AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.526

Kabelhärva motor 325i Vanos

Sida 1 av 3
da
37
dappe50
325i coupe -94
Kanske lite fel forum men jag gör ett försök.

Är det någon som har en Motorkabelhärva till en E36 325i Vanos med getraglåda och som passar ihop med Bosch styrbox! Mycket viktigt att härvan är till en bosch styrbox och Getraglåda. Hör av er med tips eller om du själv har en.

jo
95
jonnyo1
bmw 325 cabbe 95:a. Volvo S80 T5 ,Opel Omega combi
har inget svar till dig men undrar om det är skillnad på kabelhärvan till Bosch och siemens.Kan man se skillnad eller dom är uppmärkta?Vi har precis bytt härva men bilen startar inte
da
37
dappe50
325i coupe -94
Jag tror att det finns 2 sorter av boxar Siemens och Bosch och dom passar inte till varandras kablage! kablagen ser likadana ut och man ser ingen skillnad kan kanske finnas något nr på kablaget som man kan gå efter! jag vet inte annars så det är bara att prova boxen på sitt kablage antingen passar den eller inte! Sen gäller det att det är rätt box till din motor också

Men det verkar som att det är vanligast med Siemens boxen! Sen är det olika boxar om man har Vanos eller inte. Varför din bil inte startar vet jag inte.
jo
95
jonnyo1
motorn är bytt från 320 till 325 och den nya motorn gick med 320 box och kabelhärva men inte med rätt kabelhärva och box,den tänder till men någon säger att boxen måste låsas upp eftersom det är inte den som var original till motorn
da
37
dappe50
325i coupe -94
Jag har gjort exakt samma sak som du bytt från 320ia 94:a till 325i inga problem! Jag använder Orginalboxen till 325i motorn som är Bosch och den är chippad.

Sen har jag köpt härvan på skroten till en automat för den gamla härvan till 325 motorn var till en manuell vxl-låda! Vilken jag inte kunde använda eftersom jag har Automat. Sen Var det inga problem att starta. Inga om kodningar eller dylikt

Var ditt problem ligger är svårt att säga så här om man inte har bilen framför sig! Kan vara vad som helst .Bmw 98:a och uppåt så finns det en startspärr den som måste stämma överens med box,nyckel osv för att bilen skall starta.

Har du kollat så bränslepumpen går,Har du gnista,Är alla kablar i motorn rätt kopplade,Har du rätt box och Härva till din motor.
jo
95
jonnyo1
Tack för svaret.Bilen är en 95:a så då är där ingen startspärr om jag fattat dig rätt.Boxen följde med motorn men var inte den som satt ihop med denna utan från en annan 325.Då kanske man skall prova och köpa en annan beg styrbox för denna är kanske trasig?Har du något tips om var man hittar en sån till ett bra pris?
da
37
dappe50
325i coupe -94
Kolla på Lagabasen.se eller Bildelsbasen.se Har du chassinr eller regnr till bilen som motorn kommer ifrån så underlättar det mycket när du ska leta efter en box som passar
jo
95
jonnyo1
Tack för hjälpen
jo
95
jonnyo1
undrar om någon har en felkodsläsare i närheten av Hässleholm så kanska man kan konstatera felet den vägen.Betalar givetvis för det om priset är rimligt.
jo
95
jonnyo1
köpte en box på bildels-basen som är till en 95:a manuell med vanos i boxen stod det.Den passar inte på kabel-stammen Är det olika stift på boxen om det är vanos eller inte och finns det vanos som sitter i en egen modul utanför databoxen..Finns det mer än en modell av boxar till 95an.Nr på boxen jag har är 0 261 200 413 och dom sitter ju i 525i såg jag i nån tråd. Passar den även till min.All sorts Hjälp mottages tacksamt,har ingen aning om hur jag skall gå vidare nu
da
37
dappe50
325i coupe -94
Har ingen aning vad det är för fel på din box! Men jag vet att det är olika boxar till vanos eller utan vanos.

Jag har en 94:a E36 320i i grunden med automat och siemensbox!

För ungefär 1 år sedan Köpte en 325i motor från en 93:a renoverad och lätt vässad som hade Bosch styrsystem! Då handlade jag en motorpiska från skroten som var avsedd för 325 och automat och bosch styrsystem. Funkade klockrent.

För ungefär 2 veckor sedan konventerade jag om från automat till manuell ZFväxellåda! Gjorde då samma sak handlade en motor piska till 325i avsedd för manuell låda och bosch styrsystem! Funkar klockrent.

Är din nya motor från en 95:a? Har du manuell låda i den från början för det är olika styrsystem i automat och manuell vxllåda.

Och Automaten har en startspärr i den inre härvan i bilen som man måste kringgå om den skall starta! Kopplar man inte om det så går instrumenten igång men det händer inget när du vrider på nyckeln!

Spelar då ingen roll om du har rätt kablar och box förövrigt om du inte har gjort detta.

Annars tror jag att det funkar med vilken box som är till 325i helst mellan 93-95 bara det är vanos och inte låst med ews

Hade du bott närmare kunde vi testat min box på din bil.

Jag bor i Karlshamn och du vad jag förstått du i Hässleholm! Är väl ca 10 mil mellan oss. Om du vill kan du ringa mig på 0734-090906 så kan jag se om jag kan hjälpa dig på något sätt.

Mvh
jo
95
jonnyo1
Tack för erbjudandet,jag skall ut o skruva lite nu och se om jag blir klok på motorns årsmodell och annat .Man kan väl se på motorns serienr vad det är för årsmodell?Kabelhärvan är köpt på bildelsbasen och skall vara till en manuell med vanos och boxen på en annan skrot och den är också till vanos men den passar inte på härvan.Motorn är bytt av förra ägaren och det satt 320 härva med siemensbox när vi köpte den.Den gick bra men avgasvärdena var helt åt skogen.Så vitt jag vet var den manuell innan också.Din hjälp är värdefull för den måste igång innan den ställs i vintergarage som är en bra bit härifrån så det blir svårt att skruva sen
jo
95
jonnyo1
Jag hittade ett nr på kabel-härvan 1740754.Var hittar jag serienr på motorn?
da
37
dappe50
325i coupe -94
du hittar det på blocket nedanför insuget ungefär där du har ditt bränsle filter!något framför filtret

Finns en liten klack på blocket där det står vilken motor du har eller bakom avgas grenröret rätt så långt fram på blocket båda dessa kan vara svåra att se så ha lite tålamod.

Dom finns på den ena sidan av motorn.Om du har en 325i så troligtvis står detta i blocket nedanför insuget! Det gör det på min. och på min gamla 320i motor så stod det på avgassidan.

mvh
jo
95
jonnyo1
Kan inte hitta det,måste man lossa bränsle-filtret för att se.
Var borta och tittade på bilen idag som står hos en kompis till sonen och det är han som meckat med den det mesta-Han har dock inte tid eller kunnande att gå vidare.
Jag såg en sak att det saknas en kontakt på kabelstammen som förmodligen skall sitta på insprutningsbryggan,där är nämligen en tom kontakt.Det borde väl inte vara så om det är rätt grejor.
da
37
dappe50
325i coupe -94
Nej du behöver inte lossa filtret! Det står någonstans mellan motorfästet och filtret alldeles i övergången till oljetråget. Kan vara svårt att se för det kan vara övertäckt med ytrost så man får skrapa lite.Ta en bra ficklampa till hjälp.

Det sitter en givare på undersidan av insuget i bakkanten närmast topedvägen om det är den du menar? alla givare ska ha en kontakt ansluten.

Du har inte missat någon eller förväxlat kontakter. Är det en härva till en vanos motor eller icke vanos du köpt och är härvan till ett bosch system och är boxen bosch.

För siemens och Bosch kontakter till boxen är inte samma! Passar inte i varandras kontakter och då menar jag den stora du sätter boxen i.

Sedan en sak till! Sitter luftmassemätaren åt rätt håll? Gör den inte det startar inte bilen! Råkade göra den tabben själv en gång tog en stund innan jag fattade vad som var fel.

På dom boxarna du har står chassinr från den bil som som den suttit i! Ta dom sista 7 siffrona och skriv in dom i länken nedan som jag bifogar då får du info om den bilen som den kommer ifrån.

Som tex vilken motor det satt i i i bilen och vxllåda osv är till stor hjälp att kunna se att det är rätt bil och motor som din box kommer ifrån

Om inte du kan skriv chassinr på båda dina boxar så till mig så ska jag hjälpa dig med det

Länk

Inte lätt att försöka hjälpa dig och förklara så här! Men jag försöker så gott jag kan det är ju alltid lättare om man har grejorna framför sig

Mvh
da
37
dappe50
325i coupe -94
Tänkte på en sak till! Varför köpte du inte bara en Siemens box som är till en 325i från början om det satt siemens i den från början och det funkade! För det är ju mycket enklare.Istället för att byta ut allt till ett bosch system eller tänker jag fel. Dum fråga kanske .

Mvh
jo
95
jonnyo1
Jgk tackar så mycket för hjälpen, synd att det inte är lite kortare avstånd mellan oss.
Det var sonen som beställde från en stor skrot i Malmö och dom tyckte han skulle ta dom grejorna han nu har(Dom hade kanske ingen Siemens och ville bara sälja)
Den ena Bosch-boxen passar på härvan men inte den andra.Det sitter någon klack på sidan där man hakar boxen i kabelkontakten som inte är lika.Om man tar Bosch-nr på kabelstammen kan man då få från vilken bil den kommer.
Kontakten till bryggan finns inte så vitt jag kan se på denna,men vi har en kabelstam till som han fick med vid bilköpet där finns denna kontakt
Där stämmer dock inte kontakten till lambdasonden och en annan kontakt som jag inte minns nu.Allt vi har nu är Bosch men det verkar inte stämma riktigt.
Jag skall ta en ordentlig titt i morgon och skriva av alla nr och se om man kan bli klokare.Annars skulle jag gärna betala dig både bensin-pengar och arbete om jag inte kan klura ut det tillsammans med dig via mail eller telefon om du skulle ha tid över nån gång
da
37
dappe50
325i coupe -94
Du kan göra ett försök på det nr du har på kabelstammen men jag tror inte det ger något! Men värt ett försök.

Den andra kabelstammen du har passar någon av dina boxar på den? För en lamdasond kostar inte många kronor på skroten!det finns ett par varianter av den. Använd bara inte pirat grejor utan köp beg orginal på skroten.

Synd att du inte har chassinr på den bil som 325i motorn kommer ifrån ursprungligen det hade underlättat en hel del i jakten på rätt grejor.

Mvh
da
37
dappe50
325i coupe -94
Hittade detta då jag sökte på ditt nr du har på kabelhärvan.

Motorn du har är det en M50 eller en M52

Du kan söka på länken nedan

Länk

Mvh
jo
95
jonnyo1
Bra länk tack.Sökte på nr och fick detta
Bmw 316, 86a: ,E30, Motor M10.
Är det rätt sökt så stämmer det ju inte med vad det är köpt som.
Kanske därför det inte passar.Jag skall se om jag kan ta resten av nr i kväll
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.