|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är ju en 4 cylindrig motor inte ens samma kaross!!!!!!!!!!!! Jag kanske kan kolla vad det står för nummer på min kabelhärva och styrbox för det är en bosch härva från en 95:a 325i och bosch styrbox från en 93:a 325i Mvh |
|
|
Hittade lite info om olika boxar till bmw ! Kolla in länken och bläddra ner på sidan där finns info om boxarna. Länk |
|
|
En länk till! Som kanske kan hjälpa dig Länk |
|
|
En länk som kanske kan vara till hjälp Länk |
|
|
Boxen som satt i från början Siemens till en 320i, M52, cabriole ,1995/02 Bosch-boxen till 325i, coupe ,M50 ,1993/10 Den som inte passar på kabelstammen Bosch 325i, coupe, M50, 1994/10 |
|
|
Vilken kabelhärva har du i bilen nu? Är det den till siemens boxen eller till bosch. För bosch och siemens härvor är itne detsamma! Skiljer på kontakterna. Och om du har en M52 motor i bilen nu så är det också en annan härva och box än till M50. Om du ringer mig så kan vi reda ut begreppen och slipper hålla på med detta skrivande, 0734090906 |
|
| Ok tack ,det är en jäkla röra.Jag är lite stressad ikväll,har varit och kollat efter motor beteckning men kan inte hitta den,det är rätt skitigt så det är kanske inte lätt.Går det bra om jag hör av mig efter 13.00 | |
|
Ok det går bra så kan vi reda ut lite bättre! Mycket enklare så. Mvh |
|
| söker man på Google och reservdelsnr kabelstam så är den som sitter i nu från en BMW 518I-M5 LIM/TOUR E34 AB 01/88 och den andra som följde med extra till 316-18 men den har ju samma nr som den som satt i från början och 320:n och Siemensboxen,jävla röra med alla nr man kan bli snurrig för mindre.Vi får se om det går att reda ut på tel. | |
|
För den som är intresserad ;Har börjat att byta tillbaka kabelhärvan till den gamla och sen skall det dit en siemens 325 box så skall det väl gå sen förhoppningsvis.Länk till dom som har problem att hitta motornr Länk Tack till Dappe för ovärderlig hjälp Återkommer med info hur det går |
|
| Har nu hittat lite nr och det var inte lätt.Det står 256S2 på en klack nästan nere vid övergången till sumpen och ett nr till höger som står med siffrorna vertikalt-1 748 754.Verkar ju stämma med 2,5l med vanos 325 | |
|
Nej det var ju det jag sa det är inte lätt att hitta motornr! Har du fått tag på rätt box. Mvh |
|
| Nu har vi satt tillbaka gamla härvan och siemens-boxen och efter många om och men så startade bilen.Nu svajar tomgången inte längre så det blev nog tätt vid insuget efter lite packningsmassa.Den bluddrar lite på tomgång men det rättar kanske till sig när vi fått tag i en 325 box.Sen skall allting vaxas och fräschas upp innan vinterdvalan ev skall den besiktigas också.Tack än en gång för hjälpen alla ,speciellt tack dill dappe | |
|
Nu har vi äntligen hämtat ut bilen ur vintervilan.Har satt i nya stift och tätat en läckande spridare men bilen går väldigt ojämt på tomgång och det låter som om den misständer.På övriga varvtal låter det normalt.Kan det hjälpa att sätta dit en 325 box eller det har inte med det att göra? |
|
|
Hej igen! Det kan vara boxen som ställer till det för dig! Men den ska gå riktigt på tomgång eller låga varv ändå. Men jag har råkat ut för samma fenomen när min sög tjuvluft! Köp en flaska med start gas och spraya alla slangar och anslutningar runt insuget. Ökar eller dör bilen då så har du en läcka någonstans. Detta ska göras med motorn på tomgång. Bmw motorn är jätte känslig för tjuvluft eller om vevhusventillationen ej funkar som den ska. Det sitter två slangar till vevhusventilationen under insuget som går till ventil kåpan och tomgångsventilen kolla att dom är hela och täta! Den smalare av dessa 2 kan vara tillplattad eller jätte mjuk och då plattas den ihop när du startar motorn! Byt då ut den mot en ny. Kolla även att elventilen och kolven som den styr till vanosen funkar som den ska! Kärvar den eller hänger sig kan även det hända att den misständer! Detta sitter bakom oljefiltret . För den ställer ej in kammen rätt. Det hände för mig på en motor som jag startade efter att den stått länge! Sköt och misstände, gick ojämt tills jag bytte ut den sen var allt ok. Tog ett tag innan jag fattade vad felet var. Mycket info på en gång. |
|
|
Hej igen på dig Dappe50. Tack för snabbt och utförligt svar, jag skall ut och kolla det du föreslog när jag kommer hem i morgon.Behöver man ta av hela motor-kåpan eller den är delbar? |
|
|
Hej Nej du behöver inte ta av motorkåpan för något av det jag föreslagit. Enda är att du får lossa oljeledningen som går till vanos vid olje filtret för att komma åt och lossa på vanos ventilen. Var lite rädd om elkabeln som sitter i vanoventilen så den inte går av. och slangarna en smal och en grövre är bara instuckna i ventilkåpan med ett klickfäste |
|
|
Tackar för det |
|
| Huvudet på spiken Dappe,sladden till vanosventilen satt inte riktigt i.Nu går den jämnare men inte perfekt så jag får väl kolla efter tjuvluft när jag skaffat startgas | |
| Tänkte på det att om jag fick tag i en box till 325 så skulle den kanske gå riktigt.Jag fick något nr av dig dappe för rätt länge sen.Det var till någon i Karlstad som hade boxar men tyvärr har jag förlagt lappen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.