu, men ska byta efter ca halva intervallet till en syntet.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Lägg pengarna på en riktigt syntetolja i stället nästa gång pga det som Anders nämner.
Håll utkik i ICA maxi-bladen. Dom kör då å då kampanj på Shell helix 5w-40 för 299:-/dunken som är otroligt mycket mer prisvärd än magnatech.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Jag slog i magnatec 5w-40 i Jeepen nu i helgen, jag vill minnas att det stog BMW LL04 på dunken.
Nu när jag kollar på castrols hemsida så finns det inget som tyder på det, men jag måste leta på dunken imorgon för att dubbelkolla.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om jag inte minns fel så har Magnatech något hyfsat MB-godkännande, men inte BMW tror jag.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Nu har jag kollat och på mina dunkar står det BMW LL04.
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
Den där oljan låter lockande som du nämner haas och jag antar att den ska passa min bil!? Billigt hör jag med 4 liter magnetec får du inte för under 600 kr. men du menar stefan att de står på flaskan så? Jag måste kolla själv nu i helgen!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan hända att magnatech har fått sig ett uppsving, har heller aldrig sett att den har varit LL04.

tändstift:
Shell oljan passar utmärkt till din bil då den är LL01 klassad. Kör själv med den just nu. Har dock inte sett någon annons på ett tag. Fast ordinarie pris på 399:- är inte heller så himla farligt.
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
För en student som vill behålla sin skönhet så är en billigare olja alltid intressant :D Blir att köpa den oljan nu i helgen. Blir en oljebytarhelg, två bilar som ska bytas på!....
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Shelloljan är antagligen ett bättre alternativ, både till pris och kvalitet. Det som förbryllar mig är att det inte står nått om LL04-klassningen på Castrols hemsida fast dunkar är märkta med det.
Castrols svenska site verkar ha problem med länkar till vissa datablad. UK siten fungerar bättre, ex. datablad Magnatec LL-04: Länk

Notera bp.com då BP äger Castrol.

Shell Helix är en mkt prisvärd olja när den reas på ICA. Det gäller att passa på...

mvh/ Anders
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker snart det är dags för en annons :)
Va på autoexperten igår och såg då också att den är LL04. Riktigt bra klassning har den också.
Men är den fortfarande gjort på samma bas som innan?
kör på mobil istället, billigare och bättre olja enligt mig :). Magnatec 5-40w har ingen ll04 klassning vad jag vet. är i branschen i så fall är det nåt nytt. Sen har de ju ändrat hela sotrimentet och de flesta heter magnatec så rörigt är det.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag har två dunkar 5w-40 framför mig, och de är visst LL04-märkta.
Magnatec LL-04: Länk
Notera att det står "Product Performance Claims". Tillverkaren, Castrol, hävdar att oljan håller kvalitet motsvarande LL-04. Detta behöver inte innebära att BMW godkänt oljan.

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Magnatec finns inte listad i TIS som BMWgodkänd överhuvudtaget.
Shell Helix ultra 5W-40 LL-01 och är listad av BMW betalade förra veckan 259 kr 4L.
En Z3 -98 behöver ingen LL klassad olja överhuvudtaget, det fanns inte när bilen producerades - LL-98 kom från 99 när den långa servcieintervallen.
Det finns ingen anledning i världen att köpa dubbelt så dyr olja mot vad som fanns när motorn tillverkades.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
38
tändstift
z3 2,8 roadster -98
jag håller fullständigt med dig hasso va du skriver. Jag har kört med castrol magnatec 5w-40 i 3 år nu (o jag kunde inte se att den va ll-04 klassad) och om jag hade hittat en billigare olja som dem rekommenderade så hade jag tagit den oljan! Men nu är oljan byt i motorn och de blev olja på ica maxi, shell helix 5w-40 :D

mvh Jonas
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Även fast bilen inte behöver en LL-olja kan man väl unna den det iaf :) Så himla mycket billigare kommer man ju inte undan med en icke LL-olja om man nu jämför mot shell. Biltema kanske då...
Vart får man ge 259.- för en dunk? Mig veterligen så finns det inte allt för många återförsäljare av shell produkter.
Va ingen kampanj på maxi nu va?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.