AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.527

Kabelhärva motor 325i Vanos

Sida 3 av 3
da
37
dappe50
325i coupe -94
Kul Att vara till hjälp och att det verkar lösa sig :)

Bildemonteringen är Karstorps bildemontering och telenr är 011-495 40 08 fråga efter leif.

Har du siemens eller bosch styrbox i den nu viktigt att du får rätt för dom passar inte varandras handskar.
jo
95
jonnyo1
bmw 325 cabbe 95:a. Volvo S80 T5 ,Opel Omega combi
Tack skall du ha.
jo
95
jonnyo1
Har nu pratat med Karstorp och det var ju inte så enkelt.Enligt honom behövde jag veta från vilken bil motorn kommer som är i nu för att få exakt rätt box.Det skiljer en del tydligen tex givare,insprutning och annat viktigt.Får se om jag på något vis kan hitta dom uppgifterna annars får vi kanske ge upp.
jo
95
jonnyo1
Är det någon som kan detta med boxar och kan bekräfta att det är som Karstorp säger.Jag får ju igång bilen med 320 boxen som satt i från början.Då bör ju boxen vara låst till bilen men skulle den gå och starta då.Om man skaffar en 325 box från 94 skulle det gå då?
da
37
dappe50
325i coupe -94
Hej! Det ska inte vara några problem att starta bilen med en 325 box! Bara det är samma tillverkare på den.

Om du Har siemens box nu så måste den nya 325 boxen också vara siemens eller om du har en bosch eller (motronic) så gäller samma sak. Kontakten passar inte mellan dom olika tillverkarna.Vad jag vet är det samma givare på motorn om du använder siemens eller bosch.

Boxen är inte låst till bilen det vet jag för jag har bytt boxar fram och tillbaks mellan 325 och 525 och olika årsmodeller mellan åren 93-95 i min 94:a!

Dom nyare modellerna har kodade boxar men jag tror det är från 96 års modell och uppåt.

Har just nu en box i från en 94:a 525 som Bmw verkstan i karlskrona hämtade på skroten och monterade i min bil! Efter att dom kortslöt min orginal box.Funkar klock rent.

Men har du en vanos motor så måste den nya också vara från en vanos motor.

Mvh
jo
95
jonnyo1
Tack för utförligt svar.Boxen som sitter i nu är en Siemens 5WK9 018 DME MS41.0 och vi har en 325 box från Bosch 0261 200 413 som jag inte vet årtalet på men bägge passar på kabel-stammen.Bilen är heldöd med Bosh-boxen men då bör det funka med rätt Siemens-låda.Om det är så att motorn är nyare än 95 skulle den väl inte starta eller spärren sitter i box och rattkrans?
da
37
dappe50
325i coupe -94
Den boxen siemens boxen du använder nu som bilen startar med är det ORGINAL boxen till bilen?

Är din motor en enkel eller dubbelvanos motor vilket har stor betydelse när du skaffar en ny box

Den boxen din bil startar med och du använder nu är en med inbyggd imobiliser dvs startspärr enligt nr som du uppger!

Alltså är den nyare än 95 och uppåt och är kodad till din bil med nycklar osv.

Men om du skaffar en motsvarande siemens box till en 325 utan imobiliser dvs äldre än 95 så borde det funka och bilen startar och går som den ska.

Det sitter en dekal på boxarna med bilens chassinr den fjärde raden uppifrån anger till vilka bilar som boxen passar tll.

jo
95
jonnyo1
Det är en enkel-vanos och så vitt jag vet är det original boxen.Dock verkar det inte finnas en enda Siemens på bildelsbasen.Aoto-depån i stan säger att dom kan progga om den för 3000:- men det blir ju billigare om man hittar en beg box
jo
95
jonnyo1
Någon som har en passande box så vore jag tacksam om ni hörde av er tack
jo
95
jonnyo1
Fortfarande ingen box i sikte,tar gärna ett tips om någon vet var man kan hitta en Siemens innan 95.Bytade vev-givaren i helgen för sladden var väldigt dålig och nu går motorn fint och startar direkt. tomgången är dock fortfarande orolig.Skall kolla avgasvärdet i veckan men det lär inte gå utan rätt box.
jo
95
jonnyo1
Kollade avgasvärdet idag och hc var 682 och hc på förhöjd tomgång 103.Dom andra värdena var bra så då är frågan om det beror på boxen
jo
95
jonnyo1
Uppdatering. Har nu fått tag i en box och den är proggad och klar med steg 1.Bilen går bra MEN avgasvärdet Hc är närmare 700.Börjar bli desperat nu,är det katten eller lamda-sonderna eller kanske bägge delar?Olja o filter är bytt.Tar gärna emot tips på problemet
jo
95
jonnyo1
Har fått mätt felkoder hos en kompis och det visade fel på kamaxel-givare så den är bytt men ingen skillnad.Visade även 0% på förvärmning till lambda-sonderna och han fick inga värde från regleringen på sonderna.Skall jag byta dom eller felet ligger någon annanstans.SNÄLLA NÅGON HJÄLP MIG.
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Jag har en
jo
95
jonnyo1
Menar du lambda-sond?fyra trådar,vit-gul-röd-svart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.